Gijsbregt 190829-INSPIRE-2019-photosby-Nunesdosanjos.com-338.jpg Foodtrendwatcher Gijsbregt Brouwer Foto: Nunes dos Anjos

Achtergrond

Bezoekers aan horeca zijn veeleisender sinds coronapandemie

NIEUWVEEN – Trends in horecaland volgen elkaar snel op, maar zijn ook niet zomaar na een jaar weg. Met name klantbeleving ondergaat een opvallende ontwikkeling. De tendens is: we willen meer en beter. ‘Oké’ is niet goed genoeg. Foodtrendwatcher Gijsbregt Brouwer weet meer te vertellen over de high-end wensen van de huidige restaurantbezoeker.

Fabiana van de Paverd |

“Vóór de coronacrisis vonden we het met z’n allen heerlijk om uit eten te gaan en kwam er steeds meer horeca bij”, begint Brouwer. “Tijdens de pandemie bleven we thuis. Maar toen de lockdowns verdwenen, konden ze ons niet meer binnenhouden en zaten de terrassen weer vol. Maar het bleek een hard gelag, want die zo geliefde horeca had het zwaar met veel schulden, hoge kosten op de inkoop, en het personeel was weg. Het werd te duur. Kortom: de twijfel sloeg toe, want waarom zou je nog uit eten gaan?”

Wow-effect
Brouwer is niet alleen foodtrendwatcher, maar ook oprichter van platform De Buik. “Ik heb persoonlijk mijn best gedaan om de horeca te steunen maar, ik geef het toe, de prijzen rijzen de pan uit. Mensen lopen nu rond met de gedachte dat het thuis ook gezellig kan zijn, dat hadden we inmiddels immers wel geleerd. Deze paradox leeft en gaat nog meer komen. Het is nu de taak van de horeca om iets te bieden wat de gast thuis niet krijgt. Een onvergetelijke ervaring.”
Brouwer noemt dit ‘standje 11’. “De restaurantervaring moet echt speciaal zijn, de sfeer goed en men mag geen steekjes laten vallen. De restaurantgast van nu verwacht een culinaire verwennerij in een niet-alledaagse, mooie omgeving. Wat daar nog bijkomt is de gastvrijheid. Voor minder doet het uitgaande publiek het niet. Bovendien moet het een plek zijn waar men ‘ likeminded people ’ ontmoet. De gast wil in een ruimte zitten met publiek waar hij bij wil horen.”

"Gast verwacht overall verwennerij"

Overall trend
Er is geen overvloed aan bediening, dus is het zaak dat het personeel zeer goed is getraind. “Oplettend, attent, eigenlijk zo dat ze al iets weten voordat je dat als klant in de gaten hebt. Dat is het moeilijkst.” Brouwer praat veel met de sector en eet zelf bijna 365 dagen per jaar buiten de deur. “Die trend zie je ook al in de tankshops, het is ‘overall’.”

Kip is hip
Brouwer is enthousiast over een bepaalde eetontwikkeling: “Ook in wat mensen consumeren kun je rages ontdekken. Ik zie namelijk een heuse kiptrend ontstaan. Mexicaans en Koreaans zit enorm in de lift. Je denkt misschien: dat eten we toch allang? Het is wel te verklaren, omdat kip betaalbaar is, relatief duurzaam – want de CO2-uitstoot is lager dan die van kaas, varken en rund – en iedereen mag het eten. Voor sommige groepen valt rund of varken af. Nieuwe concepten haken hier op een fancy manier op in, en denk aan Korean fried chicken, Japanse karaage en Portugese piripiri. Kip krijgt nieuwe aandacht en marcheert stilletjes op. Het is nu serieus de ‘hero’ op de menukaart. Voor restaurants een positieve creatieve uitdaging, ook qua inkoop.”

Het mooie plaatje
Bij alle luxe die gasten wensen, horen ook vrolijke drankjes. Volgens Brouwer zijn cocktails aan zet. “Je kunt er alles mee doen, en de jonge generatie hoeft het niet te leren drinken, wat met bier wel het geval is. Deze trend blijft zich doorzetten, want cocktails doen het goed op de socials. Het mooie plaatje."

Dit artikel verscheen eerder in Out.of.Home Shops. Abonneren? Klik hier.