Onderweg

BP tankshops nog altijd als beste gewaardeerd

NIEUWVEEN – De Nederlandse automobilisten zijn ook dit jaar weer van mening dat BP de beste tankshops heeft. De shops van BP scoren beter dan de shops van Esso, Total, Shell en Texaco. De shops van Esso staan op de tweede plek in de ranglijst en Total op plek drie.

Willem-Paul de Mooij |

Dat blijkt uit het Nationaal Petrol Onderzoek van Foodstep dat dinsdag uitkwam. Het onderzoeksbureau peilde de mening van 12.000 automobilisten over de bezoeken die zij brachten aan de Nederlandse tankstops. De shops werden beoordeeld op de kwaliteit van producten, de prijsstelling van eten en drinken, de dienstverlening en service en de hygiëne en verzorging.

Winnaar BP
Voor het tweede jaar op rij weet BP op de eerste plek te eindigen met een totaalscore van 7,86. BP scoort vooral hoog op dienstverlening en service (7,97) en hygiëne en verzorging van de shops (7,72). Op de kwaliteit van producten scoort BP een 7,68 en op prijsstelling een 6,82. De niet-snelweg stations van BP doen het in de ogen van bezoekers met een totaalscore van 7,96 overigens beter dan de snelwegstations die een 7,69 halen.

Tweede plaats voor Esso
Esso scoort, ook net als vorig jaar, een tweede plek in het onderzoek van Foodstep. De shops van Esso worden overall met een 7,81 beoordeeld door bezoekers. Op dienstverlening springt Esso er net als BP uit met een 7,97, maar ook de kwaliteit van producten wordt bij Esso goed gewaardeerd op een 7,74. De prijsstelling krijgt een 6,94 en de hygiëne en verzorging scoort een 7,49. De snelwegshops van Esso krijgen de beste beoordeling van alle snelwegshops als het gaat om de kwaliteit van producten in het algemeen, een 7,71. Maar de overall beoordeling is voor de niet-snelwegstations van Total hoger: een 7,86 tegenover een 7,70 aan de snelweg.

Total op plek drie
De top drie van het NPO ziet er hetzelfde uit als in 2014, want ook nu eindigt Total op de derde plek. Overall scoren de shops van Total een 7,68. Dat is net zo hoog als het gemiddelde over alle shops van alle formules. Ook Total doet het goed op dienstverlening en service en scoort op dat onderdeel een 7,90 en op hygiëne en verzorging een 7,95. Verder scoort Total op de kwaliteit van producten een 7,55, op de prijsstelling een 6,53. Ook Total scoort aan de niet-snelwegstations beter dan aan de snelweg met een 7,81 tegenover een 7,43.

Onderaan
Wederom onderaan de lijst eindigen Shell met een 7,60 en Texaco met een 7,48. Shell scoort weliswaar goed op hygiëne en verzorging van de shops (7,75) en op dienstverlening (7,88), maar laat het liggen op prijsstelling (6,67). Ook Shell doet het in de ogen van bezoekers beter aan de niet-snelwegstations met een 7,61 tegenover snelweg een 7,57. Texaco, onderaan de lijst, laat het vooral liggen op prijsstelling met een 6,58. Texaco is overigens de enige formule die aan de snelweg iets hoger wordt beoordeeld (7,48) dan aan de niet-snelwegstations (7,47), al scheelt dat maar heel weinig.

Reactie Rein de Koning
Zelfstandig onderzoeker Rien de Koning voerde het onderzoek in opdracht van Foodstep uit en trok in de Out.of.Home Shops van mei dit jaar al zijn conclusies. Tankstations zouden er volgens hem goed aan doen zich meer te focussen op convenience en de samenwerking met een externe formule serieus te overwegen, willen ze de slag met de supermarkten en andere concurrenten in out-of-home winnen. De Koning: “Laat ik het scherp stellen: benzinestations moeten ophouden met brandstof te verkopen. Het benzinestation is dood, lang leve de convenience store. En natuurlijk is het daarbij niet one-size-fits-all, maar het gaat erom om je optimale rendement uit je locatie te halen. Kijk daarbij goed naar je omgeving en wees een stofzuiger van functies en diensten. Kijk goed wat er ontbreekt in je omgevingsgebied en ga dat invullen.”

Reactie BP op eerste plaats
"Wij zijn natuurlijk - net als vorig jaar toen we op de eerste plaats eindigden - heel tevreden met dit resultaat", zegt Jacoline Poldervaart, woordvoerder van BP in Nederland. "In samenhang met de tweede prijs die wij vorige week al wonnen in de categorie 'On the Move' van de GfK OoH Formule Awards - geeft dit resultaat aan dat wij een consistente kwaliteit leveren die door onze klanten wordt gewaardeerd. Wij blijven vanzelfsprekend streven naar verdere optimalisatie van met name ons service niveau en de kwaliteit van onze producten. Hierbij zullen vers en duurzaamheid steeds belangrijker worden".

Bron: Out.of.Home Shops

bp_tilburg_nederland_900x525.jpg