REPORTAGE - DEN HAAG – Drie foodconcepten onder een dak, dat is de nieuwe Grand Central Foodmarket op het Centraal Station in Den Haag. Burger-, vis- en Spaanse bar in één, mét bediening. Drie concepten en drie sferen, maar publiek kan in de hele ruimte zitten en bestellen van alle concepten.
Het nieuwe concept is een initiatief van de ondernemers achter Firma Pickles, burgers en wines, met vestigingen in Utrecht, Markthal Rotterdam en De Pier in Scheveningen. Op Den Haag Centraal voegen Joris Visser en Niels van Nieuwenhuizen er twee nieuwe concepten aan toe: Bar Bellota, met Spaanse hammen en wijn en visbar Saltzer. Ze doen dit samen met Stefan Tiemeijer, voorheen manager bij Pickles op de Pier in Scheveningen.
Bediening
“Op deze locatie moet een restaurant toegankelijk zijn voor passanten, maar ook voor het zakelijke- en overheidspubliek in de omgeving. We wilden diverse smaken en sferen samenbrengen, van een broodje vis tot burger tot wat exclusievere fruits de mer. De gemiddelde bezoeker is kritischer geworden en wil iets luxere gerechten tegen normale prijzen, zoals de gourmetburgers van Pickles,” vertelt Joris Visser. Belangrijk onderdeel van het concept is dat er voldoende zitplaatsen moeten zijn én service en bediening. “Gasten hoeven hun eten niet zelf te halen en kunnen overal gaan zitten en alles bestellen. Het zijn geen aparte gedeeltes. Je merkt dat bezoekers daar nog even aan moeten wennen.”
Amsterdam CS
De burgers van Pickles lopen ongeveer een week na opening tot nu toe het beste. Na een burgerbar is een visbar een trendconcept waar Visser in gelooft. “Het heeft wat langer de tijd nodig om aan te slaan, ook hier, omdat het gericht is op een iets specifiekere doelgroep dan burgers. Maar er is zeker genoeg ruimte voor in de markt en er komen steeds meer visbarren”. Visbar Saltzer krijgt in oktober een tweede, op zichzelf staande vestiging, aan de IJzijde van Amsterdam Centraal Station. Half augustus begint de verbouwing. Visser: “NS bepaalt mee welke concepten er in de stations komen. In Den Haag was plaats voor de Foodmarket, in Amsterdam voor visbar Saltzer”.
Zomer
Bar Bellota wordt voorlopig niet verder uitgerold, dit is volgens Visser vooral een speciale invulling van het centrale bargedeelte in de Foodmarket. Het concept, gericht op wijn en Spaanse hammen, bocaddillos en pinxtos, is nog volop in ontwikkeling. “We hebben een soft opening in de vakantietijd. Het is nu rustiger op het station en dat geeft ons de kans om dingen uit te proberen en te finetunen. Dat is het mooie van starten in de zomer,” aldus Visser.
Lees in de augustus editie van Out.of.Home Shops meer over de groeiplannen, nieuwe vestigingen van Firma Pickles en de andere concepten van Joris Visser en Niels van Nieuwenhuizen.
Bron: Out.of.Home Shops