Foto Shell.jpg Bij het Shell Café is duidelijk meer aandacht voor vers eten en drinken in een gezellige ambiance

Onderweg

De ontwikkelingsgang van de tankshop

NIEUWVEEN – De tankshop is zeker niet meer dat sobere kot langs de weg waar men louter terecht kan voor een slappe bak koffie en een ongezonde hap voor onderweg. Er is een kentering gaande waarin de pompstations langzaamaan veranderen in heuse minirestaurants waarin de bezoeker niet langer ‘klant’ wordt genoemd, maar aangesproken wordt met ‘gast’. Het toiletgebouwtje aan de zijkant van de shop heeft in veel gevallen plaatsgemaakt voor hotel-chique wc’s en de koffie kan zo straf gedronken worden als de consument wenst. Maar is dan niets meer hetzelfde als vroeger? O, zéker wel, hoor… Want hoe graag we het misschien ook anders zouden willen, die vette snack kunnen we toch echt niet laten staan. Out.of.Home Shops neemt de opmerkelijkste veranderingen onder de loep.

Yentl Bocxe Strik  |

De tankshop is een plek met vele rollen. Of je nu even snel een pakje kauwgum meepakt bij het afrekenen van je brandstof, een tussenstop maakt voor een flesje water, een snoepreep, een toiletbezoek, of doelgericht naar de pomp rijdt voor een pakje sigaretten, de pompbediende staat (bijna) altijd voor je klaar. Zelfs voor het ophalen van een pakketje, een bedrijfsbrede vergadering of een complete maaltijd – gezond of ietsje minder gezond – kun je er terecht. De restaurantconcepten langs de weg doen vaak niet onder voor de reguliere horecalocaties. De rol van de tankshop is de afgelopen jaren verbreed, waarin foodservice een centrale rol heeft ingenomen.
Een keten die hier gretig op inspeelt is De Haan. Mirjam Yousef, retail marketeer bij De Haan Minerale Oliën, legt uit hoe het bedrijf omgaat met de ‘verluxering’ van de tankshop. “In 2017 hebben wij het concept Tony’s geïntroduceerd met als doel ons shopconcept naar een hoger niveau tillen. Hierbij staan gastvrijheid, beleving en kwaliteit centraal.” Ook het uiterlijk van de shops heeft een duidelijke ontwikkeling ondergaan. “We zijn voor een stoer, donker concept gegaan. Door de jaren heen hebben we de bezoekers nog beter leren kennen en hebben wij de markt zien veranderen. Snelheid is bijvoorbeeld ook van belang”, aldus Yousef.

All-Day Kitchen
Naast dat er vandaag de dag meer aandacht wordt besteed aan de dieetwensen van mensen, moet ook rekening worden gehouden met de veranderende behoefte van de gast om gedurende de hele dag bediend te worden. Om die reden opende De Haan eind augustus een All-Day Kitchen in een van haar vestigingen. Naast 24 uur per dag tanken is ook de vernieuwde shop 24 uur per dag open en bemand. Klanten kunnen op elk uur van de dag terecht voor verse broodjes en snacks. Niet alleen uit de innovatieve foodwall, maar ook vers bereid. Kenmerkend voor het Tony’s-concept zijn de zelfbedieningszuilen, de rode zitjes en het eiland met koffiebar. “All-Day Kitchen zegt het eigenlijk al! Je kunt letterlijk op elk moment van de dag terecht voor een hapje. Door onze foodwall kan namelijk veilig en effectief gewerkt worden, ook midden in de nacht, of juist heel vroeg in de ochtend. Dit is echt een USP op locaties die 24 uur open zijn. Zodra klanten dit weten, komen zij terug. Denk aan bezoekers die tot laat, of juist vroeg moeten werken”, legt Yousef uit.

Gemoderniseerde toiletten
Waar de toiletgebouwen onderweg niet aan hele strenge eisen werden onderworpen, is ook dit onderdeel van de tankshop meegenomen in de modernisatie. En bij een tankshoprestaurant dat niet meer onder doet voor restaurantkwaliteit kunnen luxe toiletten niet meer ontbreken. “Jarenlang heeft het toilet op het tankstation een slecht imago gehad. Maar gezien de veranderingen in de shop, om de locatie naar een hoger retail- en horecaniveau te tillen, hoort daar ook een schoon toilet bij”, vertelt Yousef. “Een mooi toilet maakt het concept natuurlijk wel echt af.”
Daarom opende De Haan enkele maanden geleden haar vernieuwde BP-tankstation aan de A27 in Hank met als eyecatcher een ultramodern, luxe toiletconcept. “Dat maakt wel echt het verschil. We hebben een prachtig, high-end en natuurlijk hygiënische toiletconcept gerealiseerd. De toiletten zorgen voor een optimale klantbeleving en comfort bij Tony’s Street Food”, aldus Yousef.

Efficiëntie
Het ‘verluxen’ is ook duidelijk te vinden wanneer je als gast een van de nieuwere Shell Cafés binnenstapt. “Het aanbod in vers eten en drinken is gegroeid, ook letterlijk in de ruimte in de shop”, legt Marleen Smits, hoofd Convenience Retail bij Shell, uit. Maar dat deze modernisatie ook een rugkant kent is evident. “De keerzijde hiervan is dat de druk op de medewerkers, de operatie en je ‘back-of-house’ enorm toeneemt. Om tijd en kosten te besparen zijn digitale oplossingen daarom steeds belangrijker. Zo hebben we de afgelopen jaren ingezet op zelfscankassa’s, contactloos betalen op alle losse touchpoints. Ook hebben we de operatie efficiënter gemaakt. We zien ook de eerste onbemande shops verschijnen langs de pomp. Veel van deze winkels zijn nog in een experimentele fase, omdat gasten moeten wennen aan dergelijke shopformules, maar deze zullen we vaker gaan zien”, aldus Smits.

Chef-koks in de tankshop
Iets waarmee Shell het gastronomisch niveau van haar restaurants omhoog weet te brengen is de terugkerende samenwerking met verschillende gerenommeerde chef-koks. “We vinden het belangrijk om onze gasten continu te verrassen met een wisselend aanbod. Dat doen we op dit moment met de seizoenspecials van chef-koks. Van exotische broodjes van Soenil Bahadoer tot de BBQ-burgers van Ralph de Kok. Ook helpen deze koks de kwaliteit van onze bakkerijproducten uit te dragen en het verhaal te vertellen achter ons versaanbod. Immers, onze gasten zijn sneller geneigd naar een bekende chef-kok te luisteren. De komende periode zal Herman den Blijker zijn Franse specials bij ons aanbieden en wij hopen daarmee niet alleen onze vertrouwde doelgroep, maar ook een nieuwe doelgroep aan te spreken”, zegt Smits.

Dieetwensen
Waar het gros van de mensen voorheen nog genoegen nam met een truckersbal of een gehaktstaaf in de tankshop, worden velen nu steeds kritischer op gezondere en gevarieerdere maaltijden, ook onderweg. “Er heerst nog te vaak de perceptie dat je in tankshops alleen een vette of ongezonde hap kan halen. Dat is al lang niet meer zo. Bij Shell spelen we in op een gezonder aanbod, door de gezonde keuze betaalbaar en toegankelijk te maken, oftewel duidelijker zichtbaar in het schap. We hebben afgelopen jaar ons vega en vegan assortiment samen met De Vegetarische Slager uitgebreid en je kan nu kiezen voor een plantaardige gehakbal of kroket. En deze keuze is nog lekker ook”, vertelt Smits.

"Tankshop maakt kwaliteitsslag door uiterlijk van een restaurant, maar dit kan nog niet altijd worden waargemaakt"
Foto De Haan Han.jpg Ook de tankshops van Moments & More zijn naar een hoger niveau gebracht

Tankshop op maat
Voor ondernemers die het uiterste uit hun shop willen halen, biedt retailinkooporganisatie GemaQ de mogelijkheid om de ruimte volgens haar modulaire model in te laten richten. “Petrol is de meest dynamische branche die we kunnen bedenken”, zegt Letteke van der Kruk, directeur GemaQ. “Denk aan de energietransitie, veranderende wet- en regelgeving en de overstap richting andere categorieën. De tankshop heeft steeds meer het uiterlijk van een restaurant gekregen, dus de consument verwacht een kwaliteitsslag. Maar dit kan nog niet altijd worden waargemaakt. En dat is waar wij de ondernemer in kunnen ontzorgen.” GemaQ maakt het mogelijk om te ‘ cherry picken ’. Van voordelig inkopen door volumebundeling, tot het faciliteren van een schappenplan waarin de traditionele categorieën al een plek hebben gekregen. Hiervan krijgt de klant een ‘plugand-play’ artikellijst met de producten die, tegen scherpe prijzen, kunnen worden besteld bij de grossier. “De ondernemer heeft volledige vrijheid binnen ons pick-and-mixconcept. Ze kunnen zelf modules aan- of uitzetten, in sommige gevallen zelfs tot op productniveau. Daarnaast waarborgen wij de beste prijs-kwaliteitsverhouding. Dan weten ze al meteen hoe ze de producten in de winkel neer kunnen zetten. Zonder onze dienst is een ondernemer daar veel tijd aan kwijt. Door onze diensten krijgt de ondernemer veel vrijheid om lokaal te excelleren. Zo komt het ondernemerschap echt tot zijn recht”, aldus Van der Kruk.

Laadpalen
Daarnaast is er ook een verandering gaande in de manier van tanken. Mensen die brandstof tanken, besteden maar een beperkt tijdsvlak in de tankshop, maar mensen met elektrische auto’s zijn gemiddeld twintig minuten aanwezig. Voor die mensen wordt de tankshop ineens een bestemming in plaats van een on-the-golocatie. “De energietransitie is in vogelvlucht ontwikkeld en hiermee trekken we een heel nieuw publiek naar de tankshop. Mensen die langs de snelweg hun auto’s bij de laadpalen bij het tankstation onder de luifel opladen komen ook echt naar binnen om te genieten van een goede bak koffie en het uitgebreide assortiment. Deze mensen hebben door die extra tijd ook meer bewustwording om dan een gezondere keuze te maken tijdens hun rustmoment”, stelt Van der Kruk. “Maar wanneer die laadpalen verder weg staan, wordt de drempel vaak al te hoog voor mensen. Zij werken vaak tijdens het laden in de auto, en zien een kop koffie halen dan al als een drempel. We moeten hierin schakelen, want hoe kunnen we deze gasten een goede ‘gastbeleving’ bieden? Dit is best een uitdaging met de personeelstekorten waarmee we te kampen hebben. De branche moet heel wendbaar zijn.”

Gehaktstaaf
Hoewel de tankshopketens op alle vlakken bezig zijn met moderniseren en gezonder maken van de gerechten die onderweg kunnen worden genuttigd, blijft die vertrouwde, gefrituurde snack onmisbaar in het assortiment. Wel zijn de formules druk bezig met het ‘onzichtbaar’ verduurzamen en gezonder maken van deze snacks. “Zo zijn we met de leverancier in gesprek om aan de witte pistoletjes van GemaQ extra vezels toe te voegen, zodat de klant toch net ietsje meer gezonde voedingsstoffen binnenkrijgt zonder hierbij in te leveren op smaak”, zegt Van der Kruk. Ook Shell geeft aan continu bezig te zijn met productontwikkeling. “We hebben de afgelopen jaren de slechte ingrediënten steeds meer verwijderd, zoals zout, zonder af te doen aan de smaak. We steken veel energie in productontwikkeling achter de schermen”, zegt Smits.
Bij De Haan blijven de snacks eveneens onverminderd populair. “Daarnaast zie je wel een nieuwe doelgroep die wat bewuster kiest, denk bijvoorbeeld aan een verse maaltijd. Maar toch zien wij snacks op korte termijn niet verdwijnen”, stelt Yousef. En stiekem stelt ons dat óók wel weer gerust.

Dit artikel verscheen eerder in Out.of.Home Shops. Abonneren? Klik hier.

Lees meer over: