Eerste drive thru bakery langs snelweg A28

REPORTAGE WEZEP - De Haan Minerale Oliën heeft langs de A28 bij het Gelderse Wezep deze week een eerste snelwegstation geopend met een drive thru bakery. De shop is ook volledig op de schop genomen en zet in op vers, gezond en vrouwvriendelijk.

Willem-Paul de Mooij |

Dat meldt Patrick Vanwersch, commercieel manager tankstations bij De Haan Minerale Oliën, tegenover Out.of.Home Shops. De Haan is verantwoordelijk voor de exploitatie van Esso tankstation 't Loo aan de A28 bij Wezep. De nieuwe invulling van de pilotshop geeft de richting aan die De Haan de komende jaren in wil slaan met de ruim 70 shoplocaties. "Succesvolle elementen gaan we uitrollen."

Wat is de filosofie achter de nieuwe inrichting van dit snelwegstation?
Vanwersch: "De toekomst voor de tankstationbranche ligt wat ons betreft niet in een invulling met louter chips en chocoladerepen. Dat moet met een versbeleving en rust in de shop. Het is de bedoeling om mensen te verleiden langer te verblijven. Eigenlijk is het geen tankstation meer, maar een aparte shop bij een tankstation. Die omslag zal de branche moeten maken. Dat hebben we in 't Loo ver doorgevoerd. Met een ultieme versbeleving die ook sterker is gericht op de vrouwelijke doelgroep. Vrouwen komen en besteden namelijk nog altijd te weinig in tankstations."

In hoeverre hebben jullie gekeken naar concurrenten als Shell en BP die ook meer vrouwvriendelijke shops en assortimenten hebben geïntroduceerd?
"De hele branche is ermee bezig en wordt daarin volwassen. Wij willen er echter niet in doorschieten en niet de vrachtwagenchauffeurs uitsluiten. Zo handhaven wij de snackwand naast de bakery omdat we daar toch een doelgroep mee bedienen. Daarbij zullen wij ook niet zoals sommige andere spelers de volledige kassa integreren met de bakery. Bij ons blijft het mogelijk om brandstoffen apart en snel af te rekenen. Anders ga je een klantengroep die daar behoefte aan heeft voorbij."

In petrol gebeurt veel, maar haal je ook inspiratie uit andere kanalen binnen de out-of-homebranche?
"Jazeker, we kijken naar de hele branche. Die consument komt namelijk overal. De saladebar zoals je hem bij Vapiano ziet is bijvoorbeeld ook een inspiratiebron geweest. In 't Loo hebben we nu ook een saladebar om verse salades te kunnen bereiden. Ik geloof niet in voorverpakte salades, die moeten vers ter plaatse bereid kunnen worden met een dressing naar keuze. Ook dat draagt bij aan die versbeleving."

Maar snelheid blijft ook een factor van belang in het tankstation.
"Ja, voor wat betreft het beleggen van de broodjes werken we daarom nu met het Spatel-concept van Lantmännen en Affetto Plus. Dat hebben we gezien bij tankstationondernemer Gerard van Weelde in Nieuwerkerk aan den IJssel en die was er heel enthousiast over. Het idee is dat het beleg al klaar ligt in de vitrine in een smakelijke presentatie. Als er een broodje besteld wordt kan het razendsnel in een handomdraai worden klaargemaakt met het voorbereide beleg. Die snelheid hadden we ook nodig voor de drive thru bakery."

Die drive thru is de eerste bij een tankstation langs een Nederlandse snelweg. Gaat dat werken?
"Daar ben ik van overtuigd. Ik denk nog beter dan bij Shell Van Weelde in Nieuwerkerk aan den IJssel, waar al een drive thru is, omdat dit een snelweglocatie is met veel meer passanten, zo'n 60.000 per dag. 's Ochtends een enorme spits vanuit Zwolle en dertig procent van de mensen ontbijt 's ochtends niet. Dat is natuurlijk de groep die we willen bereiken."

Hoe krijg je bij die passanten tussen de oren dat het Esso-station hier een drive thru heeft?
"Dat zal snel gaan. Uiteindelijk moet het zo zijn dat klanten weten dat hier een drive thru is en dat ze er ook nog kunnen tanken. Dat is de droom waar we aan werken. Dat de shop in zijn totaliteit en de drive thru de hoofdreden wordt om de locatie te bezoeken."

Is het er makkelijk bij te doen, zo'n drive thru bij een bakery?
"Ja. De medewerker heeft een oortje in en hoort of er een klant aan komt rijden en kan dan helpen. Je hebt er geen extra mensen voor nodig, alleen wat training."

In de shop zelf is het eerste waar klanten tegenaan lopen de 'tomatenbar' waar bakjes met kleine tomaatjes, paprikaatjes, komkommers en worteltjes in een meeneembeker geschept kunnen worden. Nogal een omslag.
"Het is een stukje fun en een element dat we gezien hebben in de Jumbo Foodmarkt in Breda. We denken hiermee met name vrouwelijke klanten aan te spreken die geen chocoladereep zoekt, maar een verse beker met tomaatjes. Echt een verantwoord product voor onderweg."

Een groot aantal traditionele tankstationcategorieën zijn niet meer terug te vinden in dit tankstation, zoals tijdschriften. Waarom?
"Door een aantal groepen is inderdaad rigoureus een streep gehaald. We verkopen geen wenskaarten, lectuur, dvd's, multimedia, cadeauartikelen en speelgoed meer. We doen liever drie dingen goed dan heel veel minder. De tijdschriftenverkoop is al een aantal jaren tanende. We hebben nagedacht over het tankstation voor de toekomst en daar is dit uit voortgekomen."

Er loopt nu een actie in frisdranken en zoetwaren; ieder tweede item voor de helft van de prijs. Loopt dat?
"Dat loopt sinds 1 januari en gaat enorm goed. Goed voor het volume en de absolute marge die je eraan over houdt. Liever veel dubbeltjes dan weinig kwartjes. We zijn ervan overtuigd dat we hier iets mee in handen hebben waarmee de markt weer kan groeien."

Welke services zijn er verder in de shop?
"Naast gratis wifi zijn er ook statafels waar mensen aan kunnen werken als ze dat even willen. Deze tafels zijn voorzien van stopcontacten en als het nodig is scheidingswandjes voor de privacy. Dat werkt perfect. Het toiletconcept met poortje doen we in eigen beheer. Dat werkt gewoon goed. Het bonnetje van 50 cent is te besteden in de shop. In de bakery komt nog een verse saladebar, koffie van Illy en we hebben het premium theeconcept van Lipton Tea Fusion in huis. Lekkerland begeleid ons in het nieuwe concept. Per 1 maart gaan we ook met vers voor alle locaties over naar Lekkerland. We zaten tot nu toe voor vers bij Sligro."

De Haan heeft nu ruim honderd locaties in Nederland, waarvan ruim 70 met een shop. Twee locaties zijn aan de snelweg te vinden. De meeste stations heeft De Haan in eigen exploitatie en de rest gerund door zelfstandige ondernemers.

Meer foto's bij dit bericht voor een impressie.

Bron: Out.of.Home Shops

02_tloo-a840x630.jpg