Europa legt Domino’s geen windeieren

GORINCHEM - Pizzaformule Domino’s heeft in Europa haar EBITDA 122,8 procent zien groeien, waarmee de resultaten in Nederland, België, Frankrijk en Duitsland tot een nieuw winstrecord komt.

Joost Agterhoek |

Domino’s Pizza Enterprises Limited (DPE), het moederbedrijf van ook Domino’s Pizza Nederland, liet dinsdag weten een nettowinstgroei van 43 procent te hebben behaald over het afgelopen jaar. De winst komt daarmee uit op 92 miljoen dollar, een ruime 81 miljoen euro. De omzet kwam uit op 1,96 miljard dollar (1,74 miljard euro), wat 32,7 procent meer is dan vorig jaar. “Naast sterke resultaten in Australië en Nieuw-Zeeland draagt Europa, en met name Nederland en België, in steeds groter wordende mate mee aan dit topresultaat”, licht de moederorganisatie toe.

Winstverdubbeling
De EBITDA-winst (winst voor afschrijving van Earnings Before Interest, Taxes, Depreciation and Amortization), oftewel de operationele winst, lag in Europa dit jaar 122,8 procent hoger dan vorig jaar. Daarmee overstijgen de Europese restaurants een eerder groeirecord van het moederbedrijf van 40,9 procent. Domino’s schrijft de winstverdubbeling toe aan ‘exceptionele organische Europese omzetgroei’, die zowel uit bestaande winkels komt (8,2 procent groei) als ‘structurele investeringen’ in nieuwe winkels.

Winkelopeningen
Nederland en België hebben binnen Europa de hoogste identieke plus gedraaid en lopen ook aan kop wat betreft aantal nieuwe winkels, aldus Domino’s. In Europa openden in totaal 64 nieuwe winkels, waarvan 37 op Nederlandse en Belgische bodem.

Overnamepad
In Duitsland en Frankrijk was Domino’s het afgelopen jaar op overnamepad, met de aankoop en ombouw van 290 Joey’s en Pizza Sprint-winkels, voor een totaal van 366 nieuwe vestigingen in Europa.

Sit-in
De 200e vestiging zal Domino’s aanstaande maandag openen in Nederland. Met die mijlpaal in zicht, werkt Domino’s ook aan nieuwe winkelformules, zoals de ‘sit-investigingen’, waarbij de nadruk niet alleen ligt op afhalen en bezorgen, maar ook ter plekke eten, aldus de organisatie.

Online
De Nederlandse en Belgische groei was ook op digitaal vlak te zien. In Nederland ging de online verkoop 44 procent omhoog, in België 125 procent. De ‘OneDigital’-strategie van Domino’s is een belangrijke groeifactor, volgens het bedrijf. “Via technologie geven we de klant meer gemak en volledige controle over het bestel- en afleverproces”, zegt André ten Wolde, ceo Domino’s Pizza Benelux hierover. Ruim 90 procent van de bezorgomzet bij Domino’s Nederland komt al online binnen. Komende maanden is Domino’s druk bezig met de landelijke uitrol van de GPS Tracker om de veiligheid van de bezorgers nog beter te garanderen en klanten te verheugen met een supernauwkeurig bezorgtijd, die landelijk minder dan 21 minuten bedraagt, geeft de organisatie aan.
Lees in een interview waarom Domino's Pizza Benelux-ceo André ten Wolde vindt dat de Nederlandse bezorgmarkt nog zwaar wordt onderschat.

Bron: Out.of.Home Shops

domino_bezorger-a900x525.jpg