Groothandel Bergsma zet in op verdere groei

MAKKUM – Groothandel Bergsma wil de forse groei in het afgelopen jaar vanaf 2011 een vervolg geven. Door overnames van andere groothandels moet de zo belangrijke schaalgrootte worden opgeschroefd. Bergsma voegde vorig jaar veel activiteiten toe uit de inboedel van de failliete groothandels Lekker van der laan dekker en HaDee&Partners.

Redactie |

Afgelopen januari nam Bergsma bovendien een belang van 60 procent in Groothandel De Vries uit het Zuid-Hollandse Zevenhuizen. Met vestigingen in Makkum, Heerenveen, Venlo en Zevenhuizen heeft Bergsma nu landelijke dekking. “Met een geconsolideerde omzet tussen de 700 en 900 miljoen euro hebben we de benodigde schaalgrootte gerealiseerd”, vertelt directeur Henk-Jan Minnema. Daar blijft het volgens hem evenwel niet bij. “Vanaf volgend jaar gaan we structureel bekijken hoe we verder kunnen groeien. We hebben een oorlogspotje. Dan denk ik voornamelijk aan kleinere groothandels die passen bij ons klanten- en productportfolio, al is het ook mogelijk dat we ons productportfolio uitbreiden.” Momenteel is de categorie rookwaren goed voor circa 80 procent van de omzet bij
Bergsma, dat is aangesloten bij groothandelsorganisatie FOOX.

Schaalgrootte
Voldoende schaalgrootte is onontbeerlijk, vindt Minnema. “Bij klanten zie je eenzelfde beweging. De franchiseorganisaties waarbij velen zijn aangesloten, zoeken een partij om voor heel Nederland afspraken mee te maken. Ten tweede maken ook fabrikanten verschil tussen kleine en grote spelers, wat zich uit in marges, promotionele bijdragen, kortingen enzovoorts.” Minnema denkt dan ook dat de consolidatieslag in de groothandelsbranche nog niet ten einde is. “Papa- en mamabedrijven die heel klantgericht werken hebben wellicht bestaansrecht, maar de iets grotere bedrijven hebben het heel moeilijk.” In het eerste halfjaar presteerden de vestigingen van Bergsma ‘op niveau’, aldus Minnema. De vestiging in Makkum dient min of meer als voorbeeldlocatie voor de rest. Minnema: “Daar realiseren we een rendement van 1,5 procent van de omzet. Dat willen we voor alle vestigingen.”

Bron: Out.of.Home Shops

bergsma_large.jpg
bergsma_large.jpg