AMSTERDAM – Veel ondernemers in de horeca gebruiken al digitale systemen, zoals online reserveren. Dat heeft veel voordelen, maar toch geven die systemen meer mogelijkheden dan benut worden. Dat is de uitkomst van onderzoek door kassa- en betaalplatform Lightspeed en Zenchef, maker van reserveringssoftware.
Reserveringssystemen en andere automatisering nemen veel werk uit handen voor ondernemers. Tweederde van de ondernemers ziet de toegang tot real-time data als essentieel voor het dagelijkse reilen en zeilen van hun zaak. Bijna twee op de tien ondernemers merkt dat dit leidt tot minder fouten in de reserveringen, minder no-show, een efficiëntere zitplaatsindeling en kortere wachttijden. Een op de tien ondernemers gebruikt nog helemaal geen automatisering en neemt dus beslissingen zonder gebruik te maken van inzichten die beschikbaar zijn.
Kansen
Volgens de onderzoekers laten horecaondernemers nog veel kansen die de automatisering biedt, onbenut. Kansen die de beleving van klanten persoonlijker kunnen maken. Ondernemers kunnen dan denken aan het aanspreken van gasten bij naam, dieetwensen en allergieën registreren, vaste gasten hun favoriete tafel bieden en suggesties geven op basis van vorige bestellingen.
Emine Youssef, regional director Benelux bij Lightspeed: "Veel horecaondernemers maken al gebruik van technologie, maar er is vaak nog meer uit te halen dan op het eerste gezicht lijkt. Door data in te zetten, kunnen zaken als no-shows worden verminderd, fouten beperkt en personeel en tafels efficiënter worden gepland. Daarnaast ontstaan er mooie kansen om gasten persoonlijker te benaderen en de omzet te verhogen. De tools zijn er. Nu is het vooral een kwestie van ze gericht in te zetten, op een manier die past bij de eigen zaak en ambities."
Bron: Out.of.Home Shops