DELFT - Woonwarenhuis IKEA gaat nieuwe stappen zetten in food. De keten test vanaf 1 mei een volledig ambachtelijke bakkerij voorbij de kassa’s. Een eerste locatie wordt nu gerealiseerd bij de IKEA in Delft.
Bezoekers van het Delftse warenhuis kan het bijna niet ontgaan: naast IKEA’s minisupermarkt Swedish Food Market wordt druk gebouwd aan een nieuw project. Op de afzettingen wordt met grote posters gecommuniceerd waar het om gaat. Het betreft een volledig ambachtelijke bakkerij waar klanten vanaf 1 mei terecht kunnen voor ‘uniek en vers’ zuurdesembrood. Het brood wordt met de hand gemaakt van biologische tarwe. “Geen twee broden zullen hetzelfde zijn”, meldt de keten op de posters. Daarop staat verder dat het gaat om de ‘smaak van de toekomst’. De nieuwe bakkerij gaat niet ten koste van de Swedish Food Market en de snackcounter met hotdogs, pizza’s, ijs en frisdranken, die de keten al sinds jaar en dag runt bij de ingang. Voor IKEA is het een logische keuze om de eerste ambachtelijke bakkerij in de Delftse vestiging uit te proberen. Deze winkel is namelijk regelmatig een internationale proeftuin van het Zweedse concern.
Directe consumptie
Jolanda van den Ende, marketing manager IKEA Delft, bevestigt tegenover Out.of.Home Shops dat het gaat om een bakkerijconcept met zowel producten voor thuis als directe consumptie. Ze stelt dat IKEA werkt aan een verbreding van het foodaanbod dat aansluit bij de huidige consumententrends zoals meer biologisch en gezonder eten.
Lees meer in de printeditie van Out.of.Home Shops die deze week is verschenen. Geen abonnement? Vraag hier een exemplaar aan.
Bron: Out.of.Home Shops