koffieplantage Illy.png

Fabrikanten

Krachtenbundeling illy Caffè en de Ethiopische Koffie- en Theeautoriteit

Triëst – Het B-Corp gecertificeerde koffiebedrijf Illy en de Ethiopische Koffie- en Theeautoriteit gaan een samenwerking aan met als gezamenlijk doel de kwaliteit van koffie ‘van plant tot kopje’ te verbeteren. Dit gebeurt onder meer door trainingen in het trainingscentrum in Addis Ababa.

Redactie |

Het trainingscentrum, het eerste in zijn soort in Afrika, is het product van het partnerschap tussen het Italiaanse agentschap voor de Ontwikkeling van Samenwerking (AISC), de Organisatie van de Verenigde Naties voor Industriële Ontwikkeling (UNIDO), de Ernesto Illy Foundation en de Ethiopische Koffie- en Theeautoriteit. 

‘De beste Arabica’
“Ethiopische koffie wordt beschouwd als beste Arabica-koffie ter wereld. Onze uitdaging is om het aanbod en de diensten van de toeleveringsketen te verbeteren en zo bij te dragen aan de lokale economische ontwikkeling”, aldus Cristina Scocchia, ceo van het Italiaanse bedrijf Illycaffè. Adugna Debela, algemeen directeur van de Ethiopische Koffie- en thee-autoriteit voegt hieraan toe: "Ethiopië is niet alleen het land van oorsprong voor koffie, maar ook het potentieel voor nieuwe smaken is grenzeloos. De unieke smaak en zeer hoge kwaliteit van onze koffie is wereldwijd bekend. De verbintenis en samenwerking met illy Caffè zal onze positie op de internationale markt versterken.”

Internationale normen
De productie van en handel in koffie is een belangrijke bron voor Ethiopië. Door het geven van trainingen aan koffie-exploitanten, wil het samenwerkingsverband kunnen voldoen aan de internationale exportnormen voor kwaliteitskoffie. Professionals uit de koffiebranche, van boer tot barista, worden getraind in regeneratieve landbouw, koffiebranden, sensorisch analyseren en het bereiden van koffie in het kopje.

De koffiemaker vindt dat de uitdaging voor een duurzamere wereld alleen kan worden aangegaan door een samenwerking tussen publieke en private sector. Het koffiebedrijf wil een economische, sociale en ecologische waarde bewerkstelligen in de gehele toeleveringsketen van koffie. 

Bron: Out.of.Home Shops / Levensmiddelenkrant