Kersverse frietbakkers winnen AD-test

UTRECHT - In twee jaar tijd van het eerste gebakken frietje naar de eerste plek in de AD Friettest. Het overkwam de jonge frietbakkers Roderick Heijning en Siem van Bruggen van de Utrechtse Frietwinkel.

Joost Agterhoek |

Een ‘schitterend krokante friet met een hoog smaakgehalte’, ‘goudgeel gebakken, knapperig van buiten en zacht van binnen’, ‘een ambachtelijk karakter’. De jury van de AD Friettest onder leiding van Bob Cramwinckel, directeur van het Centrum voor Smaakonderzoek, ondersteunt de enige 10 in de test met lovende woorden in het AD.

Hobby
De Frietwinkel is het resultaat van een uit de hand gelopen hobby van Roderick Heijning, die in 2012 zonder horeca-achtergrond met de Frietfiets begint. Een jaar geleden komt hij in contact met marketeer Siem van Bruggen, waarmee hij de onderneming dapp bio food begint. In Utrecht openen ze samen de Frietwinkel.

Franchise
Inmiddels rijden er vijf Frietfietsen rond, deels onder leiding van franchisenemers in de regio Enschede en Zwolle. Voor de Frietwinkel zoekt het tweetal ook franchisenemers.

Journalistiek
De jonge ondernemers zijn blij met de winst, maar frituurders laten ook andere geluiden horen over de jaarlijkse test. Vakvereniging ProFri spreekt in een open brief naar het AD van ‘een vieze vorm van journalistiek’ wat betreft de toelichting op de scores.

Bron: AD/Out.of.Home Shops

frietwinkel_utrecht_facebook_winnaar_ad_friettest_2015_900x525.jpg