Kleine ketens 'lekkerder' dan fastfoodreuzen

NEW YORK – Amerikanen hebben geen hoge pet om van de kwaliteit van de grote fastfoodketens als McDonalds en Kentucky Fried Chicken. In een grote consumententest leggen zij het af tegen veel kleinere spelers.

Peter Smit |

Consumentenorganisatie ConsumerReports vroeg meer dan 30 duizend leden naar een beoordeling van de belangrijkste gerechten van 65 Amerikaanse fastfood ketens. Hierbij ging het om onder meer om de hamburger van McDonalds, de kip van KGC en de burito van Taco Bell. In veel gevallen werd de kwaliteit van een regionale keten beter gevonden.
Bij de hamburgers kwam McDonalds met een 5,6 zelfs als laatste uit de bus. KFC kreeg nog wel een 7,1 maar eindigde ook onderaan bij de kiprestaurants. Ook Taco Bell vond zichzelf onderaan de lijst met een 6,3. De sandwiches van Subway staan met een 7,2 onderaan de lijst met broodjeszaken.

Vers bereid
ConsumerReports ziet in het onderzoek een opvallende trend. Ten opzichte van eenzelfde onderzoek in 2011 zeggen klanten nu dat ze de kwaliteit van producten belangrijker vinden dan locatie en gemak. Vooral jongeren zijn om die reden geneigd de grote ketens te mijden. Om die reden scoort een grote keten als Chipotle Mexican Grill wel goed. Hier kunnen klanten zelf ingrediënten aanwijzen die vervolgens vers worden bereid.

Beste burger
Opvallend is het aantal ‘kleinere’ formules dat hoog scoort. Hierbij zitten namen als In-N-Out Burger, Jason’s Deli, Papa Murphy’s Take ’N’ Bake Pizza, Portillo’s Hot Dogs, and The Habit Burger Grill. Deze laatste bakt volgens Amerikanen de beste hamburgers. ConsumerReports spreekt van een landelijke keten als deze in zes staten of meer actief is.

Bron: Out.of.Home Shops

hamburger_small-a840x630.jpg
hamburger_small-a840x630.jpg
hamburger_small-a840x630.jpg
hamburger_small-a840x630.jpg