hoofdkantoor-sligro-food-group1_0.jpg

Groothandels

Kleine winst voor Sligro

VEGHEL – Groothandel Sligro heeft over het eerste halfjaar van 2023 een kleine nettowinst geboekt van 1 miljoen euro. Daarbij steeg de omzet over deze periode met bijna 18% tot 1,4 miljard euro. Het bedrijf verklaart de daling van de winst door de aankoop van de Belgische Metro-vestigingen. Deze tak van het bedrijf draait op dit moment nog met verlies, ondanks de omzetgroei van bijna 40%. Tevens zat er voor de eerste helft van vorig jaar een eenmalige boekwinst in door de verkoop van het belang in Smeding Groenten en Fruit.

Redactie |

Een gedeelte van de omzetgroei komt door de prijsstijgingen door de inflatie en het doorberekenen van andere kostenstijgingen. Het grootste gedeelte komt volgens Sligro door de acquisitie van nieuwe klanten en hogere verkopen aan bestaande klanten van de groothandel. Het partnership met bierbrouwer Heineken heeft daar zeker bij geholpen. Voor de tweede helft van dit jaar verwacht Sligro dat de Belgische vestigingen een positieve bijdrage gaan hebben aan de resultaten.

Volumes
De verschillen met 2022 komen volgens Sligro-ceo Koen Slippens door de covid-lockdown in de eerste weken van 2022 en de grote verschillen in het weer. De inflatie speelde het bedrijf ook parten. “Ons beeld op de markt in Nederland en België, op basis van de afgelopen maanden, is dat de consument zijn weg naar de horeca nog steeds goed vindt. De bestedingen blijven op peil en de markt groeit. Dat is grotendeels gedreven door prijs, want volumes in de markt staan onder druk. Bij Sligro Food Group zien we de volumes toenemen door aanwas van nieuwe klanten, het voller maken van bestaande klanten, mede vanuit ons partnership met Heineken, en in België door de acquisitie van de voormalige Metro locaties. In beide landen winnen we opnieuw marktaandeel”, aldus Slippens.

Bron: Out.of.Home Shops