Lekkerland Nederland levert 110 miljoen omzet in

SON – Lekkerland Nederland heeft in 2012 bijna 4,2 procent omzet ingeleverd. Dit kwam zowel door lagere verkopen als door het verlies van klanten in de out-of-homesector. Groeisegment bij Lekkerland is duidelijk convenience food.

Willem-Paul de Mooij |

Dat valt op te maken uit de cijfers die de Duitse Lekkerland Groep donderdag bekend maakte. Over de hele linie werden omzet en resultaat verhoogd, maar de Nederlandse tak moest fors inleveren. De Nederlandse omzet kwam in 2012 uit op een ruime 2,5 miljard euro (2.517,4), maar dat was 109,4 miljoen euro minder dan het jaar ervoor.

Country manager van Lekkerland Nederland Gerard de Vries noemt 2012 dan ook een uitdagend jaar. "Toch kijken we positief naar de toekomst", benadrukt hij. "Met onze nieuwe bedrijfsstrategie hebben we belangrijke ontwikkelingen voor de komende jaren vastgesteld en zijn we goed gepositioneerd voor de toekomst." Een positief signaal voor Lekkerland Nederland was bijvoorbeeld de komst van Multi Energy als klant. Daarmee won het bedrijf een belangrijk account terug.

Internationaal
De totale Lekkerland Groep deed het beter in 2012. ‘Lekkerland AG & Co. KG’ verhoogde de omzet namelijk met 127,2 miljoen euro naar bijna 11,5 miljard euro. De winst steeg van 50,8 miljoen euro in 2011 tot 80,3 miljoen euro vorig jaar. Deze winst is terug te voeren op het goede resultaat in Duitsland, dat profiteerde van een positief effect van de verkoop van de dochteronderneming Convenience Concept in het afgelopen jaar, zegt Lekkerland.

Nieuwe strategie
Volgens Lekkerland-ceo Michael Hoffmann was 2012 een overgangsjaar voor het bedrijf naar een nieuwe bedrijfsstrategie. De strategie heet ‘Convenience 2020 – Agenda for Success’. De strategie is gericht op de invoering van een uniform, duurzaam en economisch succesvol businessmodel in alle landenorganisaties met een belangrijke focus op de corebusiness . De corebusiness is het zijn van groothandel van producten voor consumptie onderweg voor systeemklanten (incl. tankstations) en regionale klanten. In 2012 werden hiervoor in alle landen investeringen gedaan in medewerkers, logistiek en informatietechnologie. De nieuwe strategie moet leiden tot een significante verbetering van de bedrijfsresultaten.

Afstoten Roemenië, Polen en Tsjechië
Maar daarvoor is ook structurele verbetering van het bedrijf noodzakelijk. Daarom besloot Lekkerland vorig jaar de activiteiten in Roemenië, Polen en Tsjechië op te doeken. Deze landen zijn volgens het bedrijf namelijk niet geschikt om de nieuwe strategie vorm te geven. De vestiging in Roemenië wordt in april 2013 gesloten en de bedrijfsactiviteiten in Tsjechië en Polen worden afgestoten. “Momenteel onderzoeken we de verschillende opties voor deze afscheiding,” aldus Hoffmann.

Ontwikkeling in Duitsland en West-Europa
In Duitsland heeft de Lekkerland Groep haar omzet ten opzichte van 2011 met 2,8 procent weten te verhogen, wat een stijging van 189,6 miljoen euro tot bijna 7 miljard euro betekent. De Lekkerland Groep behaalde daarmee 60,9 procent van de totale omzet (gecorrigeerd voor het segment Oost-Europa) in Duitsland.
Ook in België, Zwitserland en in Spanje heeft Lekkerland de omzet kunnen verhogen. Daarentegen deden zich omzetverliezen voor in Nederland en Oostenrijk, zodat de totale omzet in het segment West-Europa met 1,4 procent daalde tot bijna 4,5 miljard euro.

Rookwaren
Lekkerland is qua omzet voor een groot deel nog altijd afhankelijk van de verkoop van rookwaren. De omzet hiervan kan per land flink uiteenlopen. Terwijl in Nederland door algemeen moeilijke randvoorwaarden een duidelijke omzetdaling werd geregistreerd, zorgden de overige landen in West-Europa voor een lichte stijging van het resultaat. Duitsland kende een toename, zodat de totale omzet van dat jaar op het gebied van rookwaren steeg van 9 naar bijna 9,2 miljard euro. “Gezien de almaar toenemende overheidsrestricties op het gebied van tabak is dit een bevredigend resultaat,” aldus Hoffmann.

Food
Food- en non-foodassortiment ontwikkelt zich positief bij Lekkerland. “Wij zijn bijzonder blij met de groei bij food én non-food. Een zeer verheugende ontwikkeling op het gebied van diepvries- en bakeryproducten vormt de bevestiging dat we met onze sterkere gerichtheid op oplossingen voor de ‘on-the-go’ consumptie op de juiste weg zijn,” aldus Hoffmann die verwacht dat de nieuwe strategie en het afstoten van de Oost-Europese activiteiten zullen leiden tot ‘een aanmerkelijke verbetering van het concernresultaat’.

Bron: Out.of.Home Shops

lekkerlandbezorgen-a840x630.jpg