Makro plust door 'intensieve horecarelaties'

DIEMEN - Makro Nederland heeft over 2011 in een stagnerende horecamarkt een omzetgroei van 6,1 procent gerealiseerd, waardoor het haar marktaandeel in horeca verder ziet stijgen. Dit komt volgens de groothandel door meer intensieve klantrelaties.

Eelco Brandes |

Metro Group, de moederorganisatie van Makro Nederland, maakte dinsdag haar jaarcijfers bekend. De groei van Makro Nederland is volgens de groothandel het gevolg van loyale klanten die meer besteedden dan voorgaande jaren bij de groothandel. Binnen de totale omzet is de verkoop van eigen merkproducten procentueel sterk gegroeid, evenals de omzet uit bezorging aan horecaklanten. Het helpen van ondernemers om hen het maximale uit hun onderneming te kunnen laten halen, waarbij niet alleen het productassortiment, maar ook diensten en trainingen een rol spelen, blijkt een succesvolle strategie te zijn voor Makro Nederland, zo zegt de groothandel zelf.

Reactie Makro Nederland

“Partner voor ondernemend Nederland zijn, betekent in de huidige economische situatie eigenlijk maar één ding: ondernemers iedere dag weer helpen met hun onderneming zodat ze een maximaal rendement kunnen realiseren”, zegt Jean-Pierre Bienfait, algemeen directeur Makro Nederland. “Juist nu willen ondernemers zich volledig kunnen richten op hun eigen onderneming. Dit betekent dat het doen van inkopen snel en efficiënt moet gebeuren. Makro voorziet via meerdere kanalen in die behoefte. We bieden daarom nieuwe diensten aan zoals snelle bezorging van die producten, het inkopen van producten op tijdstippen dat ondernemers dit het beste uitkomt en training en advies om uit die onderneming een goed rendement te halen. We laten voor het tweede achtereenvolgende jaar zien dat onze huidige strategie past bij ondernemers. We hebben een compleet assortiment producten en ontwikkelen regelmatig nieuwe diensten en trainingen om die ondernemer te helpen. En dat blijven we ook dit jaar met veel energie doen”, aldus Bienfait.

Multichannel groothandel
Makro Nederland zegt zich ook in 2012 te blijven focussen op het partnerschap van ondernemend Nederland. Naast de verkoop van zijn producten en diensten in de 17 vestigingen en het bezorgen van producten bij horecaondernemers, zal Makro dit jaar nadrukkelijk het online-verkoopkanaal invulling geven. “We evolueren dit jaar naar een multichannelgroothandel’, vertelt Bienfait. “Dat betekent dat we online bestellingen gaan aannemen en ook het bezorgen van producten aan ondernemers verder zullen ontwikkelen. Allemaal om het ondernemers zo eenvoudig mogelijk te maken en hun meer tijd over te laten houden voor hun eigen onderneming.”

Bron: Out.of.Home Shops

directie_makro_nederland-a840x630.jpg