iStock-2210168720.jpg Foto: iStock

Ondernemers blikken terug- en vooruit - deel 2

NIEUWVEEN – Het afgelopen jaar heeft Out.of.Home Shops gesproken met leuke, interessante en enthousiaste ondernemers. Een enkeling vond het spannend, maar de meesten spraken graag en vrijuit over hun al dan niet nieuwe onderneming. Voor de laatste krant van het jaar zijn enkele van hen gevraagd om aan te geven wat voor hen de hoogtepunten waren van 2025. Tegelijkertijd mochten ze vertellen wat ze wensen, verwachten en hopen voor het nieuwe jaar.

Rosanne Wormgoor |
Benjamin Vandenberg.jpg Benjamin Vandenberg.

Afgelopen jaar sprak Out.of.Home Shops met Benjamin Vandenberg, eigenaar van The Black Tie in Assen en sinds 5 juni ook van restaurant Brink. De twee horecazaken liggen op zo’n 150 meter afstand van elkaar. Het zijn geen concurrenten van elkaar, want het gaat om twee totaal andere concepten. Restaurant Brink doet het erg goed. “We hebben een mooie start gehad met een groot evenement voordat we opengingen, dat hielp mee. Daarnaast gingen we redelijk dicht bij de zomerperiode open, dat werkte eveneens in ons voordeel. Nu is het even kijken wat de koudere dagen gaan doen, maar het ziet er positief uit. Het wordt goed ontvangen hier. Iedereen is tevreden en we hebben een stabiel team staan”, aldus Vandenberg.

Goede recensie
Het hoogtepunt van het afgelopen jaar? “Dat was toch echt het openen van een nieuwe zaak”, lacht Vandenberg. “Dat is natuurlijk een hele stap die je zet en de vraag is altijd hoe dat gaat, hoe het afloopt en hoe het restaurant zich ontwikkelt. Maar dat was zeker een hoogtepunt. Ik denk dat we daar heel erg op kunnen gaan bouwen. Restaurant Brink kreeg ook een goede recensie in het lokale dagblad. Daardoor kreeg ik een breder publiek. We hadden een vast gastenbestand en nu krijg je daarnaast gasten uit omliggende provincies zoals Friesland en Groningen. The Black Tie is heel stabiel. Daar waren geen hoogtepunten die eruit sprongen”, vertelt de ondernemer.

Stabiel team
Als Vandenberg vooruitkijkt naar 2026, wil hij eerst weten hoe het eerste en tweede kwartaal zullen verlopen. “Het belangrijkste vind ik dat ik een goed, stabiel team heb. We hebben het eerste jaar samen overleefd en nu wil ik me richten op het behouden van een goed team, waarin iedereen weet wat hij aan de ander heeft. Als dat goed zit, weet je dat het op de lange termijn standhoudt”, meent Vandenberg.

Een ander idee voor 2026 is dat hij het wilddiner verder wil voortzetten. “Dat is een speciale avond die we recent voor het eerst hebben georganiseerd bij The Black Tie, maar dat willen we verder oppakken bij restaurant Brink. The Black Tie reserveren we vooral voor het jaarlijkse BSPICEdiner. Extra evenementen zijn daar lastig, omdat ik er met leerlingen werk. Bij Brink is dat makkelijker. Met mijn nieuwe jachtopleiding wil ik in de toekomst een nog mooier wilddiner neerzetten, met een goed verhaal erbij”, sluit Vandenberg af.

"We hebben het eerste jaar samen overleefd en nu wil ik me richten op het behouden van een goed team, waarin iedereen weet wat hij aan de ander heeft"
Seymur Mammadzade.jpg Seymur Mammadzade. Foto: Gerard van Oosbree

Een andere ondernemer die Out.of.Home Shops het afgelopen jaar sprak, is Seymur Mammadzade, eigenaar van Asado in Mijdrecht. Bij Asado proef je écht Zuid-Amerikaans vlees van de grill, geserveerd door een enthousiaste ondernemer die graag met iedereen een praatje maakt. Samen met zijn vrouw Alyssa Mammadzade-van Tienhoven runt hij de zaak sinds 9 juli 2024. Voor de ondernemer was het afgelopen jaar vooral bijzonder, omdat alles boven verwachting goed verliep. “Wat ik in mijn hoofd had, sluit mooi aan bij wat we nu doen. Ik dacht aanvankelijk dat de eerste drie jaar heel zwaar zouden zijn, maar dankzij mond-tot-mondreclame is het eigenlijk vanaf het begin al behoorlijk druk geweest. Dat gaf ons de kans om te herinvesteren, te groeien en dingen steeds beter aan te pakken.”

Hetzelfde ritme
Het belangrijkste voor 2026 vindt Mammadzade eigenlijk op hetzelfde ritme doorgaan. “Het enige waar we wel goed naar moeten kijken, is dat we nu heel veel dezelfde gasten hebben en je wilt wel dat zij terug blijven komen en natuurlijk dat nieuwe mensen ons komen bezoeken. Ik wil graag dat Asado écht iets van Mijdrecht wordt, wat er echt bij hoort; een familierestaurant dat nog stabieler is”, stelt Mammadzade.

Wat gaat hij dan doen om de nieuwe gasten te verleiden om terug te komen? “Jij wil mijn nieuwe dingen weten, hè?”, grapt de ondernemer. “Wat ik wel kan vertellen, is dat we altijd bezig zijn met de menukaarten, wat kunnen we aan gerechten toevoegen of wijzigen. Daarnaast denken we eraan om een zesde dag in de week open te gaan en om iets met het terras te doen, zodat we dat eventueel in de winter ook kunnen gebruiken. Op die manier krijgen we best wat meer zitplekken, want binnen hebben we daar niet zoveel ruimte meer voor.”

Niet verslappen
Uiteindelijk blijft Mammadzade in zijn hoofd altijd bezig. “Soms word ik in de ochtend wakker en dan denk ik: misschien kunnen we dit veranderen of dat, maar ik denk dat het belangrijk is om eerst helemaal stabiel te zijn, voordat we echt grote investeringen of veranderingen doen.”

In de toekomst wil de ondernemer heel graag een tweede vestiging van Asado openen, maar voor 2026 is dat nog echt te vroeg. Het aankomende jaar staat voor hem daarom in het teken van succesvol doorgaan op de ingeslagen weg. “Gewoon de kwaliteit vasthouden, maakt niet uit hoe druk het wordt. Ik vind het heel belangrijk om niet te verslappen.”

"Ik dacht aanvankelijk dat de eerste drie jaar heel zwaar zouden zijn, maar dankzij mondtot-mondreclame is het eigenlijk vanaf het begin al behoorlijk druk"
image.jpg Darcie Ooijens en manager Patrick de Zoete.

Out.of.Home Shops sprak eveneens met Darcie Ooijens, eigenaar van Holy Moly, een restaurant met een bijzondere locatie. De zaak is gevestigd in de molen in Spijkenisse sinds 2 mei dit jaar. Het concept is shared dining, waarbij gasten zolang mogen blijven als ze willen. De afgelopen periode is erg goed gegaan. “Elk weekend zitten we vrijdag en zaterdag helemaal vol. We hebben er zelfs stoelen en tafels bij moeten kopen, zodat we nog meer mensen kwijt konden. Het concept wordt leuk ontvangen door gasten, ze vinden het verrassend. In grote steden kom je zo’n concept sneller tegen, maar hier niet echt. Het stukje entertainment vinden ze eveneens erg leuk”, aldus Ooijens.

Theatermenu
Op het gebied van hoogtepunten springen er een paar dingen uit voor Ooijens: “Een vol terras, goed bezochte whiskyproeverijen, heel veel aanvragen voor de kerstdagen en bovendien blijken de liveshows een succes. En we zijn een officiële trouwlocatie geworden. Ik zie verder nog hoogtepunten in de vergaderingen die regelmatig boven worden gehouden en het menu voor grote groepen, zodat ze allemaal tegelijk kunnen eten”, vertelt de onderneemster.

Sinds 1 oktober is er verder een theatermenu bij Holy Moly. “Mensen kunnen vanaf vijf uur binnenstromen en tot kwart over zeven hebben ze dan een tafel. In iets meer dan twee uur kunnen ze het theatermenu nuttigen. Wij zorgen dat ze op tijd klaar zijn voor het theater.”

Speciale evenementen
In 2026 kunnen de gasten naast whiskyproeverijen nog meer speciale evenementen verwachten. Op dat gebied doen ze bij Holy Moly sowieso heel veel. Binnenkort is er bijvoorbeeld een First Dates-avond. “Mensen kunnen zich aanmelden bij ons voor een blind date en dan gaan wij ze koppelen aan anderen. Al krijgen we maar vijf of tien geïnteresseerden, dan hebben we toch gehoor gegeven aan iets wat hier in Spijkenisse nog niet wordt gedaan.”

Hobby wordt werk
Ooijens praat vol enthousiasme over restaurant Holy Moly. “Het is ontzettend leuk. Ik ben eigenlijk gewoon mijn hobby aan het uitvoeren. Je krijgt heel veel energie van de mensen die al meerdere keren zijn geweest om te genieten van het eten. En als we kritiek krijgen, dan doen we daar altijd iets mee, we willen het oplossen. Ik ben gewoon heel erg tevreden. We hadden alleen maar gehoopt dat het zo zou gaan.”

"Elk weekend zitten we vrijdag en zaterdag helemaal vol. We hebben er zelfs stoelen en tafels bij moeten kopen, zodat we nog meer mensen kwijt konden"

Dit artikel verscheen eerder in Out.of.Home Shops. Abonneren? Klik hier.