Bacardi-Evelien de Haas.jpg De medewerkers van Bacardi maken echt het verschil in de relatie met de partners, zo stelt business unit director Merlijn van de Ven in een reactie op het winnen van de award. Foto: Evelien de Haas

Bacardi: ‘Onze mensen zijn onze belangrijkste troef’

ROTTERDAM – Bij Bacardi houden ze de ontwikkelingen goed in de gaten. Zo speelt de fabrikant in op het feit dat minder drinken steeds belangrijker wordt en op gemak. Nog een ander aspect waarmee het bedrijf inspeelt op snelgroeiende trends zijn de diverse activaties waarbij Bacardi consumenten meeneemt naar de wereld van cocktails, aldus Merlijn van de Ven, business unit director Bacardi Nederland.

Redactie |

Fabrikant: Bacardi
Categorie: Alcohol
Criteria: Ondersteuning vanuit de fabrikant & Succes van producten en innovaties

Hoe voelt het om door jullie handelspartners uitgeroepen te worden tot winnaar van de Out.of.Home Awards?
“Dat is natuurlijk een enorme waardering die je krijgt, omdat we een goede handelspartner zijn in het out-of-homekanaal.”

Wat maakt jullie volgens jullie partners een terechte winnaar van deze award?
“We werken natuurlijk goed samen met onze handelspartners, dit om goed te begrijpen wat er daadwerkelijk in de markt gebeurt, goed inzichtelijk te hebben waar de mogelijkheden liggen, welke wensen er zijn en hoe hier gezamenlijk goed op in te spelen. Wij kiezen er nadrukkelijk voor om het echt samen met onze partners te doen. Onze mensen zijn, naast onze mooie merken, onze belangrijkste troef. Daar zijn we zuinig op, we leiden ze op en de meeste werken al langere tijd bij ons. Zij maken echt het verschil in de relatie met onze partners. Wat we niet mogen vergeten zijn de producten die we brengen. Met onder meer Patrón, Grey Goose en St-Germain en natuurlijk Bacardí kunnen we samen met de horecazaken de categorie laten groeien. Het gaat daarbij niet alleen om de producten, je wilt de consument inspireren en een unieke ervaring bieden. Dat doen we onder andere door gerichte activaties en het creëren van echte merkambassadeurs - juist dát maakt ons partnership zo uniek.”

Wat doen jullie om de categorie samen met partners toekomstbestendig te maken?
“Dat heeft met verschillende dingen te maken, waaronder wat er in de markt speelt op dat moment. Hoe kun je vooroplopen? Een trend die we al langer zien, maar die steeds belangrijker wordt: premiumisation. Oftewel, minder drinken, maar dan wel met een unieke of inspirationele ervaring, ‘one drink at a time’. Neem een St-Germain Spritz of een Patrón Paloma, die verkopen erg goed. Daarnaast willen we ook inspelen op lager in alcohol en alcoholvrij. Er is een steeds groter wordende groep die minder alcohol wil drinken en ervoor kiest om een low alcohol drankje te bestellen. Verder is gemak ontzettend belangrijk. Het is niet bij iedere horecazaak mogelijk om cocktails te bereiden, maar met de kant-en-klare cocktails van Tails kun je in twee handelingen een mooie, kwalitatieve cocktail uitserveren. Waarbij Bacardí Rum, Bombay Sapphire & 42Below Vodka aan de basis liggen van onze pre batch cocktails.”

Hoe weten jullie een sterke relatie met het out-of-homekanaal op te bouwen en te behouden?
“Continu waarde toevoegen. Bacardi is al sinds 1862 een familiebedrijf en dat zie je terugkomen in alles wat wij doen. De mensen in het bedrijf zijn belangrijk voor de partnerships die we hebben, want die ga je aan voor een aantal jaar.”

Waar ligt jullie focus in 2025 als het gaat om samenwerking en ondersteuning?
“We zijn bezig met diverse activaties waarbij we consumenten meenemen naar de wereld van cocktails. We sluiten daarmee aan op de snelgroeiende trends. Als Bacardi kijken we hoe wij daar op kunnen inspelen, denk aan de St-Germain Spritz, Tequila, bijvoorbeeld in een Patrón Paloma. En voor convenience met Breezer. Je merkt dat we in dat opzicht meer diversiteit in ons portfolio willen aanbrengen, zodat we voor langere tijd voorzien zijn. Niet alleen wij, maar ook onze partners.”

Welk moment sprong er voor jullie uit in het afgelopen jaar?
“Dat zijn er meerdere, maar als ik moet kiezen dan is dat hoe we nu samenwerken in het horecakanaal en hoe we de categorie mooier, beter en waardevoller maken dan ooit tevoren. Dat doen we met activaties zoals de Bacardí Rum Month, die deze zomer heeft gespeeld. We hebben 250 ondernemers in onze journey meegenomen, waarbinnen we verschillende cocktails hebben geactiveerd. Daar waar onze Casa Bacardi een zeer prominente rol speelt binnen de wereld van festivals. Het zit in ons dna, de link naar muziek, de Bacardí-campagne ‘Do what moves you’, hetgeen een cruciale rol speelt bij onze consumenten. We hebben dit gezamenlijk afgesloten op een van de grootste festivals waarmee we samenwerken: Lowlands. Daar kwam alles samen in een maximale inspiratie-experience van Bacardí. De reacties die we vanuit horecaondernemers kregen, waren geweldig. Die vonden het fantastisch.”