BREDA – Haribo heeft op maar liefst drie criteria een Out.of.Home Award gewonnen. Wat het zoete geheim is? Sebastiaan Helmond, senior manager Key Accounts OOH & Wholesale NL, en Patrick Tax, vicepresident Marketing, doen dit met trots uit de doeken.
Fabrikant: Haribo
Categorie: Zoetwaren
Criteria: Omzetontwikkeling & Ondersteuning vanuit de fabrikant & Succes van producten en innovaties
Hoe voelt het om door jullie handelspartners uitgeroepen te worden tot winnaar van de Out.of.Home Awards?
Helmond: “We zijn ontzettend vereerd met deze waardering! Dit bevestigt dat je door intensief samen te werken een wederzijdse win-winsituatie kunt creëren.”
Wat maakt Haribo volgens jullie partners een terechte winnaar van deze award?
Helmond: “Volgens ons waarderen onze partners de dynamiek die we brengen. Binnen totaal zoetwaren zien we jaar op jaar het belang van snoep groeien. Deze uitverkiezing bevestigt dat onze partners Haribo daarin zien als aanjager.”
Tax: “We investeren in groei, beginnend met een sterk mediaplan. Hierin staat ons hero-product Starmix centraal, een product dat op geen enkele out-of-homelocatie mag ontbreken. Daarnaast bieden wij natuurlijk toppers als Happy Cherries, Happy Peaches en Dragibus en blijven wij innoveren, bijvoorbeeld in ons aanbod zuur snoep onder het F!ZZ-label.”
Waar draait het volgens jullie om in een succesvolle samenwerking met partners?
Helmond: “Met elkaar in gesprek gaan, zoeken wat ons verbindt. Zo komen we tot oplossingen waar beide partijen in geloven én in willen investeren. Gezien de diversiteit in out-ofhome is dit geen ‘ one-size-fits-all ’-oplossing.”
Wat doen jullie om de categorie samen met partners toekomstbestendig te maken?
Tax: “Snoep is en blijft een verwencategorie. Hier spelen we op in met het juiste aanbod. Voor out-of-home bieden we diverse verpakkingsformaten, van kleine on-the-go-verpakkingen tot bulkverpakkingen voor pick & mix. Dat maakt kansen in elk kanaal mogelijk.”
Helmond: “We kijken wat nodig is voor groei, bijvoorbeeld door met onze wholesalepartners te werken aan het ontsluiten van klantdata. Anderzijds werken we met onze partners in pretparken en bioscopen aan een impactvolle, verleidelijke presentatie van schepsnoep.”
Hoe bouwen jullie een sterke relatie op in het out-of-homekanaal?
Helmond: “Door voeling te houden met alle kanalen, zowel via eigen mensen als verschillende samenwerkingsverbanden, onder meer met andere A-merken. Dit zijn onze oren en ogen in de markt en is de basis voor onze marktbewerking. Zo ondersteunen we ook onze handelspartners en ontstaat een 360gradenaanpak.”
Welke trends of verschuivingen vallen jullie op in het out-ofhomekanaal?
Helmond: “Het is belangrijker om te focussen op wat niet verandert: de match tussen out-of-home en impulsproducten als Haribo. De consument blijft op zoek naar een kleine verwennerij onderweg. Haribo is daarbij hét meest herkenbare merk op het schap.”
Waar ligt jullie focus in 2025 als het gaat om samenwerking en ondersteuning?
Helmond: “Zichtbaarheid is essentieel en blijft een focuspunt. Momenteel zien we nog te vaak dat snoep én Haribo niet de ruimte krijgen die ze verdienen. Vervolgens gaat het om het juiste aanbod naar de consument. Dit is een combinatie van 100% aanwezigheid van breed aansprekende topsellers met locatiespecifiek relevant aanbod.”
Tax: “Tot slot gaat het over het uitnutten van de impulskracht van de categorie. Hoe kunnen we extra verkopen genereren door extra confrontatielocaties? Hier hebben we tal van ideeën en oplossingen voor, die we met onze partners in de praktijk willen brengen.”
Welk moment of welke prestatie sprong er voor jullie uit in het afgelopen jaar?
Helmond: “Eigenlijk te veel om op te noemen, maar als ik toch iets moet noemen dan onze ontwikkeling in petrol. We zien hier jaar op jaar groei vanuit een prettige samenwerking met onze partners. Dit is de win-win waar we al eerder naar verwezen!”