Horeca

Heineken meest geschonken biermerk op strand

ROTTERDAM – Heineken wordt in bijna de helft van de Nederlandse strandpaviljoens als hoofdmerk geschonken. Hiermee is Heineken het populairste merk bij de eigenaren van deze paviljoens.

Dit blijkt uit een analyse van Datlinq onder de in totaal 566 strandpaviljoens die Nederland rijk is. Na Heineken noemen de strandpaviljoeneigenaren een aantal verschillende namen als belangrijkste geschonken biermerk. Op de tweede plek staat Grolsch met 9,2%. Daarna volgen achtereenvolgens Jupiler, Hertog Jan, Bavaria, Brand, Warsteiner, Amstel en Dommelsch. Eerder concludeerde het Rotterdamse Datlinq al dat Heineken het grootste distributieaandeel in de Nederlandse horeca -en de foodservicemarkt heeft.

Radler
Een drankje dat volgens Datlinq opvallend goed gepositioneerd is op het strand is Radler. Terwijl 30% van de restaurants en cafés dit bier met citroensmaak niet serveert, ontbreekt het verfrissende bier maar bij 6,4% van de strandtenten in het aanbod. De Radler van Amstel is bij 70% van de strandtenten het hoofdmerk. Bij de andere Radler schenkende horecagelegenheden blijkt de door Amstel gebrouwen Radler in 60% van de strandpaviljoens het hoofdmerk. Ook bij andere verfrissende drankjes zijn juist bekende merken er zeer goed vertegenwoordigd. Bij cola is Coca-Cola met 62,5% het meest populair, terwijl Pepsi goed is voor 36,5%. Douwe Egberts levert de meeste koffie aan strandpaviljoens.  

Bron: Out.of.Home Shops

stockphoto2-a900x525.jpg