‘Elke ondernemer heeft met dezelfde uitdagingen te maken’

Horecazaken passen concepten aan op 1,5-metersamenleving

NIEUWVEEN - Wanneer kunnen we weer gasten ontvangen? En hoe gaan we het doen met die anderhalve meter afstand? Dat is waar horecaondernemers de afgelopen weken mee hebben geworsteld en waar sommigen nog steeds geen oplossing voor hebben. Toch zijn er diverse ketens die inmiddels zijn gestart met pilots om zo alsnog inkomsten te genereren en consumenten te voorzien van ‘eten buiten de deur’.

De concepten lopen uiteen, maar hebben allemaal als doel om in deze tijd de horecabranche overeind te houden. Out.of.Home Shops geeft een overzicht van enkele pilots die gericht zijn op de 1,5-metersamenleving.

Gratis marktonderzoek
De stationslocaties zijn nog gesloten, maar inmiddels heeft Yoghurt Barn 9 van de 13 vestigingen geopend. “We zijn inmiddels al vier weekenden open en dat gaat redelijk. We hebben onze processen aangepast en we halen 15 tot 20 procent van de normale omzet. Dat is niet veel en daar kun je niet alle vaste lasten van betalen, maar ons personeel is enthousiast en gasten weten ons te vinden”, reageert ceo Wouter Staal. Bij de vestigingen zijn vier yoghurtspecials met drie zuivelsoorten verkrijgbaar met daarnaast alle koffie- & theesoorten, een beperkt assortiment. Maar daar ziet Staal de positieve kant van.

“In deze tijd ontdek je het core assortiment. Zo hebben we met het huidige assortiment een goede stap gezet, maar krijgen van gasten ook vraag naar andere producten. Gebak en overnight oats zijn daar een voorbeeld van. Eigenlijk is dit gratis marktonderzoek. Voor liefhebbers van onze high tea hebben we twee speciale boxen, ideaal voor Moederdag, maar ook daarna gaan we ermee door. We geven daarbij tips hoe je het kunt maken en aanvullen met andere producten. Op die manier heb je alsnog het lekkers van Yoghurt Barn, maar dan thuis.” Met de anderhalvemeter afstand gaat het volgens Staal goed.

Tijdens de sluiting van horeca werden bestellingen aan de deur opgenomen in plaats van aan de bar. Vanaf 1 juni mag Staal nu ook gasten binnen ontvangen op reservering. We moeten allemaal nog wennen aan de nieuwe situatie. Wij zijn er klaar voor, maar hopen dat er oog is voor extra steunmaatregelen die hard nodig zijn met 3 maanden geen omzet en de maanden erna op sterk beperkte basis.” Ook denkt Staal door zijn unieke positionering als eerste klimaatpositieven bedrijf extra gasten te kunnen trekken “We zien een steeds grotere vraag naar bewust en verantwoord, hier spelen we daarmee perfect op in."

Dine in
De franchisenemers van McDonald’s hebben de afgelopen weken niet stilgezeten, want via de McDrive konden gasten alsnog genieten van hun Big Mac, McFlurry of Franse frietjes. Om ook voor iedereen die geen auto tot zijn of haar beschikking heeft, deze klassiekers te bereiden, heeft de fastfoodketen nu een oplossing bedacht. Bij het Gelredome in Arnhem is een concept ontworpen dat is toegespitst op de 1,5-metereconomie. Het is nog een pilot en McDonald’s geeft aan dat het concept onderhevig is aan verbetering. “Samen met franchisenemers en horecavakgenoten gaan we het prototype verbeteren om de opstart van alle zittende horeca mogelijk te maken”, aldus een woordvoerder.

Het prototype bestaat nu uit twee versies: Take Out Plus en Dine In. Die eerste versie is bedoeld voor gasten die in het restaurant bestellen en vervolgens in een speciaal ingerichte ruimte aan statafels hun maaltijd kunnen nuttigen. Dit is enkel voor groepen van maximaal drie personen. Het tweede concept heeft meer weg van wat gasten zijn gewend van McDonald’s. Bij ‘Dine In’ wordt de bestelling in het restaurant aan tafel geserveerd met een speciale wagen om afstand te creëren tussen medewerkers en gasten.

“We denken graag in oplossingen en hoewel elk restaurant anders is, geldt dat elke ondernemer met dezelfde uitdagingen te maken heeft. Daarom willen we collega-horecaondernemers uitnodigen om bij ons te kijken en samen na te denken over verbeteringen. Op die manier zorgen we ervoor dat de horeca straks op een veilige wijze weer open kan”, reageert Erwin Dito, managing director McDonald’s Nederland.

Take away
Horecazaken die normaliter gasten ontvangen om aan tafel te eten, moeten in tijden van het coronavirus met creatieve oplossingen komen. Aan tafel serveren of grote groepen ontvangen is niet meer mogelijk. Dat is ook waar La Place tegenaan loopt, die restaurants in de stadscentra én on-the-go heeft. Op diverse plekken in het land heeft de keten al take-awaylocaties en die worden nu uitgebreid.

Het gaat in eerste instantie om La Place in winkelcentrum De Arena in ‘s-Hertogenbosch, La Place De Rotonde aan de A2 in Enspijk en in La Place Zwolle De Vrolijkheid, gelegen aan de A28. Als dit een succes wordt, zullen meer locaties volgen. Chris Meijers, directeur bij La Place: “Alle gerechten worden ter plekke versbereid, hygiënisch verpakt en zijn eenvoudig on-the-go mee te nemen. Zo kunnen gasten ook in deze tijd blijven genieten van alle producten van La Place en kunnen zij de smaak van versgemaakte producten ervaren.” Om toch het ‘La Place-gevoel’ te krijgen is het buffet geopend, met uitzondering van soepen en warme dranken. De medewerkers dragen handschoenen en sappen worden gepresenteerd in wegwerpbekers met deksel.

Om verspreiding van het virus te voorkomen worden er extra maatregelen genomen. Zo mag er per locatie maar een beperkt aantal gasten tegelijkertijd naar binnen en moet er minimaal 1,5 meter afstand worden gehouden. Om dat te realiseren is bij drie locaties de looproute aangepast met een afzonderlijke in- en uitgang. La Place geeft de voorkeur aan contactloos betalen om ook bij de kassa afstand te bewaren.

Bron: Out.of.Home Shops

Dit artikel verscheen eerder in Out.of.Home Shops. Abonneren? Klik hier.