Winst McDonald’s boven marktverwachting

CHICAGO – McDonald’s rapporteert betere wereldwijde cijfers voor het tweede kwartaal van 2022 dan verwacht, ondanks dat de kosten in het tweede kwartaal met 25 procent stegen. De nettowinst werd daardoor gehalveerd. De omzet bleef met een lichte daling van 3 procent wel achter bij de verwachtingen.

De oorzaak van de omzetdaling lag bij de opleving van COVID-19 in China en de bijbehorende overheidsbeperkingen. De kosten die het bedrijf maakte bij de verkoop van de Russische activiteiten drukken ook zwaar op het resultaat.

Kosten
De wereldwijde verkoop steeg in het tweede kwartaal met 10 procent. De hamburgerketen profiteerde van een constante online vraag, de lancering van nieuwe producten en hogere prijzen. Chief financial officer Kevin Ozan verwacht dat de kosten voor voedsel en papier tussen de 12 en 14 procent zullen stijgen. “De stijgende kosten voor grondstoffen, lonen en energie zetten druk op de marges van de door het bedrijf geëxploiteerde restaurants en zullen dat blijven doen voor de rest van het jaar”, aldus Ozan.

Europa
De stijgende inflatie, in het bijzonder in Europa, baart het bedrijf zorgen. McDonald’s bekijkt de mogelijkheid om meer menu-opties met korting aan te bieden om consumenten met een lager inkomen tegemoet te komen. Die kiezen nu ook al vaker voor goedkopere producten en minder voor grote combinatiemaaltijden.

Bron: Out.of.Home Shops