Horeca

Bestelplatforms verstevigen hun positie

NIEUWVEEN - Het succes van online maaltijden bestellen stopt niet. Via telefoon of tablet langs restaurants scrollen en met een druk op de knop eten bestellen is een steeds herkenbaarder beeld. Niet zo gek in een maatschappij waar al van alles moet: werken, een huishouden runnen en sociale contacten onderhouden. Daarbij wordt de keuze voor de consument steeds groter en verbeteren bezorgrestaurants de kwaliteit van hun maaltijden. Bijna iedere wereldkeuken is vertegenwoordigd en ook voor vegetariërs en veganisten is er voldoende keuze.

Marleen Veldhuijzen |

Steeds meer mensen laten boodschappen en maaltijden bezorgen. De bezorgmarkt is de laatste jaren dan ook flink gegroeid en de verwachting is dat dit de komende jaren verder doorzet. Dat blijkt uit cijfers die het FoodService Instituut Nederland (FSIN) heeft gepresenteerd in het FSIN Dossier Delivery 2019. De totale deliverymarkt heeft in 2018 een omvang bereikt van 3,2 miljard euro. Dit is een stijging van 20,1 procent ten opzichte van het jaar daarvoor. Voor 2019 rekent het FSIN op eenzelfde groeipercentage. Met een omzet van 3,8 miljard euro is thuisbezorging naar verwachting goed voor 5,9 procent van de totale foodmarkt. Het FSIN analyseert en duidt ontwikkelingen en trends in de totale foodmarkt.

Dubbele cijfers
De ketens die actief zijn op het gebied van maaltijdbezorging en de online bestelplatforms zijn volgens het FSIN sterke groeiers binnen het foodservicekanaal. De bezorgrestaurants brachten vorig jaar 358,2 miljoen euro in het laatje. Dit is een stijging van ruim 18 procent. De online bestelplatforms genereerden hetzelfde jaar een omzet van 650,9 miljoen euro. Dit aandeel steeg met ruim 24 procent. Beide marktsegmenten groeien dit jaar naar verwachting iets minder hard, maar het FSIN gaat ervan uit dat er opnieuw dubbele cijfers worden genoteerd.

Niet alleen de restaurants varen wel bij het bestelgedrag van consumenten, maar het legt ook bestelplatforms als Thuisbezorgd.nl en Deliveroo geen windeieren. Deze partijen zullen de komende jaren hun dominantie vergroten. FSIN verwacht dat hun omzet harder zal groeien dan van andere spelers in de maaltijdbezorgmarkt. Steeds meer restaurants kiezen ervoor om te starten met bezorging en sluiten zich aan bij een platform. Tegelijkertijd stijgt het aantal bestellingen. Consumenten die via een platform bestellen, zijn doorgaans trouw aan deze aanbieder, zo blijkt uit onderzoek van het FSIN. Bij de maaltijdbezorgers neemt het omzetbelang van deze platforms licht toe. Dit gaat ten koste van de omzet die zij via de eigen online kanalen behalen.

GfK
Onderzoeksbureau GfK becijfert dat het aantal consumenten dat online direct bij het restaurant van hun keuze eten bestelt in 2018 hoger ligt dan het aantal consumenten dat via een bestelplatform hun maaltijd besteld. Zo bestelde 53 procent in 2018 hun maaltijd direct bij het restaurant en deed 47 procent dit via een online platform. Thuisbezorgd.nl was in 2018 het grootste online platform. Van alle bestellers koos 43 procent voor Thuisbezorgd. Uit cijfers van FSIN blijkt dat Thuisbezorgd de lijst van meest populaire bezorgplatforms al jaren aanvoert. Nederlanders bestelden in 2017 voor een kleine 43 miljoen euro bij concurrenten Hungry én Deliveroo samen.

Thuisbezorgd.nl leverde in 2017 voor 552 miljoen euro aan bestellingen bij hongerige consumenten af. Dit is dertien keer zoveel. Thuisbezorgen is het populairst onder de millennials. Van de consumenten in de leeftijdscategorie 18 tot 34 jaar liet 14 procent in 2018 minimaal een keer in de twee weken hun maaltijd thuisbezorgen, blijkt uit onderzoek van GfK. Het aantal afhalers in deze categorie is met 15 procent net iets groter. GfK zet hier de groep 65-plussers tegenover. Van hen liet 2 procent in 2018 hun maaltijd thuisbezorgen en ging 7 procent zelf naar het restaurant om hun eten op te halen. Dit verschil is dus groter dan bij de millennials.

Eetmoment
GfK komt ook met cijfers over de verschillende eetmomenten per dag. Daaruit blijkt dat er een groot verschil is in bestelgedrag per eetmoment. Het aantal consumenten dat hun ontbijt online bestelt en laat bezorgen is heel erg klein. Slechts 1 procent deed dit in 2018.
Lunchgerechten worden een stuk vaker online besteld en bezorgd, maar zijn niet het meest populair. Van alle consumenten wilde 14 procent in 2018 graag een lunchmaaltijd buiten de deur bestellen. Absolute winnaar is het diner. In 2018 bestelt 78 procent eten online. De verwachting is dat deze cijfers dit jaar stijgen.

Top drie
Pizza werd in 2018 volgens GfK het meest online besteld en thuisbezorgd. Het gaat om 21 procent van het totaal aantal bezorgde maaltijden. Op nummer twee staat grill. Dit zijn gerechten als shoarma en kebab. Van alle bezorgde maaltijden bestond 15 procent vorig jaar uit grillgerechten. Hekkensluiter in de top drie is fastfood met dertien procent. Hieronder vallen gerechten van de snackbar zoals friet, hamburgers, kroketten en frikandellen.

Bron: Out.of.Home Shops

kebab.jpg