Horeca

Casa Verde past zich aan en kijkt uit naar zomer

HOEK VAN HOLLAND - Flexibiliteit en af en toe een duik in de zee staan voorop voor Axel Kleyweg, eigenaar van strandrestaurant Casa Verde in Hoek van Holland. Als strandtent heb je het voordeel dat mensen door weer en wind op het strand te vinden zijn. Hoe heeft hij de heropening van de terrassen aangepakt? We praten er met Kleyweg over en hij vertelt hoe het afgelopen jaar is verlopen.

De heropening van de terrassen geeft de mensen meer vrijheid. Staan gasten al te springen om het terras op te gaan of zijn ze nog huiverig om deze versoepeling?
“Het is echt een combinatie van gevoelens denk ik, zeker de eerste dagen viel de opkomst wel tegen. Mensen waren wat afwachtend; wat zijn nou precies de regels, wanneer mag ik gaan zitten? Je merkt wel dat je steeds meer vaste gezichten ziet en dat mensen makkelijker het terras op stappen. Met de dag wordt de drempel lager. De vaste gasten zijn zowel nieuwe vaste gasten als de oude gasten die we voor de coronacrisis al hadden. Die weten gelukkig de weg naar ons weer terug te vinden.”

Hoe hebben jullie de heropening aangepakt?
“We werken deels met reserveringen en deels met inloop. Voor het komende weekend hebben we al veel reserveringen voor mensen die verzekerd willen zijn van een plekje. Maar we zitten op een locatie waar ook heel veel mensen voorbijlopen. Zij kunnen zich aan de deur direct registeren via een QR-code. Verder zijn er tijdsloten voor reserveringen. We zijn echter geen zaak die mensen weg gaat sturen. Ik moet wel eerlijk bekennen dat wanneer mensen drie uur aan een tafel zitten met twee drankjes en andere mensen staan te wachten, dat het me wel raakt. Zeker omdat we zoveel omzetpijn hebben gehad. Aan de andere kant hebben we zo veel ruimte dat we altijd kunnen inschikken voor de gasten die heel graag willen zitten.
Daarnaast hebben we het menu aangepast. Door de drukte proberen we de uitgifte wat makkelijker te houden zodat we iedereen kunnen bedienen. We hebben de gerechten die hard lopen en kloppen op de kaart gezet en die serveren we uit. We verwachten een storm aan mensen in een korte tijd, daar hebben we onze kaart op aangepast.”

Wat zijn de voorspellingen voor deze zomer of trends die opvallen?
“We verwachten dat deze zomer kortstondig maar hevig zal zijn. Vorig jaar na de lockdown viel op dat er veel cocktails werden gedronken. Het lijkt erop dat de jongeren (van 18 tot 25 jaar), die niet op vakantie konden vorig jaar, ervoor kozen om op het terras meer te besteden. Verder werd er minder pils verkocht, meer speciaalbieren en veel wijn. Gasten geven iets meer uit per persoon. Het zou fijn zijn als we nog wel echt iets kunnen maken van dit jaar.”

Wat voor acties hebben jullie ondernomen om kenbaar te blijven bij het publiek?
“We hadden een koffiewagen op het terras staan van Casa Barista. Hier konden gasten en bakje koffie en chocomel halen voor onder het wandelen. Omdat mensen toch op het strand willen uitwaaien, hadden we best wat aanloop. Het was echter geen vetpot en dekte de kosten niet. Maar het is heel fijn voor de mensen die graag bij je komen. Zij zien dat er enthousiaste barista’s voor de deur staan, die hen met veel liefde ontvangen en koffie voor ze zetten. Dan is er toch een beetje energie in de winkel.”

Hoe waren de afspraken en het contact met leveranciers het afgelopen jaar?
“Wij leggen eigenlijk nooit afspraken vast met leveranciers. We baseren onze cijfers en inkopen op de voorgaande jaren. Dat betekent dus niet dat als we te weinig afnemen, we een conflict hebben met de wijnverkoper. Dat zou ons veel te kwetsbaar maken. Daarom hebben wij op geen enkele manier afspraken die zo bindend zijn dat onze marges en dergelijke veranderd zijn of dat we dingen moesten terugbetalen. Ik snap dat de inkoopcijfers interessant zijn als je ze voor een aantal jaar vastlegt, maar met de verandering van nu zet je jezelf ook buitenspel. Ik denk dat het altijd van belang is dat je een bepaalde vrijheid houdt.”

Heb je veel contact met omliggende strandtenten? Hebben zij vergelijkbare verhalen en gevoelens?
“We vergaderen veel met elkaar en dan heb je het natuurlijk over alle zaken waar we tegenaan lopen en de afspraken die gemaakt worden vanuit de overheid. Er is wel een hoop saamhorigheid onderling.
Ondanks dat het een hele pittige periode was, hebben we altijd energie gehaald uit de verbeteringen die we toe hebben kunnen passen in de winkel. Daar zit de overwinning op dat moment in en dat heeft ons op de been gehouden. Het fijne aan een strandtent is natuurlijk dat je een surfplank kan pakken, het water in kan gaan en alles van je af kan spoelen. Ook dat heeft ons er doorheen geholpen.”

Bron: Out.of.Home Shops

cv-feb-2020-original-100-kopie.jpg