Ceo HAK: ‘De professionele keuken vraagt om stazak’ | Out of Home Shops

Groentefabrikant gaat met overname productielijn stazakken tweede fase in en richt zich meer op foodservice

Ceo HAK: ‘De professionele keuken vraagt om stazak’

GIESSEN - Groentefabrikant HAK wil er zijn voor iedere consument, overal. Met de ingebruikname van de productielijn stazakken in de fabriek in Giessen, zet de fabrikant de volgende stap. Zo kan het nu portieverpakkingen maken van 100 ml tot aan 2 kg. Daarmee bedient HAK ook de professionele keuken.

Een belangrijke volgende stap in de strategische transitie die HAK in 2012 heeft ingezet, zegt ceo Timo Hoogeboom in gesprek met Out.of.Home Shops . De topman legt uit welke veranderingen het bedrijf heeft doorgemaakt en wat de koers in de ‘tweede fase’ wordt, ook voor de foodservicemarkt.

De ingebruikname van de eigen productielijn voor stazakken (voorheen werden deze extern afgevuld) is naar eigen zeggen een strategisch keerpunt voor HAK. Wat maakt deze lijn zo uniek?
“We zijn de eerste in de markt met deze technologie en kunnen opschalen naar serieuze volumes en talloze product-marktcombinaties. We zijn costleader in de markt en dat maakt ons interessant om samen te werken bij de co-creatie van producten voor klanten in retail en foodservice.”

Dit belangrijke moment vormt een beetje het einde van fase 1. Wat is er sinds 2012 bij HAK veranderd?
“In 2012 hebben we het roer omgegooid. We hebben het productassortiment gerationaliseerd en afscheid genomen van de niet-kernproducten van ons bedrijf. Binnen groenten in pot zijn we destijds ook heel bewust gestopt met de productie van private label. Grote verandering is natuurlijk de introductie van de stazakken geweest. Een groot succes, de stazakken krijgen nu vaak al 2 tot 3 meter schapruimte in de supermarkt. Deze veranderingen in focus hebben ervoor gezorgd dat ons bedrijf behoorlijk gegroeid is. Vijf jaar geleden liepen we nog 10 procent achter op private label binnen conserven, nu zijn we even groot. Binnen peulvruchten liepen we 3 procent achter op de concurrentie, nu lopen we 4 procent voor.”

Dat zijn veranderingen voor de supermarkt, hoe zit dat met de stappen in foodservice?
”Hierboven gaat het over de focus binnen het assortiment, maar we werken natuurlijk vanuit de consumentenbehoefte. Het is onze missie om consumenten op een makkelijke manier meer groenten en peulvruchten te laten eten. We delen consumenten op in twee groepen. De traditionele consument die voor de avondmaaltijd meestal kiest voor aardappels, vlees en groenten. Zij kiezen vaak voor de enkelvoudige groenten van HAK uit een pot als aanvulling op de maaltijd. De tweede groep consumenten is de meer moderne consument. Deze kiest niet meer voor drie maaltijden per dag, maar leeft veel meer in de 24 uurseconomie en kiest zelf waar en wanneer hij wil eten. De groep moderne consumenten eet ook bewuster en kiest vaker voor plantaardig voedsel. Niet meer iedere dag vlees, maar ook peulvruchten als vervanging. Deze moderne consument eet bovendien vaker buiten de deur. Daar willen wij dan ook zijn. Met de overname van Peter van Halder Grootverbruik uit Den Bosch in 2017 hebben we ook stappen gezet in de foodservicemarkt. Het bedrijf levert koelverse gesneden groenten aan grote klanten in de foodservicemarkt. We leren veel van deze partner en gaan ook binnen foodservice de volgende stappen zetten.”

Het einde van fase 1 in de strategische transitie. Wat kunnen we verwachten in fase 2?
“De tweede fase zal in het teken staan van innoveren en uitbouwen van de groei van stazakken. We zullen ook verschillende concepten introduceren. Onder het HAK-merk, maar ook in samenwerking met partners uit de retail en foodservicemarkt. Brachten we afgelopen jaar ongeveer 25 nieuwe producten op de markt, komende jaren zal dat ongeveer het tienvoudige moeten worden. In samenwerking met Peter van Halder zullen we ook met nieuwe producten komen voor de foodservicemarkt. De professionele keuken vraagt om langer houdbare producten. Ze willen waste zoveel mogelijk voorkomen. We hebben nu al grootverpakkingen peulvruchten beschikbaar voor deze markt. Deze zijn goed te gebruiken voor traditionele maaltijden in zorginstellingen, maar ook voor moderne foodservicebedrijven. De peulvruchten kunnen bijvoorbeeld prima koud door een salade geserveerd worden.”

Aan wat voor introducties moeten we denken?
“Bij alle introducties die we doen, richten we ons op een aantal punten. Het gaat natuurlijk over gezondheid. We maken steeds meer producten met 0% toegevoegde suikers en veel minder zout. Ook zullen we het telen van dichtbij verder uitbouwen. De meeste groenten komen al van circa 120 kilometer buiten Giessen, maar we gebruiken exotische peulvruchten die hier helaas niet groeien. Daar zijn we wel mee aan het testen. We hebben afgelopen jaar succesvol kidneybonen en kikkererwten van eigen bodem geoogst en zullen deze tests komend jaar verder uitbouwen. Verder zal de inhoud van al onze stazakken 100 procent natuurlijk worden. Er staat nu nog ‘vol natuurlijke ingrediënten’ op de verpakking, dat wordt 100 procent. De verpakking tot slot nemen we ook mee, deze wordt volledig recyclebaar.

Bron: Out.of.Home Shops