Coca Cola wint De Classique: ‘Zero is hero beantwoordt de vraag naar suikervrije frisdrank’ | Out of Home Shops

Winnaar De Classique

Coca Cola wint De Classique: ‘Zero is hero beantwoordt de vraag naar suikervrije frisdrank’

ROTTERDAM - De herlancering van Coca-Cola zero sugar in 2016 heeft een blijvende boost gegeven aan de populariteit van het product. Coca-Cola speelde hiermee op het juiste moment in op de toenemende vraag naar frisdrank zonder suiker.

• Product: Coca-Cola zero sugar
• Merkeigenaar: Coca-Cola Nederland
• Fabrikant: Coca-Cola European Partners

Met de introductie en doorontwikkeling van Coca-Cola zero sugar is de fabrikant erin geslaagd om de smaak van de regular-variant na te bootsen. “Mooi om te horen dat onze klanten blij zijn met het product, zeker na de herlancering in 2016”, reageert Daan Berendsen, marketing manager Core Brands bij Coca-Cola. “We hebben de afgelopen drie jaar de nadruk gelegd op het in de markt zetten van Coca-Cola zero sugar. Daarbij communiceren we dat de smaak dicht bij de regular-variant ligt, maar dan zonder suiker. Dat is de reden dat het product nog succesvoller is geworden sinds de herlancering.” Het hele bedrijf heeft in Nederland er alles aan gedaan om sinds de herlancering Coca-Cola zero sugar een boost te geven. “Met z’n allen zijn we de markt ingegaan om de herlancering extra aandacht te geven en onze klanten daarbij te ondersteunen. Dat doen we nog steeds met bijvoorbeeld televisiecampagnes, displays en activaties.”

Variatie en keuze
Coca-Cola zero sugar is opnieuw gelanceerd op het juiste moment, volgens Nikkie Huis in ’t Veld, senior manager portfolio management bij Coca-Cola European Partners Nederland. “Mensen willen, meer dan ooit, een keuze hebben of en hoeveel calorieën zij consumeren. We hadden natuurlijk al langere tijd Coca-Cola zero in ons portfolio, maar door nieuwe technieken was het mogelijk om de smaak nog dichter bij de originele Coca-Cola te brengen. Met een groot field sales team hebben we gezorgd voor een perfecte executie in de markt. We bieden keuze aan de consument door Coca-Cola zero sugar naast Coca-Cola regular op het schap te zetten. Daarnaast is het van belang relevant te zijn op het juiste moment met een juist verpakkingsformaat en disruptief uit het schap te komen met passend second placement.

In alle Coca-Cola-uitingen, zowel ATL als BTL, is zero de hero en benadrukken we steeds weer de boodschap dat er geen suiker in zit. Dit past uiteraard binnen onze doelstelling om suiker te reduceren in ons totale drankenportfolio.”

Full red
“Coca-Cola zero kreeg in 2016 de naam zero sugar, omdat we zagen dat de consument niet duidelijk wist wat er zero was aan de frisdrank. Nu staat het duidelijk op de verpakking, maar dan nog weet maar 54 procent van onze doelgroep dat er geen suiker in zit. Er is dus, ondanks het succes, nog werk aan de winkel”, stelt Huis in ‘t Veld. De fabrikant is daarom nog altijd bezig om Coca-Cola zero sugar te ondersteunen en ziet dit ook als een noodzaak. Berendsen: “Afgelopen jaar hebben we bijvoorbeeld het design aangepast naar ‘full red’, zoals wij dat noemen. Op de bovenrand na is het hele blikje rood en daarmee lijkt het meer op de regular-variant. We hebben dit ook groots gecommuniceerd met dat de smaak hetzelfde is, maar verpakt is in een nieuw jasje. New look, same great taste was de boodschap.”

Coca-Cola is nog steeds bezig met het ondersteunen van Coca-Cola zero sugar en start begin 2020 opnieuw een grote campagne. “We willen focussen op de magie van Coca-Cola. We zijn er allemaal mee opgegroeid en bij het drinken van Coca-Cola komen al die herinneringen naar boven. ”
Met het winnen van De Classique en het succes van Coca-Cola zero sugar bouwt de fabrikant aan haar relatie met klanten. “Hiermee bewijzen we onze klanten dat als we iets groots in de markt zetten en daar volledig achterstaan, we succes kunnen boeken. Goede communicatie richting onze klanten is bij zo’n lancering cruciaal. Daarom hebben we ze vroeg in het proces betrokken. Sampling en tasting zijn daarbij ook een belangrijk onderdeel om ze echt te laten zien en proeven hoe we ons product hebben doorontwikkeld”, aldus Berendsen.

Bron: Out.of.Home Shops