Onderweg

‘Coffeelab kan onze servicestations naar een hoger niveau tillen’

DEN BOSCH - Een slappe bak koffie; dat kennen we anno 2022 niet meer in de wereld van tankshops. Iedereen is het er over eens dat een stop onderweg voorzien moet zijn van goede koffie, al dan niet met een enthousiaste barista achter de bar. En het betekent dat de menukaart ook verder gaat dan zwarte koffie en cappuccino. Alle smaken, soorten melk en varianten komen voorbij. Hanex Hospitality Group nam onlangs Coffeelab over en dat biedt veel kansen voor de zestien tankstations van het bedrijf.

Lisa van der Linden |

Concepten als Coffeelab zijn niet nieuw voor Hanex Hospitality Group. The Villy en Kwartiertje zijn andere voorbeelden die het bedrijf al in de markt heeft gezet als horecaformule. Rob van Herpen, directeur Hanex Hospitality Group, vertelt over wat de overname voor het bedrijf betekent en hoe we Coffeelab onder hun vlag terug gaan zien in het straatbeeld.

Bij Hanex Hospitality Group denk ik niet meteen aan een bedrijf dat horecaconcepten bedenkt en overneemt. Hoe zit dat?
“We zijn van origine een bedrijf dat tankstations exploiteert. We hebben daar de carwashmogelijkheden aan toegevoegd en ook horeca speelt een steeds grotere rol. Vorig jaar hebben we de stap naar de horeca gezet. Kern van ons bedrijf is dat we een positieve impact willen maken in het leven van mensen. Dat klinkt heel groot, maar ik wil het graag klein houden. Dus gasten een geluksmoment geven als ze bij ons binnenkomen. Dat is steeds de insteek geweest, of je nu een medewerker of gast bent. Echt de hospitalitymentaliteit. Tot op de dag van vandaag is het nog steeds mijn overtuiging dat gasten niet alleen producten of diensten afnemen, maar ook een uitgesproken positief gevoel – een geluksmoment – willen overhouden aan een bezoek bij ons. Waar dat dan ook mag zijn.”

Enkele weken geleden werd bekend dat jullie koffieketen Coffeelab hebben overgenomen. Hoe is dat op jullie pad gekomen?
“De drie eigenaren ken ik al een paar jaar en zij hebben mij geholpen om de horecatak van Hanex Hospitality Group op te zetten met The Villy. Ze zijn daar nauw betrokken bij geweest en hebben mij wegwijs gemaakt in de horecawereld. Een horecazaak runnen in hartje Amsterdam is heel wat anders dan het exploiteren van een dorps tankstation. Uiteindelijk ligt daar wel onze kracht: het dorp naar de stad brengen. Die samenwerking voelde zo goed en van het een is het ander gekomen. De drie eigenaren blijven ook binnen Coffeelab en ons bedrijf een belangrijke rol spelen, zij zijn tenslotte de expert op het gebied van horeca en koffie.”

Wat is de toegevoegde waarde van Coffeelab voor jullie?
“Achter de schermen werken we dus al samen en pakken we dingen gezamenlijk op. Nu gaan we de bedrijven meer samenvoegen, al zal ieder merk aan de voorkant haar eigen identiteit behouden. Ten tweede natuurlijk het bruggetje met onze fullservicestations, die zijn belangrijk voor ons. We zien dat bezoekers van tankshops convenience en horeca steeds belangrijker vinden.
Coffeelab kan onze servicestations naar een hoger niveau tillen met de kennis en ervaring die ze hebben met koffie. Net als onze tankstations zijn de vijf vestigingen high traffic-locaties met hun centrale ligging bij de treinstations. Het potentieel van deze locaties zit hem in het overtreffen van verwachtingen. Van ieder contact een bijzonder moment maken. Dat kan alleen door het unieke DNA van de omgeving tot uiting te brengen, want gasten voelen of er met aandacht over hun behoeftes is nagedacht. Dit is een mooi gedachtegoed om bij onze tankstations door te trekken.”

Hoe gaan we dit in de praktijk tegenkomen?
“Uiteraard in de tankshops, maar ik wil er nog niet te veel over kwijt. Tot nu toe was koffie altijd bijzaak op onze locaties, Coffeelab weet precies welke bonen we moeten hebben en speelt in op de beleving. Dat gaat simpelweg ook zorgen voor omzetgroei.”

Hoe belangrijk is koffie in de tankshop?
“Het was tien tot vijftien jaar geleden moeilijk om een goede kop koffie te vinden langs de weg, maar dat is al veel beter geworden. Ook bij onze locaties. Wat je aandacht geeft, groeit en daar is het koffieaanbod een mooi voorbeeld van. Het is een belangrijk thema voor gasten van onze shops, ook vanwege het gevoel dat ze krijgen bij de plek waar ze komen. Zo hebben we bij locaties met het horecaconcept Kwartiertje een barista staan. Als Coffeelab wordt uitgerold naar de servicestations, waarvan de plannen nog heel pril zijn, dan komt daar ook zeker iemand te staan die de koffie bereidt en serveert.”

Jullie hebben inderdaad ook nog de concepten Kwartiertje en The Villy. Gaat daar nog iets veranderen nu Coffeelab erbij is gekomen?
“Nee, zeker niet. The Villy is echt een heel gaaf en uniek concept, dat verder gaat dan alleen horeca. Je ziet in de Randstad grote appartementencomplexen en vaak is er de wens om op de begane grond een koffiezaak te vestigen. Met ons concept gaan we verder; The Villy is een combinatie van village en city. We willen het dorpsgevoel terugbrengen naar de stad en een aanspreekpunt zijn voor alle bewoners, met de daarbij behorende services. Dan kun je denken aan werkplekken, conciërges, een kleine gym of een afhaalpunt voor pakketjes. We kijken op locatieniveau naar de wensen en behoeften. Dit jaar gaan we dat ook doen in Den Haag en Rotterdam, omdat het concept aanslaat. Er loop daar ook een zogenoemde community-host rond, die ervoor zorgt dat de buurt en bewoners meer betrokken raken. Dat kan door het organiseren van voorleesavonden, buurtbarbecues of schaaktoernooien bijvoorbeeld. Coffeelab doet dat ook, alleen dan op een andere manier. De vraag die wij onszelf stellen bij de servicestations is: hoe kunnen we de connectie maken met de buurt? Wij hebben altijd gefocust op fullservicelocaties, dus inclusief auto wassen, eten en drinken. En we kunnen nog veel meer doen; die ontwikkelingen bij The Villy en Coffeelab kunnen we gebruiken in de tankstations. Ik denk bovendien aan andere energievormen, zoals zonnepanelen.
Kunnen we de opgewekte stroom niet delen of op een andere manier inzetten? Verder zijn we lokaal actief en dat gaat niet alleen over onderhoud en food, maar ook over samenwerkingen met de regionale kapper en het ondersteunen van de sportclub. Kortom, er worden grote stappen gezet om de lokale betrokkenheid te vergroten.”

Wat is, naast het verder ontwikkelen van deze concepten, de ambitie van Hanex Hospitality Group?
“Op het gebied van horeca is dat groeien met The Villy, Kwartiertje en Coffeelab. We zijn bezig met nieuwe locaties en willen het merk Coffeelab verder uitbouwen. Bij de tankstationlocaties gaan we ons meer richten op een compleet fullservicestation voor de buurt. We willen onderdeel worden van het dagelijks leven van mensen: voor tanken, wassen of een drankje, maar dan op nog meer gebieden. En dan de omzet: we willen minder afhankelijk worden van brandstof en inzetten op nieuwe energie. Al valt dat met de huidige levertijden niet mee. De carwash is voor ons ook cruciaal en daar hopen we volgend jaar mee te innoveren door meer circulair te wassen. Hoewel we van oudsher een Brabants bedrijf zijn, komen er vestigingen bij in Gelderland en Noord- en Zuid-Holland. Verder het land ingaan? Het is niet onze ambitie, maar ik zeg niet dat het niet gebeurt. De locatie moet bij ons passen.”

Bron: Out.of.Home Shops

Dit artikel verscheen eerder in Out.of.Home Shops. Abonneren? Klik hier.

section1_page4_article12_1.jpg
section1_page4_article12_3.jpg