Tuincentra: ‘Consumenten verlangen meer van onze horeca’ (rectificatie) | Out of Home Shops

Intratuin en GroenRijk bereiden zich voor op feestdagen

Tuincentra: ‘Consumenten verlangen meer van onze horeca’ (rectificatie)

RIJSWIJK/WOERDEN - De feestdagen zijn een belangrijke periode voor tuincentrumondernemers. De doelgroep is groter en net even anders. Bovendien is tuincentrumpubliek in veel gevallen bereid meer tijd door te brengen tussen het groen en de kerstversiering, zo lang de verleiding maar groot genoeg is. “Horeca is steeds belangrijker voor ons”, aldus Intratuin en GroenRijk.

*Dit is een verbeterde versie van het artikel dat eerder in Out.of.Home Shops verscheen. Dat artikel bevatte feitelijke onjuistheden over het horecaconcept van Intratuin. Dat is in dit artikel verbeterd.

Out.of.Home Shops spreekt twee grote landelijke formules Intratuin en GroenRijk over hun aanpak tijdens de feestdagen. Beide bedrijven maken sindsdien enkele jaren gebruik van een nieuwe horecaformule. “Onze horeca afdeling is al jaren groeiend. Zo hebben we onze Tuincafe’s verder ontwikkeld naar restaurants genaamd Eten in de proeftuin sinds twee jaar”, vertelt Lobke Samallo, woordvoerder bij Intratuin Nederland. “We werken daarvoor nauw samen met Vermaat. De medewerkers regelen we zelf. Zij worden getraind door Vermaat. Consumenten zijn een aantal uren aan het winkelen of gaan er zelfs een hele dag erop uit. Dan verwachten ze ook meer dan koffie alleen.”

GroenRijk ondernemer in Rijswijk Edwin ’t Hart zag drie jaar geleden dat koffie ook in zijn zaak niet meer voldeed. “Consumenten misten een meer uitgebreid concept. Voorheen was koffie en cake genoeg, nu hebben we verse broodjes en tosti’s. De omzet is sindsdien opgelopen bij andere artikelen en het restaurant zit vaak vol. Vanaf januari verdubbelen we het aantal zitplaatsen bijna, van 75 naar 140. GroenRijkondernemers onderling houden goed contact met elkaar over wat werkt en wat niet. Zo komen we op nieuwe ideeën.”

Vers bereid
Beide partijen stemmen de inhoud af op het seizoen. Tijdens de feestdagen moeten de formules warmte uitstralen. “We bieden gezonde producten, alles vers bereid, het hele jaar rond en dus ook tijdens de feestdagen”, vertelt Samallo. “Steeds meer Intratuinondernemers zien potentieel in dit concept. Dat is goed om te zien.”

’t Hart gebruikt zijn restaurant tijdens de feestdagen als rustpunt voor ouders, maar ook een beetje als driedimensionale winkelvitrine. “We zetten mini kerstbomen neer en je merkt dat de vraag ernaar groeit. Tijdens de wintermaanden is ons restaurant ingericht als een knusse huiskamer, met een openhaard en banken, waar mensen fijn kunnen afspreken. Dit jaar is geïnvesteerd in een kindertoestel, waar flink gebruik van wordt gemaakt.”

Samallo: “Met kerst bedienen we ook andere klanten dan gebruikelijk, je ziet de omzet in die periode groeien. Kerst is een hele andere periode. We staan naast bomen en planten bekend om de kerstdecoratie die we bieden en de kerstshows, maar een groot deel van de consumenten blijft hangen dankzij de horeca.”

Corebusiness
Samallo geeft toe dat horeca niet de corebusiness van Intratuin is, maar wijst wel op de innovatie die ook nu weer wordt doorgevoerd om het concept actueel te houden. “In het restaurant bij Intratuin Deventer hebben we een nieuwe vorm van bediening ontwikkeld. Consumenten vormen geen lange baan meer, maar kunnen zelf hun eten en drinken pakken op verschillende punten. We willen producten aanbieden die passen bij een winkel als Intratuin.” Ook avondbezoekers moeten tijdens de feestdagen aan hun trekken kunnen komen. “Wanneer we laat open zijn tijdens een speciale kerstkoopavond, wat nu ook met kerst gebeurt, willen we een goede maaltijd bieden zoals pulled chicken, friet en een courgette salade. Dat is bij pilots op koopavonden heel goed bevallen.”

’t Hart vind het leuk in zijn tuincentrum ook horecapersoneel te begeleiden en nieuwe ideeën uit te proberen. “Het restaurant is net een ijssalon: soms is het heel druk, soms is er niemand. Het is fijn dat bij ons Sligro goed meedenkt over lokale concepten als de onze en de leveringstijden goed afstemt. Zo kun je tosti’s zelf maken, maar ook goed kant en klaar. Je bespaart veel tijd, terwijl het voor de kwaliteit weinig uitmaakt. Soep maken we wel vers en appeltaart bakken we af. Dat geeft een betere beleving en consumenten komen op de geur af. Heel succesvol is het koffieplankje. Het idee is heel simpel: een plankje, met koffie, een toefje slagroom en een koekje, maar het geeft iets extra. Met name de oudere consument, die veel doordeweeks komt, is daar erg blij mee en komt er op maandagmorgen speciaal voor naar ons toe.”

Bron: Out.of.Home Shops