Fabrikanten

‘Convenience producten maken arbeidsproces makkelijker’

HOOFDDORP - Foodservicespecialist Salomon FoodWorld is groot in convenience vleesproducten. Dit vlees smaakt volgens Van der Valk chef-kok Charlie Beyhan zeer goed en is prettig om mee te werken. “Het bereiden is minder arbeidsintensief en dat is erg fijn voor een branche als deze waar altijd onverwachte dingen gebeuren.”

Marleen Veldhuijzen |

Het is rustig in de keuken van het Van der Valk Hotel aan de Rijksweg A4 onder de rook van Schiphol. “Dit is stilte voor de storm”, vertelt Beyhan. “Later vandaag verzorgen we lunch en diner voor grotere groepen en dan hebben we ook nog de à la carte gasten. We maken een uitgebreide planning per dag zodat we weten wat we wanneer moeten voorbereiden en hoeveel personeel daarvoor nodig is.” Het gebeurt vaak dat deze planning in de loop van de dag wordt omgegooid. Beyhan krijgt met regelmaat de vraag van Schiphol of hij een slaapplaats en maaltijd kan verzorgen voor gestrande reizigers. “Het antwoord is altijd ja maar daar moet je, ondanks dat het onverwacht is, ook op voorbereid zijn.”

Convenience
Een van de manieren om op deze onverwachte dingen in te kunnen springen, is werken met de juiste producten. Beyhan: “Als we buffetten en partijen voor een flink aantal moeten verzorgen en als een flink aantal onvoorziene gasten zich melden, werken we met zogenoemde convenience producten van foodservicespecialist Salomon FoodWorld. In dit geval moet je denken aan diverse soorten vlees waaronder verse hamburgers, kipfilet en schnitzels maar ook voorgegaard vlees in snacks en bites waaronder vleesspiesjes en kipnuggets.” Deze producten vergemakkelijken het arbeidsproces volgens Beyhan. Zo zijn ze altijd voorradig. “Wij bewaren het vlees van Salomon FoodWorld in de diepvries. Dat betekent dat we altijd over voldoende vlees beschikken. We kunnen snel handelen. Ook als er ineens een vliegtuiglading gestrande passagiers aan de deur staat die moeten worden voorzien van een goede maaltijd.” Als de nood echt aan de man is kan Beyhan dit vlees snel en makkelijk bereiden. “We hebben de juiste apparatuur om het vlees op de goede manier te ontdooien zodat smaak en versheid behouden blijven.”

Voedselverspilling
Beyhan is van mening dat het werken met de producten van Salomon FoodWorld bijdraagt aan de vermindering van voedselverspilling. “Doordat we de producten diepgevroren bewaren, zijn ze langer houdbaar. We werken qua dagplanning met een hoeveelheid vlees die wij nodig hebben. Als er onverwachte dingen gebeuren kunnen we extra vlees uit de diepvries halen. Zo ontdooi je dus nooit teveel vlees en dat is een voordeel want ontdooide producten kun je niet opnieuw invriezen.” Voor Beyhan is het tegengaan van voedselverspilling heel belangrijk. “We gooien met elkaar voor 5,3 miljard euro per jaar aan eten weg. Dat is niet alleen zonde van het voedsel maar ook slecht voor je portemonnee.” Als voorbeeld noemt Beyhan de stijgende vraag naar rundvlees in Azië. “Voorheen aten mensen in dat werelddeel voornamelijk kip en varkensvlees vanwege de betaalbaarheid. Nu de bevolking in dit deel van de wereld ook welvarender wordt, stijgt de vraag naar kwalitatiever vlees. De productie kan deze toenemende vraag niet aan en als we zo doorgaan kan er over niet al te lange tijd niet meer genoeg voedsel worden geproduceerd.”

Makkelijk te bereiden
Een ander voordeel van werken met convenience producten van Salomon FoodWorld is volgens Beyhan dat het makkelijk te bereiden is, waardoor hij zijn personeel efficiënter kan inzetten. “Er is binnen de horecabranche sprake van een personeelstekort. Het is lastig om goed gemotiveerd en gekwalificeerd personeel te krijgen. Als er onverwachte dingen gebeuren en we ineens moeten opschalen, bijvoorbeeld omdat een grote groep gasten zich aandient, dan kan ik niet zo makkelijk aan extra personeel komen. Dan is het prettig om te weten dat het bereiden van deze producten niet veel tijd kost waardoor je met in verhouding minder personeelsleden ook uit komt.”

Ligging
Beyhan omschrijft het Van der Valk Hotel waar hij werkzaam is als een bijzonder bedrijf. “Dit komt vooral door de ligging onder de rook van Schiphol en vlak bij het centrum van de hoofdstad. Dat zorgt niet alleen voor onverwachte grote groepen gasten maar ook voor een internationaal publiek. Ook dat heeft invloed op de keuken. “Veel van onze gasten zijn afkomstig uit andere werelddelen waar ze ook ’s morgens ontbijten met uitgebreide warme maaltijden met bijvoorbeeld vlees. Wij verzorgen het ontbijt eveneens voor grote groepen gasten tegelijk. Ook in dit geval is het prettig om te kunnen werken met producten van Salomon FoodWorld. Ik kan het vlees bereiden en warmhouden in een mum van tijd. Dat zorgt voor een smakelijke, voedzame en kwalitatieve maaltijd die wij onze gasten graag voorzetten.”

Bron: Out.of.Home Shops

charlie-beyhan.jpg