Voedingscentrum helpt sportkantines richting een assortiment volgens de Schijf van Vijf

‘De frituur hoeft niet weg, maar minder keuze of een kleinere portie helpt al’

DEN HAAG - Sportkantines worden steeds gezonder. De porties friet worden verkleind tot een standaardformaat en in plaats van een witte panini wordt er eentje geserveerd met bruin brood. Stapje voor stapje krijgen de sportkantines een verantwoorder aanbod. Het Voedingscentrum helpt ze daarbij, in samenwerking met Team:Fit van JOGG. Dr. Liesbeth Velema, expert voeding en gedrag en projectmanager Eetomgevingen, vertelt aan Out.of.Home Shops over de ontwikkelingen op foodgebied en legt uit waar nog kansen liggen voor fabrikanten.

Kun je beschrijven hoe een sportkantine anno 2021 eruit?
“Als voorbeeld neem ik de kantine van een voetbalvereniging. Het is een grote ruimte om te zitten en vaak kun je bij de bar terecht voor wat eten en drinken. Eigenlijk zit het tussen een schoolkantine en café in. Als projectleider van het programma Eetomgevingen help ik om het aanbod duurzamer en gezonder te maken. Dat doen we samen met Team:Fit, een werkwijze van JOGG. Zij werken met de richtlijnen van het Voedingscentrum om aan te geven wat gezond en duurzaam is en hoe je dat aantrekkelijk kunt presenteren. Steeds meer clubs werken hiermee en dat betekent dat er bijvoorbeeld altijd water wordt aangeboden en er groente en fruit beschikbaar is. Een andere manier is om kleinere porties aan te bieden of zero-dranken in de koeling te plaatsen. We hebben een checklist Richtlijn Eetomgevingen die kantinehouders kunnen bekijken en zo stapje voor stapje richting de Schijf van Vijf gaan met het assortiment. Het frituurassortiment hoeft niet weg, maar minder keuze of een kleinere portie helpt al.”

Hoe zit het met alcohol?
“Dat wordt zeker nog geschonken, maar de gezondere sportkantines zorgen voor een 0.0-variant. Dan kunnen klanten zelf de keuze maken. Reclame is dan ook vaker gericht op de alcoholvrije drank en dat zou nog meer kunnen worden in de toekomst. Als je kijkt naar de rookvrije sportkantine als voorbeeld, dat is nu ook de nieuwe norm. De vraag is hoe dat gaat lopen met alcohol.”

Is de mindset van de consumenten veranderd als het gaat om gezonde keuzes maken in de sportkantine?
“Ze vinden een borrel met hapjes erbij horen en zien dat als een gezellig moment. Aan de andere kant merken we dat het aanbieden van een gezonder assortiment ook de aandacht trekt. Dan neem je een kleinere portie friet. Als je echt werkt aan een fitter lichaam of je bent topsporter, dan is gezonde voeding uiteraard heel belangrijk. Voor de meesten is overigens een gewoon eetpatroon volgens de Schijf van Vijf voldoende. Heel veel mensen zullen ook denken dat het wel mag als ze hebben gesport. En het is helemaal prima om eens friet te eten, maar dat moet je natuurlijk niet doen omdat je denkt dat het nodig is om de net verbrande calorieën weer eraan te eten.”

Wat doen fabrikanten allemaal om een passend assortiment te bieden in de sportkantine?
“Vrijwel overal staan vrijwilligers achter de bar die geen horeca-achtergrond hebben. De keuze voor kant-en-klaarproducten of voorverpakte, gesneden ingrediënten is dan snel gemaakt. Dat mag er meer komen, evenals kleinere porties. We zien dat al bij de gezonde schoolkantines in de vendingmachines. Daarnaast kan het aanbod gezondere kant-en-klaarsnacks worden vergroot. Neem bijvoorbeeld een bruine panini in plaats van wit. Een bruine panini caprese (met mozzarella en tomaat) past namelijk in de Schijf van Vijf. Dat is een rol die fabrikanten kunnen spelen. Er is een grote afzetmarkt, dus het loont de moeite. Schoolkantines, on-the-movekanalen en pret- en dierenparken profiteren hier ook van.”

Wat is echt een hardloper in het assortiment?
“Ik kan me voorstellen dat bij de gezondere kantines, een bruine tosti met 30+ kaas een hardloper is. Dat is een hartige warme snack die je vaak hebt in dat assortiment. Als er frituur is, kan dat best een frikandel zijn, maar dat weet ik niet precies.”

Hoe kunnen sportkantinehouders een goedkoop en gezond alternatief bieden?
“Als je kijkt naar inkoop, zijn tosti’s uit de vriezer gunstig. Verder is het advies om kleinere porties aan te bieden, waardoor je meer marge pakt en eventueel de prijs gelijk houdt. Producten uit de frituur blijven natuurlijk het goedkoopst, dat zien we in elke branche. Ik hoop dat de markt met een gunstige prijs in gaat spelen op gezondere producten. Het ligt ook deels bij de sportclub zelf. Ze kunnen in de begroting meer ruimte vrijmaken voor het aanpassen van het assortiment. Het is iets om naar te kijken, al zal het dan worden doorberekend naar de contributie. Het is iets waar je je als sportclub hard voor kunt maken en dat zien we ook.”

Staat de jongere generatie meer open voor een gezonder assortiment dan de oudere doelgroep?
“Jazeker, dat zien we in de hele maatschappij. Alle voedselaanbieders die ik spreek zien deze trend. De generatie Z, zoals we die noemen, staat ervoor open en dat is goed voor de verandering. Op termijn zal de norm worden dat je een gezonde en duurzame sportkantine hebt. Het is natuurlijk ook gek om in een omgeving waar je sport en fitter wordt, in een veredelde snackbar terecht te komen.”

Welke ambities zijn er op het gebied van sportkantines?
“In het Nationaal Preventieakkoord staat dat in 2020 er 2500 sportkantines bezig zijn met een gezonder aanbod. Die ambitie is pre-corona, dus het is logisch als we daarop achterlopen. Maar iedere club kijkt naar verbeteringen en zet stapjes om een gezonder en duurzamer aanbod te krijgen.”

Bron: Out.of.Home Shops