Van overnames tot designaanpassingen en van circulaire catering tot snelvestigingen

Duurzaamheid en bezorging tekenen 2019

NIEUWVEEN - Een jaar met vol uitbreidingen, verhuizingen, openingen en innovaties, dat was 2019 in een notendop. Om in stijl af te sluiten blikt Out.of.Home Shops terug op twaalf bewogen maanden in het Nederlandse out-of-homelandschap. Enkele van de terugkerende thema’s waren duurzaamheid en bezorging, waarin flink aan de weg getimmerd werd.

Die duurzaamheid werd op uiteenlopende manieren door verschillende partijen in de kijker gezet. Zo kwam Lipton met het nieuws dat zij vanaf 2020 alle flessen van gerecycled plastic maken. De fabrikant legt de nadruk op circulaire stappen, om zo met gebruikt plastic nieuwe flessen te maken zonder dat daar nieuwe grondstoffen voor nodig zijn. Circulariteit komt ook terug bij SparQ (spreek uit als spark), een cateringconcept dat begin oktober door Albron en Rijkswaterstaat werd geïntroduceerd. Daarbij moet in de komende acht jaar 50 procent minder voedsel verspild worden, de CO2-voetafdruk met 30 procent omlaag en de hoeveelheid weggegooid afval moet de helft minder zijn. Om kennis rond duurzaamheid te bundelen organiseerde Compass Group op haar beurt voor de eerste keer de Future Focus kennissessie duurzaamheid, met als doel in de toekomst duurzaamheidsinitiatieven op maat te leveren. Om het cirkeltje rond te maken verhuist cateraar Vitam eind december naar een nieuwe locatie, en verruilt daarmee Schijndel voor Den Bosch. Volgens Vitam staat het nieuwe circulaire servicekantoor symbool voor de visie op de toekomst. Een andere ontwikkeling in duurzaamheid is het tegengaan van voedselverspilling, iets waar consumenten makkelijk aan kunnen bijdragen door middel van de antiverspillingsapp Too Good To Go, die in 2019 de grens van één miljoen gebruikers in Nederland passeerde.

Bezorging
In de dynamische markt van maaltijdbezorging blijven de ontwikkelingen ook in hoog tempo doorgaan. Takeaway, het moederbedrijf van thuisbezorgd.nl en het Britse Just Eat waren het al eens over een fusie, toen investeerder Prosus een hoger bod voor Just Eat deed. Dit werd door Just Eat afgewezen. Recent verhoogde Prosus het bod, tot ergernis van Takeaway. Just Eat moet voor 27 december op dat bod reageren. Ander nieuws in de bezorgtak kwam van Spare Rib Express dat met een redesign zijn ‘vlammende auto’s’ in strakke zwarte exemplaren veranderde. Het 61e filiaal van Nederland werd geopend in Hengelo. Restaurantketen De Beren opende in het laatste kwartaal van het afgelopen jaar vier nieuwe bezorgrestaurants in Leiden, Dordrecht, Apeldoorn en Beverwijk. Daarmee komt het aantal bezorgfilialen op 24 te liggen. Om bij restaurantketens te blijven; investeerder Waterland, onderdeel van de Restaurant Groep, kreeg van de Autoriteit Consument & Markt goedkeuring om Loetje over te nemen. Het biefstukrestaurant opende daarnaast haar eerste Brabantse vestiging in Breda.

Convenience
Er werden niet alleen nieuwe restaurants geopend, ook de convenienceformules in Nederland zaten niet stil en zagen het aantal vestigingen stijgen. Zo opende Spar haar 150e Spar express bij een Esso-tankstation aan de Rijksweg in Eemnes. AH to go vierde op 15 november zijn twintigste verjaardag. De eerste to go-vestiging werd op die datum in 1999 op station Den Bosch geopend, inmiddels een ‘klassieke’ to go. Er was overigens meer reuring op de NS-stations. Exploitant HMSHost besloot formule De Broodzaak te vervangen door Treck. De ombouw begon in mei. Dit jaar reikte Out.of.Home Shops De Classique, de prijs voor producten die drie jaar geleden werden gelanceerd en nu nog steeds succesvol zijn, weer uit. Er vielen vijftien fabrikanten in de prijzen, met producten variërend van pizza tot ketchup en van frituurolie tot drop. Ook volgend jaar blijft dit vakblad alle ontwikkelingen in het buitenshuiskanaal op de voet volgen.

Bron: Out.of.Home Shops