Lipton: ‘Elke stap die we maken is standaard duurzaam’ | Out of Home Shops

Lipton gaat in 2020 volledig over op flessen gemaakt van 100% gerecycled plastic

Lipton: ‘Elke stap die we maken is standaard duurzaam’

ROTTERDAM – Lipton zet een grote stap in haar duurzaamheidsplannen. Het is het Nederlandse team van het merk gelukt om in Nederland vanaf 2020 alle flessen te maken van gerecycled plastic. Het oorspronkelijke doel was om dit tegen 2023 te bereiken. “Het heeft wel voeten in de aarde gehad, want het is een gecompliceerd traject.”

Dat zegt Nicole van der Burgh, brand manager Lipton Ice Tea bij Unilever. In een uitgebreid interview met Out.of.Home Shops gaat ze samen met haar collega Bibianne Roetert, European senior brand manager Lipton Ice Tea, in op de afgelopen anderhalf jaar waarin het merk werkte aan flessen van gerecycled plastic.

Waarom heeft Lipton deze stap genomen?
Roetert: “Al heel lang staat het op onze R&D-agenda om plastic te reduceren. Er zijn al eerder initiatieven geweest om het gebruik van plastic te verminderen en optimaal onze producten te verpakken. Anderhalf jaar terugkregen wij tijdens een bijeenkomst de cijfers te horen over hoeveel plastic er nog steeds verloren gaat en niet opnieuw wordt gebruikt. Dat heeft ons aan het denken gezet, want we wilden daar snel iets aan doen. We hebben ons verdiept in alle mogelijkheden en we zijn uiteindelijk uitgekomen bij gerecycled plastic.”
Van der Burgh: “Het streven was om tegen 2023 enkel plastic flessen te maken van gerecycled plastic. Belangrijk voor ons was om te kijken hoe we het plasticafvalprobleem konden aanpakken en een bijdrage kunnen leveren aan een beter milieu. Hierbij kijken we verder dan alleen onze verpakking. Zo kiezen we ook voor duurzaam POS-materiaal en organiseren we bijvoorbeeld cleaups met consumenten.”
Roetert: “Met Lipton hebben we een groot bereik en zijn we een voortrekker op het gebied van gerecycled plastic. Vorig jaar was ons beste jaar ooit en hebben we een record aantal Lipton Ice Tea flesjes verkocht. Het gaat om 60 miljoen flesjes in een jaar en dat vergroot de urgentie om actie te ondernemen. Door het gebruik van gerecycled plastic als grondstof in plaats van nieuw plastic stoten we 40 procent minder CO2 uit en besparen we 1,4 miljoen kilo aan nieuw plastic.”

Wat is de reden dat er specifiek is gekozen voor dit materiaal en niet voor andere opties zoals bio based?
Roetert: “Lipton wil graag alles vanuit een duurzame visie doen en daarbij de focus leggen op circulaire stappen. We hebben voor gerecycled plastic gekozen, omdat we hiermee de cirkel van de keten compleet maken. Door gerecycled plastic te gebruiken als grondstof stimuleer je de keten en maak je het proces van collectie, tot sorteren tot recyclen van plastic waardevoller. Dat is niet zo eenvoudig als het klinkt, want recyclingbedrijven moeten dat wel willen of kunnen. Het zijn diverse stappen die worden genomen. In het hele proces worden eerst de kleuren plastic van elkaar gescheiden om het daarna steeds fijner te maken totdat er korrels ontstaan. Deze korrels zijn de basis om de flesjes te maken. Dit is een techniek die is ontwikkeld met de kennis die we nu hebben, maar het is momenteel de beste circulaire optie die we hebben.”
Van der Burgh: “Bio-based is een optie, maar past niet bij Lipton omdat het in veel gevallenniet recyclebaar is en dus niet circulair. Ook biologische afbreekbaar is niet ideaal, want dat kan alleen in zeer specifieke omstandigheden worden afgebroken. We hebben alle mogelijkheden afgewogen en dit is nu de beste oplossing. We zijn zelf in ontwikkeling, maar wat ook belangrijk is, is dat je de hele markt in beweging aan het brengen bent. Om tot gerecycled plastic te komen moeten we de consument ervan bewust maken dat het belangrijk is om plastic te recyclen, zodat het kan worden hergebruikt.”

Duurzaamheid is een onderwerp waar iedereen mee bezig is. Werken jullie samen met andere partijen?
Van der Burgh: “Het is belangrijk om hierin samen te werken, want het is voor iedereen nieuw. We hebben vorig jaar bijvoorbeeld de Plastic Promise 2018 getekend, wat betekent dat we gezamenlijk festivals willen verduurzamen en de consument bewust willen maken van recycling. Uiteindelijk hebben we allemaal hetzelfde doel, dus je moet samenwerken. Daarnaast zijn we onderdeel van Field Lab. Dat is een initiatief waar diverse grote bedrijven bij aangesloten zijn om gezamenlijk vraagstukken rondom duurzame verpakkingen te bespreken. We sparren samen, niet alleen met andere fabrikanten maar ook met recyclers.”

Plastic is een materiaalsoort dat onder druk staat. Hoe kijken jullie naar deze discussie?
Van der Burgh: “Met plastic is niets mis en het is een prima verpakkingsmateriaal. Het probleem is wat ermee gebeurd na consumptie van het product. Over tien tot vijftien jaar zal plastic nog gebruikt worden verwacht ik, maar dan wordt er hopelijk een stuk meer gerecycled en is de consument bewust van dat het kan worden hergebruikt.”
Roetert: “Als we vandaag niet doordenken in de keten over wat er gebeurt met de verpakking na gebruik, dan gebeurt er niets en ontstaat er veel plasticafval waar niets mee wordt gedaan.”

Hoe gaan jullie de consument ervan bewust maken dat het belangrijk is om de flessen niet zomaar weg te gooien?
Van der Burgh: “We kunnen als Lipton veel impact maken met deze nieuwe flessen, maar als we echt circulair willen zijn, hebben we de consument ook nodig. Op de verpakking communiceren we duidelijk dat het flesje is gemaakt van gerecycled plastic én recyclebaar is en vragen we de consument om de fles netjes weg te gooien of in te leveren. Daarnaast organiseren we clean-ups, waarbij we met z’n allen de straat op gaan om zwerfafval te ruimen. Hiermee focussen op jongeren, omdat zij het hart van onze doelgroep zijn. Als je eenmaal mee hebt gedaan, ben je niet meer ‘blind’ voor zwerfafval en denk je zelf wel drie keer na voor je iets op de grond gooit. Op kantoor zijn we hier ook actief mee bezig. Zo zijn we al een aantal keer met collega’s de straat op gegaan om op te ruimen en zijn we meer afval gaan scheiden. Daarnaast staat er standaard een activiteit op het gebied van duurzaamheid op de agenda van onze teamuitjes. Binnen Unilever inspireren we op deze manier ook andere merken om actief mee te doen en we laten ze nadenken over circulariteit.”
Roetert: “Bij elk overleg of idee is bij ons inmiddels de vraag standaard hoe duurzaam of circulair het is. Zo zijn we bijvoorbeeld gestopt met stampers in de horeca, totdat we een duurzaam alternatief hebben. Ook zijn we gestopt met plastic rietjes en deksels op onze cocktails op festivals. Daarmee hebben we in 2019 al 15.000 rietjes en 15.000 deksels bespaard. We hebben afgelopen zomer een pilot gedaan met het serveren van onze Lipton-cocktails in de kern van een zeewierballetje. Dat was een groot succes en daar hou je helemaal geen afval aan oven. In de retailbranche zijn we bijvoorbeeld gestopt met single use acties en kiezen we alleen voor gerecycled materiaal bij activaties. Duurzaamheid was voorheen een deel van ons beleid, maar is inmiddels niet meer weg te denken. Bij elk overleg of idee is bij ons inmiddels de vraag standaard hoe duurzaam of circulair het is. Zo zijn we bijvoorbeeld gestopt met stampers in de horeca, totdat we een duurzaam alternatief hebben. Ook zijn we gestopt met plastic rietjes en deksels op onze cocktails op festivals. Daarmee hebben we in 2019 al 15.000 rietjes en 15.000 deksels bespaard. We hebben afgelopen zomer bovendien een pilot gedaan met het serveren van onze Lipton-cocktails in een eetbaar zeewierballetje. En in de retailbranche zijn we bijvoorbeeld gestopt met single use premiaten en kiezen we alleen voor gerecycled materiaal bij activaties. Duurzaamheid was voorheen een deel van ons beleid, maar is inmiddels is het versleuteld in alles wat wij doen.”

Nieuwe ontwikkelingen gaan niet altijd in één keer goed. Wat zijn echte hoofdpijndossiers van de afgelopen anderhalf jaar?
Roetert: “De beschikbaarheid van het materiaal is lastig. Niet elk recyclingbedrijf kan wat wij willen of onze volumes kan leveren. Daarnaast hebben we ook de inkoop van materialen moeten aanpassen, zodat alles circulair is. De groene flessen zijn daar een goed voorbeeld van, want groen plastic werd niet standaard gerecycled. Er was nooit animo om dat te kopen, maar dat doen wij nu om aan ons volume te komen én om voor de groene flessen ook 100% gerecycled plastic te gebruiken.”

Welke reacties hebben jullie ontvangen van inkopers op de vernieuwde verpakkingen?
Van der Burgh: “Recycling is een hot topic, dus er zijn veel positieve reacties. Iedereen wil wel een bijdrage leveren, maar weet soms niet hoe. Door voor Lipton te kiezen, maken ze al een duurzame keuze. We willen hierin niet de enige zijn, maar juist andere fabrikanten aanmoedigen om gebruik te maken van 100% gerecycled plastic. Lipton maakt deze duurzame reis en daarin hebben we veel geleerd, maar we delen onze kennis graag met anderen. Op die manier kunnen we met z’n allen ondernemers aanmoedigen om een bewuste keuze te maken, maar ook lokaal te kijken hoe ze bijvoorbeeld zwerfafval kunnen verminderen. Denk aan meer prullenbakken plaatsen of naar het eigen plasticverbruik te kijken.”
Roetert: “Als je als ondernemer niet meegaat in alle ontwikkelingen kan het tegen je werken. Gasten staan ervoor open om te horen waarom je wel of niet kiest voor een duurzame stap. Als je alle kleine verminderingen optelt, bespaar je al een hoop én draag je bij aan een betere toekomst.”

Lipton start in Nederland met de nieuwe flessen, wanneer volgen andere landen?
Van der Burgh: “We beginnen begin 2020 in de Benelux, waarbij de Horecava voor ons een belangrijk moment is om de branche te informeren. Daarna gaan we het uitrollen naar andere landen. Alles wat we momenteel in Nederland doen rondom duurzaamheid, wordt in de rest van de wereld gevolgd door andere Lipton teams. Denk aan de clean-ups. In Zuid-Afrika heeft een team collega’s 450 kilo strandafval opgeruimd tijdens World Cleanup Day. Heel mooi om te zien dat we andere landen met onze initiatieven inspireren.

Recycling proces
Op het moment dat de consument start met het scheiden van afval, is de eerste stap gezet naar gerecycled plastic. Hierdoor wordt het mogelijk om meer plastic te verzamelen. Op de afbeelding is van links naar rechts het proces te zien. Een speciale PET-recycler zorgt ervoor dat al het plastic klein wordt gemaakt. De tweede stap is dat het vuile plastic wordt gewassen en gesorteerd op kleur. Deze kleine stukjes worden alsmaar kleiner gemaakt en uiteindelijk blijven er korrels over die de basis vormen voor de nieuwe flesjes.

Bron: Out.of.Home Shops