Onderweg

Horeca

Even een koffietje doen is inmiddels gemeengoed

AMSTERDAM - Een coffee to go halen of samen met iemand even zitten voor een bakkie is onderdeel geworden van het dagelijkse leven van velen. Maar wat speelt er bij de koffiezaken en -producenten? Jasper Uhlenbusch is koffie-inkoper en brand manager bij Coffeecompany en vertelt Out.of.Home Shops over de koffiebranche.

De afgelopen 25 jaar heeft de koffiebranche een enorme ontwikkeling doorgemaakt. “Jongeren dronken zo’n 25 jaar geleden niet echt koffie. Het was iets dat je bij je opa en oma had; een kan filterkoffie. Toen was het cool om rond te lopen met een blikje cola. Koffie is nu veel meer onderdeel geworden van het dagelijks leven. Vooral in de stad zie je dat het halen van koffie, of er eventjes voor gaan zitten, is verweven met het sociale leven”, vertelt Uhlenbusch. Hier komt ook het belang van koffie tijdens de coronatijd naar voren. Mensen – voornamelijk in steden – gingen wandelingen maken en ‘een koffietje doen’. “Koffiedrinken was een reden om even de deur uit te gaan. Het sociale aspect ervan werd in deze periode onderstreept. Bijna alle Coffeecompany’s bleven open om hieraan bij te dragen.”

Bonen
Een bak koffie begint bij de koffieboon en die branche heeft ook ontwikkelingen doorgemaakt. De laatste jaren wordt er meer aandacht besteed aan koffie als product en de producenten van de koffiebonen. “Mensen weten tegenwoordig veel meer over koffie. Wanneer een klant nu bijvoorbeeld ziet dat we een ‘ongewassen koffieboon’ aanbieden, is hier veel interesse voor. Dat komt doordat mensen meer kennis hebben over de wereld van koffie.” Uhlenbusch vertelt dat bij Coffeecompany de meeste koffiebonen direct bij de producenten worden ingekocht.
Daarnaast worden de namen van de fabrikanten altijd genoemd op de labels van de koffie (ook bij blends). “We proberen onze kennis over te brengen op onze klanten, zonder belerend te zijn. Dit kan zijn door een post op social media, een blog op onze website of door de origine van onze filterkoffies groots te vermelden op het menu.”

Melk
Bij de Coffeecompany-vestigingen in Amsterdam is de verkoop van producten met plantaardige ‘melkproducten’ goed voor bijna de helft van de verkochte koffies met zuivel. De brand manager legt uit dat deze zuivelalternatieven worden gekozen aan de hand van een blind tasting , alvorens met de fabrikanten gesprekken te beginnen. Hij vertelt: “Op deze manier kiezen we echt voor de smaak in plaats van voor een merk. Daarnaast kijken we goed naar welke melk bij welke koffie past. We kijken naar de melk als product, niet als toevoeging.” De overstap naar plantaardige alternatieven is een ontwikkeling die al geruime tijd bezig is. Sojamelk nam het voortouw hierin, maar de komst van havermelk gaf volgens Uhlenbusch echt een boost aan de populariteit van de plantaardige soorten. De smaak van havermelk lijkt erg op de smaak van koemelk en is volgens sommigen zelfs beter, zegt hij.

Koffiehuis
Albron, die eerder dit jaar Coffeecompany overnam van JDE Peet’s, zal volgens Uhlenbusch veel kunnen bijdragen aan het verdere verduurzamen van de koffieformule. Momenteel dragen ze duurzaamheid uit op verschillende manieren: door de filosofie achter de koffie, het promoten van plantaardige melk, het gebruik van gerecyclede plastic bekers, maar ook door het doneren van koffie aan de Regenbooggroep in Amsterdam voor elke verkochte zak koffie of doos capsules in december. Daarnaast heeft de overname de mogelijkheid gegeven om sneller uit te breiden door heel Nederland. “Ik geloof dat Coffeecompany iets kan toevoegen aan het Nederlandse straatbeeld. Onze zaken zijn plekken waar sociale cohesie plaatsvindt, als een soort buurthuizen. We onderscheiden ons doordat we echt een koffiehuis zijn en dit zal onze hoofdfocus blijven.”

Uitdagingen
Over de uitdagingen die de branche tegemoet gaat in de toekomst, zegt Uhlenbusch het volgende: “Het personeelstekort is binnen de horecabranche een groot probleem. Tot nu toe hebben we het altijd kunnen overzien, maar we zien dat dit nog wel even lastig blijft. Een nog grotere uitdaging wordt de koffieproductie. Koffie is de afgelopen jaren al 50 procent duurder geworden door verschillende oorzaken. Zo wordt de Arabica koffieboon steeds moeilijker te verbouwen door de opwarming van de aarde. Deze koffiebonen zijn delicaat en groeien enkel rondom de evenaar; dit maakt ze gevoelig voor de effecten van de klimaatcrisis. Te zijner tijd zal het moeilijk worden om koffiebonen te verkrijgen. Daarnaast zijn veel koffieboeren al op leeftijd, en wij zien dat hun kinderen de plantage verlaten voor de stad.”

 

Bron: Out.of.Home Shops

coffee-g14226b95c_1920-1.jpg
koffieboon.jpg