Onderweg

Gerbert Vissers: ‘De Smaaksmederij is foodmarkt van het dorp’

LEUNEN - Een foodmarkt langs de weg waar consumenten hun dagelijkse boodschappen kunnen kopen. Dat is het idee achter het nieuwe tankshopconcept De Smaaksmederij van Vissers Energy Group bij het tankstation in het Limburgse Leunen. De kern van het concept bevindt zich in het midden van de winkel: een deli-eiland met een bakery, slager en bakkerij.

Lisa van der Linden |

Vers belegde broodjes, groenten en fruit, kant-en-klaarmaaltijden en brood van de bakker. Het is een greep uit het assortiment van de nieuwe foodmarkt van 288 m2. “De Smaaksmederij richt zich op de dagelijkse maaltijd waarbij versproducten centraal staan”, vertelt Gerbert Vissers, algemeen directeur van Vissers Energy Group aan Out.of.Home Shops . “De winkel is specifiek bedoeld voor inwoners van Leunen en omgeving, want we zien dat de voorzieningen in het dorp verdwijnen.”

Petrol, horeca en retail komen samen bij het Esso-tankstation aan de Albionstraat. Het voorterrein waar kan worden getankt, de winkel met het assortiment van een supermarkt en een zitgelegenheid om een broodje te nuttigen. De blikvanger in de winkel is het deli-eiland waar de bakery, slager en bakkerij samenkomen. “De bakery blijft een belangrijk element in het geheel, want consumenten kwamen hier altijd al om ’s middags een broodje te eten. Deze broodjes gaan we ook bezorgen in de regio”, legt Vissers uit. “De Smaaksmederij is de foodmarkt van het dorp met een ruim aanbod, waardoor het mogelijk is om een complete maaltijd samen te stellen. Zo bieden wij diverse streekproducten aan en daarnaast heeft de Smaaksmederij ook een complete bloemenwinkel.”

Omzetdoel
Vissers heeft hoge verwachtingen van het concept dat speciaal voor deze locatie is ontwikkeld. “Ons doel is om 30 tot 40 procent meer omzet te behalen ten opzichte van de oude situatie. Dat is ambitieus, maar ik ben ervan overtuigd dat we de Smaaksmederij op de juiste plek hebben geïntroduceerd.” De nieuwe shopformule is niet geschikt voor elke locatie, zo benadrukt de algemeen directeur. “We zijn niet bezig met de uitrol, omdat er voldoende supermarkten zijn in het land. Dit concept werkt met name op locaties waar de voorzieningen in de gemeente afnemen.”

Vissers Energy Group is wél bezig met de uitrol van haar andere shopformule: Moments & More. “In december openen we de zevende en in 2019 gaan we aan de slag met de eerste niet-snelweglocaties.”

winkel_groenen-en-fruit.jpg