‘Kwaliteitshoreca in Mall of the Netherlands’ | Out of Home Shops

Vapiano en Wagamama openen vestigingen in grootste winkelcentrum van Nederland

‘Kwaliteitshoreca in Mall of the Netherlands’

LEIDSCHENDAM - De ambities van projectontwikkelaar UnibailRodamco-Westfield met Mall of the Netherlands in Leidschendam zijn groot. In 2020 moet Winkelcentrum Leidsenhage onder deze nieuwe naam zijn omgetoverd tot het grootste overdekte winkelcentrum van Nederland.

In totaal herbergt het winkelcentrum straks 280 winkels, met als blikvangers onder meer de nieuwe versmarkt Fresh! waar 24 versspecialisten onder één dak zitten, een Albert Heijn XL (die drie jaar geleden opende), een Jumbo Foodmarkt, vestigingen van Vapiano en Wagamama, 4000 gratis parkeerplaatsen en een Kinepolis-bioscoop met 10 schermen en 2200 stoelen. Deze statistieken zullen in 2020 schuilgaan achter Mall of the Netherlands in Leidschendam, die nu in de steigers staat. Het grootste overdekte winkelcentrum van Nederland van 117.000 vierkante meter biedt volgens eigenaar Unibail-Rodamco-Westfield ruimte aan flagshipstores van topmerken, winkels van lokale ondernemers en hippe horecaformules. De totale investeringen zijn ruim 500 miljoen euro. De verwachting is dat jaarlijks 12 tot 14 miljoen bezoekers op het winkelcentrum zullen afkomen.

Positieve reacties
Volgens Teun Koek, projectdirector Mall of the Netherlands van Unibail-RodamcoWestfield, verloopt de ombouw van het oude Winkelcentrum Leidsenhage naar Mall of the Netherlands gestaag. “Onlangs zijn de eerste winkels van versmarkt Fresh! geopend. Zowel de winkeliers als de bezoekers hebben hierop enthousiast gereageerd. Aan het eind van de eerste helft van 2019 opent een tweede, volledig nieuw deel van het winkelcentrum. Hier komen de Jumbo Foodmarkt, een drielaagse parkeergarage en nieuwe vestigingen van Action, Kruidvat, Etos en Holland & Barrett. Voorafgaand aan de opening van het grootste nieuwe deel worden alle bestaande delen van het winkelcentrum gerenoveerd. Hierdoor zal er geen verschil meer bestaan tussen de bestaande bouw en de nieuwbouw. Dat proces loopt nu ook.”

Beleving
Naast een diversiteit aan winkels krijgt Mall of the Netherlands een uitgebreid horeca-aanbod. Begin 2019 opent de Italiaanse restaurantformule Vapiano er een vestiging. Vapiano komt in het nieuw gerealiseerde deel. Het restaurant beslaat twee etages: een begane grond met eigen entree en een eerste etage als onderdeel van het Restaurant Plaza. Hier komt ook de entree van de bioscoop. In hetzelfde plaza opent volgend jaar eveneens een vestiging van Wagama. “Onze ambitie is om buiten een sterk winkelaanbod ook gevarieerde en kwalitatief hoogstaande horeca in het Restaurant Plaza te hebben”, zegt Koek. “Vapiano en Wagama zijn internationaal bekend dankzij hun vestigingen in meerdere landen. Wij zijn blij met deze nieuwe huurders, omdat zij perfect passen bij de beleving van ons Restaurant Plaza. In ons vergelijkbare winkelcentrum Mall of Scandinavia in Stockholm is Vapiano al een bewezen succes.”

Directe concurrentiestrijd
Voor het eerst in de historie gaan Albert Heijn XL en Jumbo Foodmarkt in Mall of the Netherlands een directe concurrentiestrijd aan. Vooralsnog is de Veghelse formule gevestigd in een tijdelijke winkelunit van 2600 vierkante meter op een parkeerterrein. De vlakbij gelegen oude Jumbo-vestiging is recent gesloopt. De versspecialisten in Fresh! lopen uiteen van De Nootzaak van Genieten en Leonidas Chocolate Café tot Bakker van Maanen, Vishandel Henk Kraan en Slagerij Christiaanse.

Geclusterd versaanbod
Koek is ervan overtuigd dat de uiteenlopende winkel- en horecaformules prima naast elkaar kunnen bestaan. “Winkelcentrum Leidsenhage heeft altijd al een sterk en geclusterd versaanbod gehad met een Albert Heijn, een Jumbo, een slagerij, een agf-specialist, een kaaswinkel, een poelier en een viswinkel. Wij hebben besloten het dagelijkse aanbod niet te vergroten, maar wel te verbeteren. Versmarkt Fresh! speelt in op de groeiende aandacht voor gezonde, lokale producten en voor het koken en het presenteren van mooie gerechten thuis.”

Omnichannelretailers
In een tijd waarin veel fysieke winkels het moeilijk hebben en online shoppen populair is, ziet Koek veel toekomstpotentieel voor Mall of the Netherlands. “Er is geen sprake van een strikte scheiding tussen offline en online shoppen. Er zijn nauwelijks meer pure online winkels of pure offline winkels. De winnaars zijn omnichannelretailers. Voor hun stenen winkels hebben zij behoefte aan locaties waar ze hun merken tot leven kunnen brengen. Dit kunnen zij onvoldoende via internet. Retailers zijn steeds kritischer in het aantal te openen vestigingen. Zij willen zich alleen vestigen op de beste locaties met een goede bereikbaarheid, een grote bevolkingsdichtheid, veel beleving en mogelijkheden voor vrijetijdsbesteding. Mall of the Netherlands is zo’n kwaliteitslocatie, die voldoet aan de wensen van de hedendaagse winkelier en bezoeker.”

Bron: Out.of.Home Shops