Marketing- en salesbureau Opmerken over optimalisatie van het sports en leisurekanaal

Opmerken: ‘Wij bieden de complete ervaring’

GELDERMALSEN - Opmerken wil outlets, sportkantines en leisurelocaties succesvoller maken in de verkoop van foodproducten. In tijden van sluiting is dat niet veel anders, legt oprichter Carletta Jacobs uit. “We optimaliseren de verkoop in kantines, zowel vanuit het perspectief van de sportclub als de fabrikant. Nu plannen we vooruit en hebben we een nieuw concept gelanceerd, In A Box.”

“We zijn een marketing- en salesbureau, als je ons een naam moet geven, maar ik noem Opmerken liever geen bureau”, begint Carletta Jacobs, oprichter en business developmentpartner. “We doen veel meer, van conceptontwikkeling tot het adviseren van verkoper en fabrikant. Opmerken ontwikkelt concepten en diensten die meer rendement opleveren voor merk en kanaal. We hebben alles in huis om de verkoop te verbeteren en daarvan profiteren zowel de verkoopkanalen als de fabrikanten.”

Opmerken begon in 2014 met Profkantine, een platform voor sportkantines dat als doel heeft waarde toe te voegen met slimme propositie en positionering. Resultaat: meer omzet voor fabrikant en sportvereniging. Dat bleek een succes. Naar eigen zeggen heeft Profkantine meer dan 2.300 ‘leden’ (sportkantines) en 25 deelnemende A-merken. Zo’n twee jaar geleden lanceerde Opmerken daarnaast het leisureplatform Quality Time, voor kleine tot middelgrote outlets. Daar zijn er nu zo’n 1.000 bij aangesloten.

Kennis
Volgens Jacobs is een van de verklaringen voor dit succes de betrokken en creatieve werkwijze van Opmerken. “We hebben zo veel mogelijk contact met de doelgroep. Met de kennis de we opdoen weten we wat de meest actuele behoeftes zijn. Die kennis kunnen we teruggeven aan onze partners. Deze fabrikanten kunnen zo zelf oplossingen bedenken of wij maken conceptvoorstellen. Dat kan van alles zijn, van de inhoudsmaat op productniveau, tot de verkoopplek. Daarnaast ontwikkelen we hiermee toegevoegdewaardeproposities voor zowel het kanaal als de fabrikant; zoals onze mobiele kantine, De Veldkantine of onze totaaloplossing voor tussendoortjes.”

Jacobs neemt Melkunie PROTEIN van Arla als voorbeeld. “Die slaat voor een sportclub minder goed aan als losstaand product dan binnen een breed proteïneconcept. Wanneer meerdere fabrikanten elkaar aanvullen, kan een veelzijdige categorie ontstaan voor sportkantines die zien dat sporters verlegen zitten om eiwitten. Bij Opmerken hebben we het business developmentteam dat vanuit dit soort inzichten een concept kan ontwikkelen, het best passend bij de locatie en bij de meewerkende fabrikanten.”

Tools
Om in contact te zijn met de doelgroepen heeft Opmerken diverse tools. Niet alleen digitaal, zoals het digitale magazine, nieuwsbrieven of telefonisch, maar ook fysiek door middel van outletbezoek en landelijke en regionale bijeenkomsten die Opmerken zelf organiseert. Tot half maart dit jaar. “Op maandag had iedereen in ons bedrijf een andere focus dan de vrijdag ervoor”, herinnert Jacobs zich.

“Dat was even flink omschakelen. Gelukkig zijn we wendbaar. Ons team bestaat uit minder dan tien mensen die erg creatief zijn.” Opmerken werkt vanuit huis en plant met klanten zoveel mogelijk vooruit, met als doel later meer uit de sportkantine te halen dan voorheen. “Dat is op dit moment dus geen ‘hard sell’, maar het bouwen aan relaties voor de toekomst gaat gewoon door”, zegt ze.

Bootcamp In A Box
Volgens Jacobs is het min of meer toeval dat er al aan een consumentenbox werd gewerkt toen de lockdown werd afgekondigd. In A Box lijkt in ieder geval een welkom alternatief nu de sports & leisure-outlets nog lang niet op volle toeren draaien.

“We hadden al een pubquizbox, die zowel door kantines als door consumenten kon worden besteld. In A Box richt zich nog meer op consumenten, hoewel sportkantines deze ook kunnen verstrekken, eventueel met ledenvoordeel. Het is hoe dan ook fijn consumenten nu weer een ervaring te kunnen bieden die je kunt vasthouden, in een tijd dat zo veel digitaal gebeurt.” Bootcamp In A Box bijvoorbeeld bevat bijpassende producten van Mars, D-Drinks, PepsiCo, Arla Foods, Slimpie en Hero, maar ook bijpassende sporttools.

Met deze complete aanpak onderscheidt Opmerken zich van de gemiddelde A-merkbuitendienst, vindt Jacobs. “We bekijken het vanaf de andere kant. Een fabrikant bevindt zich toch in een andere positie. Voor hem ligt het minder voor de hand krachten te bundelen in een box, binnen een nieuwe categorie, in samenwerking met andere merken. Een business developer van een grote fabrikant heeft ongetwijfeld veel innovatieve ideeën, maar heeft nog veel meer andere verantwoordelijkheden, waarbij snel rendement waarschijnlijk prioriteit heeft. Wij kunnen inspringen met marktonderzoek en vernieuwende ideeën, voor een complete ervaring bij de consument.”

Bron: Out.of.Home Shops

Dit artikel verscheen eerder in Out.of.Home Shops. Abonneren? Klik hier.