Petroleigenaren: ‘2020 gaf kansen om creatief te zijn’

NIEUWVEEN - Tankshops doen onverwacht goede zaken dit jaar. Waar de brandstofomzet met 15 procent daalde dit jaar, wordt het belang van nevenverkopen opnieuw benadrukt. Out.of.Home Shops spreekt met belangenvereniging Beta en drie eigenaren van tankstations over het verleden, het heden en de toekomst.

Nederland telt op dit moment ongeveer 4.200 tankstations, waarvan iets minder dan de helft bemand is. “De toekomst van fossiele brandstoffen is duidelijk. In 2030 bestaat het grootste deel van de verkoop nog steeds uit diesel en benzine, maar met de opkomst van alternatieve brandstoffen en elektrisch rijden wordt dat toch aanzienlijk minder”, vertelt Tim Schoenmakers van Beta. “Andere inkomstenbronnen, zoals de carwash, maar ook allerlei shopconcepten, worden dus een stuk belangrijker. Nu mensen door corona minder de auto pakken en anders zijn gaan werken, is deze ontwikkeling in een versnelling gekomen.”

Waar de brandstofomzet dus daalde dit jaar, bleef die van aangelegen shops gelijk. Een grootste winst is daarbij behaald bij de bakery’s. “Zeker daar waar je kan bestellen, zien we een stijging in de verkoop van broodjes”, vertelt Schoenmakers. Daarnaast moet bij de omzetcijfers wel een kanttekening worden geplaatst. Tabak blijft namelijk ook een grote inkomstenbron voor vele ondernemers. “Maar tabaksaccijnzen zijn de afgelopen tijd ook weer omhoog gegaan. Als de verkoop dan gelijk blijft, gaat je omzet wel omhoog, zonder daar als ondernemer winst uit te kunnen halen.”

Tweedeling
De veranderingen betekenen voor veel ondernemers een omschakeling, legt Schoenmakers uit. “Als je je niche weet te vinden, kun je echt een bloeiend bedrijf opbouwen. We zien dat veel bedrijven in onze branche vooral blijven groeien. Waar zij eerst eigenaar waren van twee stations, hebben ze er nu tien. Het betekent ook dat veel eenlingen verdwijnen. Dat is deel van de beweging. Elke ondernemer zal zichzelf moeten afvragen: wil ik die verandering doormaken? Het zorgt voor een tweedeling van ondernemers: zij die kijken naar mogelijkheden en een aantal die juist denken: ‘ik ga die strijd niet meer aan’.”
Michel Iesberts, Stephan Mangnus en Rob van Herpen durven te denken in oplossingen en pakken hun kansen. Van een luxe bakery tot het starten van een eigen horecaformule. Ze laten zich niet kennen en kijken vooruit. Aan Out.of.Home Shops vertellen ze hun drijfveer om keer op keer weer in het diepe te duiken en echt te ondernemen.

MICHEL IESBERTS - Mede-eigenaar Tanqplus, 21 tankstations
Zo’n 35 jaar geleden, toen Iesberts het vak in rolde, zag zijn wereld er nog heel anders uit. “In de jaren 90 mochten wij nog alcohol verkopen. Bovendien sloten winkels rond 5 of 6 uur en waren ze ’s zondags dicht. Wij waren daardoor hét bedrijf waar je dan als consument nog wel terechtkon.” Dat is inmiddels wel veranderd en spreekt Iesberts over een 24-uurseconomie. “De manier waarop we omzet draaien is totaal anders. Het draait om bijproducten, niet alleen tabak, maar ook verse producten, koffie en frisdrank. Je moet constant je best blijven doen om dingen te blijven verkopen.”
Maar juist daarin is ook veel winst te behalen. Bij driekwart van zijn stations is Iesberts alleen verantwoordelijk voor de shops, waarbij zijn omzet dit jaar met ongeveer 10 procent is gestegen. “2020 gaf kansen om creatief te zijn. Je gaat dingen proberen die je anders niet had gedaan. We hebben nu in onze bakery’s de broodjes al belegd liggen in plaats van dat ze worden klaargemaakt wanneer consumenten erom vragen. De broodjes zijn nog steeds echt vers, maar het scheelt toch tijd. Op deze manier kunnen consument sneller weer naar buiten. Natuurlijk was normaal het doel om ze zo lang mogelijk binnen te houden, maar dat gaat nu even anders.”

Stiekeme eter
Stilzitten is voor de eigenaar zeker geen optie. “Er zijn veel beren op de weg, bijvoorbeeld de toenemende populariteit van elektrische auto’s. Als je overeind wil blijven, moet je verder kijken dan een traditionele winkel met snoep, tabak en houtskool. Dan kun je beter sluiten, want zelfs de verkoop in zoetwaren zien we teruglopen. Natuurlijk blijven wij ook dé locatie voor de stiekeme eter: anoniem twee candybars kopen om in de auto op te eten. Maar wij hebben nadrukkelijk ingezet op broodjes, de carwash en ook halalsnacks worden erg gewaardeerd. Op die manier hebben we over twintig jaar nog steeds bestaansrecht. Al hoop ik dan wel inmiddels met pensioen te zijn”, grapt hij.

STEPHAN MANGNUS - Algemeen directeur Sakko Commercial, 35 tankstations
Mangnus had van jongs af aan de ambitie om binnen het familiebedrijf aan de slag te gaan. Sinds de overname in 2009 heeft het bedrijf naar eigen inzicht mooie stappen gezet: “We hebben onze doelstelling om Sakko te laten groeien door de uitbouw van onze retailactiviteit gerealiseerd.”
Daarbij maakt hij wel onderscheid per locatie: “We kijken naar waar in onze ogen een minimum shopomzet gerealiseerd kan worden. Want als dat niet kan, heeft onbemande exploitatie of verhuur van de shop onze voorkeur.” Op plekken waar zij echter wel een extra shop hadden, merkten zij dit jaar een voordeel. “De brandstofvolumes staan nu vanzelfsprekend onder druk. Maar shopomzetten zijn redelijk op niveau gebleven of zelfs gestegen. Consumenten vonden de shops een goed bereikbaar en veilig alternatief.”

Het brandstofverbruik zal blijven afnemen, denkt Mangnus. “Thuiswerken en minder (zaken)reizen, dat wordt meer geaccepteerd. Met zo’n gedragsverandering zullen de huidige ontwikkelingen sneller doorzetten. Er zal meer en meer een scheiding ontstaan tussen fullservicestations op A-locaties en onbemande tankstations op locaties met minder traffic. Ook wij merken dat de kwaliteit, waaronder van verse producten, een steeds belangrijker aspect wordt. Daarmee onderscheid je jezelf en weet je de consument naar je toe te trekken.”

Voordeel
Dat het belangrijk is om met de tijd mee te gaan, staat volgens de directeur buiten kijf. “Maar ik denk dat het met name belangrijk is om goed op de hoogte te zijn van de laatste ontwikkelingen en in te schatten of het verstandig is een voorloper te zijn of eerst even de kat uit de boom te kijken. Je kunt er dan wat later op inspelen. Naar mijn mening hebben fullserviceshops die een langere tijd geleden al voor een kwalitatieve broodjescorner hebben gekozen, nu een voordeel. Zij hebben hun lokale naam inmiddels gevestigd en hebben daarmee een grote voorsprong ten opzichte van de concurrentie”, aldus Mangnus.

ROB VAN HERPEN - Algemeen directeur Hanex, 13 tankstations & 4 carwashes
Mangnus had van jongs af aan de ambitie om binnen het familiebedrijf aan de slag te gaan. Sinds de overname in 2009 heeft het bedrijf naar eigen inzicht mooie stappen gezet: “We hebben onze doelstelling om Sakko te laten groeien door de uitbouw van onze retailactiviteit gerealiseerd.”
Daarbij maakt hij wel onderscheid per locatie: “We kijken naar waar in onze ogen een minimum shopomzet gerealiseerd kan worden. Want als dat niet kan, heeft onbemande exploitatie of verhuur van de shop onze voorkeur.” Op plekken waar zij echter wel een extra shop hadden, merkten zij dit jaar een voordeel. “De brandstofvolumes staan nu vanzelfsprekend onder druk. Maar shopomzetten zijn redelijk op niveau gebleven of zelfs gestegen. Consumenten vonden de shops een goed bereikbaar en veilig alternatief.”

Het brandstofverbruik zal blijven afnemen, denkt Mangnus. “Thuiswerken en minder (zaken)reizen, dat wordt meer geaccepteerd. Met zo’n gedragsverandering zullen de huidige ontwikkelingen sneller doorzetten. Er zal meer en meer een scheiding ontstaan tussen fullservicestations op A-locaties en onbemande tankstations op locaties met minder traffic. Ook wij merken dat de kwaliteit, waaronder van verse producten, een steeds belangrijker aspect wordt. Daarmee onderscheid je jezelf en weet je de consument naar je toe te trekken.”

Voordeel
Dat het belangrijk is om met de tijd mee te gaan, staat volgens de directeur buiten kijf. “Maar ik denk dat het met name belangrijk is om goed op de hoogte te zijn van de laatste ontwikkelingen en in te schatten of het verstandig is een voorloper te zijn of eerst even de kat uit de boom te kijken. Je kunt er dan wat later op inspelen. Naar mijn mening hebben fullserviceshops die een langere tijd geleden al voor een kwalitatieve broodjescorner hebben gekozen, nu een voordeel. Zij hebben hun lokale naam inmiddels gevestigd en hebben daarmee een grote voorsprong ten opzichte van de concurrentie”, aldus Mangnus.

Dit artikel verscheen eerder in de papieren editie van Out.of.Home Shops. Abonneren? Klik hier.