Pricewise: 'We verlangen naar het terras'

AMSTERDAM – Als de cijfers nu wel meezitten, gaan de terrassen op 21 april weer open. Bijna een kwart van de Nederlanders zegt op die dag een plek op het terras te bemachtigen. 35 procent denk dat het financieel wennen wordt om weer geld uit te geven aan de horeca, blijkt uit onderzoek van Pricewise.

Door de vele beperkingen kwam 33 procent beter uit met hun geld tijdens de lockdown. Bijna de helft vond het de afgelopen tijd makkelijker om geld te sparen en heeft dat ook gedaan. Het meeste van dit gespaarde geld wordt straks uitgegeven aan vakanties en weekendjes weg, namelijk 30 procent. Maar ook de horeca kan straks wellicht een inhaalslag maken. 13 procent van het gevulde spaarvarken gaat straks richting die sector.

Biertje
Het gemiddelde bedrag dat Nederlanders de eerste maand aan horeca willen uitgeven zou € 70 zijn. Het biertje wint het aan populariteit. 23 procent bestelt als eerst een goudgele rakker, gevolgd door een kop koffie met 21 procent en 11 procent drink straks als eerst een glas wijn bij een horecagelegenheid.

Terug naar toen
Horeca uitbaters mogen opgelucht ademhalen volgens het onderzoek van Pricewise. Vier op de tien Nederlanders denkt er straks weer meer aan uit te geven nadat de deuren van de restaurants, cafés en hotels weer open gaan.

Online consumentenadviseur Pricewise deed dit onderzoek onder 1000 respondenten in samenwerking met Panel Inzicht.

Bron: Out.of.Home Shops