Horeca

Start-up Rocket: 'Beat or meet the competition'

AMSTERDAM - Rocket is sinds kort live in Nederland. Naast bekende namen als Thuisbezorgd, Uber Eats en Deliveroo probeert deze foodtech start-up momenteel ons land, Amsterdam als eerste, te veroveren. Wat zij anders willen gaan doen ten opzichte van hun concurrenten, vertelt Clémentine Joly (31), head of marketing van het bedrijf: “Ze hebben het ons makkelijk gemaakt door slechte relaties op te bouwen met horecaondernemers. Wij rekenen lagere tarieven en we streven ernaar dat zij partners met ons willen zijn, in plaats van dat zij daartoe genoodzaakt worden.”

Rocket werd in 2018 in Oekraïne gelanceerd door Aleksey Lukhymchuk en Stanislav Dmitrik als Raketa. Drie jaar later zet de organisatie voet aan de grond in Nederland. Nu zij net actief zijn in onze hoofdstad, lijkt het de goede kant op te gaan, zegt Joly: “De app wordt veel gedownload. We zijn dan ook veel bezig geweest met marketing – out-of-home, maar ook digitaal – om bekendheid te creëren. Dat is grotendeels gelukt. Het aantal orders is nog wel aan de lage kant, dat komt omdat we nog restaurants binnen moeten halen. Concurrenten hebben meer horecazaken in hun bestand, maar we werken er hard aan om dat in te halen.”

Rocket is momenteel actief in Oekraïne en op Cyprus, en sinds kort ook in Frankrijk, Griekenland en Nederland. Joly legt uit waarom ze juist nu in ons land zijn begonnen. “We waren al drie jaar draaiende in Oekraïne, waar we als marktleider een aanzienlijk marktaandeel en grote bekendheid hebben. Op basis van dat succes besloten onze oprichters om ook voor andere landen te gaan. In december lanceerden we een pilot op Cyprus. Amsterdam was voor ons de eerste echte lancering in het buitenland. We kozen voor de Nederlandse hoofdstad, omdat we hier het hoofdkantoor aan het opzetten waren. Om voet aan de grond te krijgen door heel Europa, wilden we beginnen waar we onze mensen hebben. Het is een interessante markt vanwege de concurrentie: de internationale aanwezigheid van Uber en Deliveroo. PWC heeft voor ons marketingonderzoek gedaan naar de bezorgmarkt in Europa. Daaruit blijkt dat die markt in Amsterdam, maar ook in heel Nederland erg uniek is. De horecaondernemers zijn niet tevreden met het aanbod van bezorgdiensten. Dat komt door de hoge servicekosten, ook tijdens de heftige tijd van corona toen restaurants het hoofd boven water probeerden te houden. Ook over het servicelevel dat zij kregen is de horeca niet te spreken. Op deze gebieden waren wij juist succesvol in Oekraïne, daarmee willen wij hier ook de markt verstoren.”

Relaties
Hoe Rocket de maaltijdbezorgmarkt wil gaan verstoren, legt de head of marketing graag uit. “Betere relaties. Wij hebben hen net zo hard nodig als zij ons om succesvol te zijn. We willen geen relatie waarbij zij met tegenzin met ons moeten samenwerken. Maar ook op gebied van prijsniveau: we bieden de ondernemers goede tarieven aan in vergelijking met andere aanbieders. Het standaardtarief is over het algemeen lager en we houden die van concurrenten in de gaten. Ook geven we onze partners betere en persoonlijke service. Toegewijde accountmanagers zijn beschikbaar om ze te helpen met bijvoorbeeld hun tablet en gratis fotografen kunnen de maaltijden komen fotograferen. Zo kunnen ze hun restaurantpagina op onze app opbouwen en verbintenis met de gebruikers creëren. Verder krijgen ze marketingondersteuning. Onze partners krijgen daarnaast aandacht op onze socialmediakanalen en we kijken naar andere co-marketing mogelijkheden. Hun succes is ons succes en vice versa.” Over de bedragen die horecazaken moeten betalen voor de service zegt Joly het volgende: “We proberen: ‘Beat or meet the competition’. Daarin betekent ‘Beat’ dat onze standaardtarieven lager zijn dan de standaardtarieven van concurrenten. En als een partner een goedkoper tarief van een concurrent onder onze ogen brengt, dan ‘meeten’ we daarin.” Hoe de nieuwkomer in Nederland met deze strategie nog rendabel denkt te kunnen zijn, is door te gaan voor massa. “De marges op elke order zijn misschien wel lager, maar we maken uiteindelijk meer winst omdat we straks een groter volume draaien door meer partners te hebben die blij zijn met de commissie. Ook vindt een groot deel van de operatie plaats in Oekraïne, wat zorgt voor lagere overheadkosten. Dat is een groot voordeel tegenover andere diensten, die hebben veel kantoren in dure markten”, stelt Joly.

Macht
De head of marketing erkent dat de huidige maaltijdbezorgdiensten een aardige houvast hebben in Nederland. “Thuisbezorgd is bijvoorbeeld de makkelijkste manier om veel te gaan bezorgen voor horecazaken. Maar we spreken de ondernemers en zij vertellen vaak niet blij te zijn met hun voorwaarden. Zodra wij alle voordelen noemen die er zijn door met ons samen te werken, zijn ze vaak snel geïnteresseerd. Het feit dat sommige partijen lokaal veel macht hebben, maar hun partners niet goed behandelen, is genoeg reden voor de ondernemers om naar ons over te stappen. Ook heeft andere concurrentie geen goede reputatie als het aankomt op de relaties met partners. Wij behandelen onze klanten niet als een nummer.”
Rocket bezorgt momenteel zelf de maaltijden met eigen bezorgpersoneel. Voor de consument is de dienst nu nog zonder bezorgkosten te gebruiken, het bedrijf bekijkt voor elk land hoe zich dat verder ontwikkelt.

Bron: Out.of.Home Shops

rocket.png