Thema’s gezond en genieten zijn sleutel tot succes | Out of Home Shops

Consument waardeert Eazie, Hutten Catering, Brownies & Downies en Esso als beste formules

Thema’s gezond en genieten zijn sleutel tot succes

AMSTELVEEN - De winnaars van het GfK Out of Home Formule Rapport 2019 zijn bekend. Eazie, Hutten Catering, Brownies & Downies en Esso zijn verkozen tot beste in hun categorie. Drie van de vier winnaars zijn nog niet zo vaak in de prijzen gevallen, maar Hutten Catering is een oude bekende. De cateraar is inmiddels voor de vijfde keer uitgeroepen tot winnaar.

Recente bezoekers van de grotere horecagelegenheden beoordeelden hun bezoek aan de formules en gaven hun mening in de inmiddels negende editie van het grootschalig onlineconsumentenonderzoek, opgezet door GfK. In totaal zijn 68 formules gewaardeerd op de zogenoemde 7 G's: gemak, gastvrij, goedkoop, genieten, gezond, geweten en goed verhaal. De vier winnaars werden op 27 juni verrast met een bezoek van GfK en Out.of.Home Shops en kregen de grote winnaarstrofee overhandigd.

Overdonderd
In de categorie Fastservice gaat Eazie er met de titel vandoor. Op het kleine kantoor in Leiden ontving mede-eigenaar Shengli Huang een trofee en een grote bos bloemen uit handen van Rob van Tilborg, account executive Out of Home & Foodservice bij GfK. Uit het onderzoek blijkt dat Eazie door haar gasten enorm wordt gewaardeerd vanwege het gemak, de eenvoudige manier van bestellen, het heerlijke eten en de focus op gezondheid. “Ook hun uitgebreide aanbod in biologische en vegetarische producten zorgt voor een unieke propositie. Ze bieden een gezonde én lekkere maaltijd, en weten dit uitstekend te combineren met het streven het de consument zo gemakkelijk mogelijk te maken”, aldus Van Tilborg. Huang nam in zijn eentje de prijs in ontvangst en was overdonderd, maar bovenal erg trots op deze prijs. “Ik ben enorm vereerd dat we gewonnen hebben. Onze droom is om het concept steeds groter te maken. Dat lukt meer en meer. Eazie doet het goed bij de consument en deze prijs bewijst dat.”
Snackbarketen Family werd tweede in deze categorie en Sushipoint vervolmaakt de top 3. 

Eer
Vanuit Leiden is het een behoorlijk stuk rijden naar het Brabantse Veghel. Dit is de thuisbasis van de winnaars in de categorie Coffee & Lunch en in de categorie At Work. Als eerste bezochten we de winnaar in de categorie Coffee & Lunch. Zij zijn gevestigd in een statig gebouw dicht bij het centrum van Veghel. Daar overhandigde Van Tilborg de prijs voor het eerst aan winnaar Brownies & Downies. Volgens de consument blinkt deze formule uit in maatschappelijke betrokkenheid en biedt het bedrijf de doelgroep een kans om volwaardig mee te draaien. Van Tilborg: “Dat zij ook heerlijk eten serveren, bereid met verse producten, is een gouden combinatie volgens hun gasten.” Voorheen had de formule te weinig vestigingen om deel te kunnen nemen, maar zij zijn exponentieel gegroeid en gaan nu met de titel naar huis. Thijs Swinkels, oprichter en mede-eigenaar, waardeert de erkenning enorm. “We zijn begonnen in 2010. De weg naar succes was enorm lang, met veel mooie momenten, maar ook veel hobbels. We zien dit echt als een beloning voor ons harde werk.” Plaats 2 en 3 werden ingenomen door Bagels & Beans en Backwerk.

Bijzonder
Eveneens in Veghel, op een paar kilometer van Brownies & Downies, verrasten we de winnaar in de categorie At Work. Voor cateraar Hutten is het de vijfde keer dat zij tot winnaar zijn uitgeroepen. Zij versloegen hun conculega's Vitam en Albron. Bij binnenkomst werden we meteen enthousiast onthaald en de vreugde onder het personeel was groot. “Ondanks dat dit de vijfde keer is, is het nog steeds heel bijzonder”, klonk het eensgezind. De consument waardeert Hutten om dezelfde redenen als Eazie. Omdat zij gezond eten, gemak en genieten eveneens voorop hebben staan en dit duidelijk uitdragen. Uit de resultaten van het onderzoek blijkt dat Hutten het verschil maakt door de keuze voor vernieuwende producten en een wisselend assortiment. “Ook het circulair ondernemerschap wordt gewaardeerd. Denk hierbij aan hun beleid om voedselverspilling tegen te gaan door hergebruik van producten”, zegt Van Tilborg. Business unit manager Business, Catering en Horeca, Gijsbert Bos, was heel erg trots met Huttens winst. “Het is een eer om de bokaal in ontvangst te nemen. Dat ons dit voor de vijfde keer lukt, hebben we aan de werkvloer te danken.”

Waardering
Daarna vervolgden wij onze reis op weg naar de laatste winnaar. In Breda reikten wij de prijs in de categorie On the Move uit aan Esso. Met EG Group als drijvende kracht maakt Esso als formule grote veranderingen door, die door de consument worden gewaardeerd. Met de overname en ombouw van Texaco-locaties (de winnaar van 2016) en de samenwerking met Spar (de nummer 2), blijkt een goed gewaardeerde propositie binnen de context van On the Move te zijn ontstaan. Van Tilborg vertelt dat Esso hoog scoort bij de consument omdat de formule een ruime keuze biedt aan kwalitatief goed eten en drinken, vakkundig vriendelijk personeel in dienst heeft en prettige ambiance weet te creëren. “Dat is de goede combinatie binnen het segment On the move. Makkelijk, kwalitatief goed en service met een glimlach.” Otto Nijdam, field marketing manager Europe & Afrika, reageerde blij op het nieuws en zag dit dan ook vooral als een blijk van waardering voor de shopexploitanten. “Zij zijn het visitekaartje en werken elke dag keihard om klanten een warm welkom te geven. Gastvrijheid en vriendelijkheid staan bij hen hoog in het vaandel.”
De nummer drie in deze categorie is AH to go.

Bron: Out.of.Home Shops