‘Zorg voor een online aanbod dat net zo uitgebreid is als in de outlet’

Thuisbezorgd.nl en Coca-Cola pakken groeikansen aan: vaker drankje bij order

ROTTERDAM/AMSTERDAM - Een belegd broodje, een salade of een pokébowl. Met de komst van de maaltijdbezorgers staan deze gerechten binnen een tiental minuten op tafel, zonder daarvoor de keuken in te duiken. Toch wordt er in veel gevallen geen drankje bij besteld. Daar moet verandering in komen, vinden Thuisbezorgd.nl en Coca-Cola Europacific Partners. Zij spelen gezamenlijk in op de online groeimogelijkheden en hebben als doel dat de consument bij het bestellen van maaltijden vaker een drankje toevoegt. En daar zit voordeel in voor de consument: gemak en genieten.

Na de fusie tussen Just Eat en Takeaway. com, het moederbedrijf van Thuisbezorgd. nl, is het partnership met Coca-Cola Europacific Partners Nederland in een nieuw jasje gestoken.
De maaltijdbezorgdienst focust nu op samenwerkingen met partijen die bijdragen aan hun ambities. “Dat betekent dat we samen kijken naar hoe we de consument kunnen bedienen en de ondernemer kunnen ondersteunen”, legt Deborah Oskam, manager of global fmcg partnerships bij Thuisbezorgd.nl uit. Daar kan Koos Janssen, associate director bij Coca-Cola Europacific Partners zich in vinden. “Met ons partnership in Nederland spelen we in op de lokale kansen, naast de internationale samenwerking die we hebben”, aldus Janssen.

Groeikansen aanpakken
Maaltijdbezorging is in de afgelopen jaren fors gegroeid en dat is volgens het FoodService Instituut Nederland (FSIN) voorlopig niet voorbij. Dat maakte eind juni bekend dat het einde van de coronamaatregelen niet het einde van de groei betekent voor maaltijdbezorging. Die markt zal volgens het FSIN tussen nu en 2030 alleen maar groeien. Na een periode van uitzonderlijke groei is Just Eat Takeaway.com nu twee keer zo groot als voor de pandemie. Bezorging van maaltijden is niet meer weg te denken uit het gedragspatroon van de consument en heeft nog veel potentie om verder te groeien. Daarnaast is er ook een groei in aanbod van Thuisbezorgd.nl geweest. Zo zijn niet alleen maaltijden bij (quickservice) restaurants te bestellen, maar is het aanbod in thuisbezorging uitgebreid met de toetreding van supermarkten en tankstations.

De kennis die de bezorgdienst opdoet, deelt zij met Coca-Cola om zo alle groeikansen aan te pakken. De belangrijkste pijler van de samenwerking is om meer drankjes per order te verkopen. “Van alle bestellingen bevat 15 tot 20 procent een drankje. Dat is een gemiddelde, want er zijn ondernemers die bij de helft van alle orders een koud flesje of blikje drinken verkopen. Dat is locatie- en periode-afhankelijk. We zien hier echt kansen voor ondernemers en daarin ondersteunen we ze”, legt Oskam uit. “Het is belangrijk dat we hierop inspelen, want we zorgen uiteindelijk voor een traktatiemoment en dat is een lekkere maaltijd mét een koude drank zeker. Dat nog maar 15 tot 20 procent van de orders een drankje bevat, heeft met meerdere dingen te maken. Men is het nog niet gewend om het mee te bestellen, we hebben vaak een gevulde koelkast en de kwaliteit kraanwater in Nederland is hartstikke goed.”

Zien is kopen, zeggen we altijd, dus de zichtbaarheid is key

Een andere kans die de twee partijen zien is dat een drank nu nog niet leidend is bij een bestelling, terwijl Thuisbezorgd.nl ook voor supermarkten bezorgt en daar is dat wel het geval. “Dat zijn natuurlijk andere momenten en behoeften, maar aan die kant zien we ons partnership ook nog groeien”, zegt Oskam.

Zorg voor mealdeals die inspelen op de behoefte aan gemak en genieten

Kennis delen met ondernemers
Wie de app Thuisbezorgd.nl opent, ziet al gauw dat er per restaurant grote verschillen zijn. De een heeft combideals en vraagt of je bij de hamburger een drankje wil en de ander laat het volledig over aan de consument. “De restaurants zijn eigenaar over hun eigen menu. Zij delen zelf de categorieën in en dan klopt het dat er verschillen zijn. De ene ondernemer is er meer mee bezig dan de ander”, zegt Oskam. Janssen vult aan: “We zetten ons in om altijd een keuze te bieden aan de consument en dat willen we natuurlijk terugzien op het menu van de ondernemer. Dus enerzijds variatie en smaken, en tegelijkertijd een uitgebreid aanbod aan suikervrije dranken. De kennis die we daarover hebben, delen we met ze. Zo zijn koolzuurhoudende dranken populair bij het diner en tijdens de middag worden er meer waters en ijsthee-varianten verkocht.”
Dat het menu belangrijk is om bij te houden, blijkt uit de verhalen van Janssen. Hij ziet dat ondernemers op locatie een brede keuze aanbieden in soorten dranken in de koeling. Online is dit ruime aanbod vaak niet zichtbaar. “Dat is een kans én een uitdaging. Een quick win is dus online ook aanbieden wat er in de koeling op locatie staat. Daarmee kun je inspelen op de behoefte van consumenten, van hardlopers tot en met verrassende smaken. Kortom, online doen wat je ook offline doet”, stelt Janssen. “Zien is kopen, zeggen we altijd, dus de zichtbaarheid is key.”

Van alle bestellingen bevat 15 tot 20 procent een drankje

Maar hoe kun je als ondernemer de drankverkoop een boost geven? “Door het assortiment online op orde te hebben, via mealdeals en een check-outvraag bij het afrekenen”, zegt Janssen. En bij online assortiment gaat het ook om de juiste productbenaming (incl. inhoudsmaat) en productafbeelding. Dat is volgens Thuisbezorgd.nl een potentiële omzetplus van gemiddeld 30 tot 50 procent. “Dat zijn serieuze omzetcijfers”, benadrukt Oskam. In alle gevallen komen consumenten in aanraking met de mogelijkheid om een drankje toe te voegen, al is de confrontatie bij een mealdeal wel het grootst. Een goed voorbeeld daarvan is de grote gele M”, lacht Oskam. Janssen vult aan: “We weten wat passende combinaties zijn tussen type eten en drinken, bijvoorbeeld een ijsthee met een broodje gezond. Als ze dat eenmaal hebben ervaren, is de kans op een herhaalaankoop groot.”

Communiceren
Een menu op orde hebben betekent niet alleen dat je alles erop hebt staan, wat je offline ook aanbiedt. Wat is het? Welke smaken zijn er? Hoe groot is een flesje of blikje? Is het statiegeld inbegrepen in de prijs? En is het suikervrij of bevat het cafeïne? Het is allemaal extra informatie die de consument nodig heeft om een goede keuze te maken. “Je zou denken dat met de huidige trends en de populariteit Coca-Cola zero sugar standaard op het menu staat, maar dat is soms niet het geval. Dat is een gemiste kans”, zegt Oskam. Op social media wordt ook veel aandacht besteed aan de activaties, die in veel gevallen zijn gericht op suikervrije dranken. “Denk aan een post op Facebook of Instagram met een link naar de website van Thuisbezorgd.nl. Zo creëren we bewustzijn en traffic. We stimuleren de aankoop van een drankje. Ondernemers worden in wekelijkse mailings op de hoogte gebracht van activaties, zodat ze altijd voldoende voorraad in huis hebben. En dat is ook het meest gegeven advies aan ondernemers: zorg dat je voorraad op orde is. Dat is de belangrijkste basis”, stelt Janssen.

Kwaliteit
Voor Coca-Cola staat de garantie van lekkere dranken, geserveerd op de juiste temperatuur, centraal. Die kwaliteit moet het merk blijven bieden, ongeacht de manier van transport. Daarom worden er door Thuisbezorgd.nl zogenoemde miletests gedaan. Dat betekent dat ze met diverse producten, zowel warm als koud, testen of ze de kwaliteit kunnen bewaren als het meegaat op de fiets of e-bike. “Daarvoor hebben we warme en koude vakken in de transporttas. Zo bezorgen we sinds kort ook ijs en ja, dat blijft bevroren. Het is belangrijk om dit te blijven testen, zodat we consumenten de beste ervaring geven”, aldus Oskam.

Dit artikel verscheen eerder in Out.of.Home Shops. Abonneren? Klik hier.