Horeca

Thuisbezorgd.nl: ‘Het is voor iedere sector een moeilijke tijd’

(CORONANIEUWS) AMSTERDAM - Nadat zondag bekend werd dat bezorgrestaurants open mogen blijven, wordt Thuisbezorgd.nl overspoelt met nieuwe aanmeldingen. Het geeft een positief beeld voor de zaken van het bedrijf, maar ook de Thuisbezorgd.nl lijdt onder het coronavirus, zegt manager Investor Relations Joris Wilton. “Het beeld klopt slechts ten dele. Naast de aanmeldingen, sluit een deel van de bestaande bezorgrestaurants juist tijdelijk.”

Wat voor soort restaurants hebben zich vooral aangemeld de afgelopen dagen?
“We hebben sinds het weekend heel veel aanmeldingen van restaurants ontvangen. Dat zijn ook bezorgrestaurants die nog geen samenwerking met ons hadden, maar het zijn met name traditionele restaurants die nog niet aan bezorging deden en het misschien ook niet op lange termijn van plan zijn. Zij moeten hun restaurant sluiten en zien bezorging nu als enige mogelijkheid. Ze hebben personeel, hebben ingrediënten ingekocht en willen hun vaste klantenkring tegemoet komen. We zien in totaal meer dan duizend nieuwe aanmeldingen in de afgelopen dagen, alleen al in Nederland. Dat is fors.”

Zijn deze restaurants gebonden aan een tijdsperiode?
“Nee, een restauranteigenaar kan zich aan- en afmelden wanneer hij dat wil. Indien nodig, ontwerpen wij een logo voor op de website, zetten het menu en overige gegevens online en verzorgen een connectie zodat de bestelling kan worden doorgegeven. Dat is gratis. Wij rekenen een commissie over het bestelbedrag bij een succesvolle bestelling. Aan een samenwerking zit geen bepaalde tijd vast, want je kunt moeilijk blijven samenwerken als een van de partijen dat niet meer wil. Daar is niemand bij gebaat. Er zit ook een aantal restaurants bij de nieuwe aanmeldingen dat echt op sterniveau werkt. Als deze restaurants over een aantal weken zien dat de wereld er weer goed uitziet en ze willen zich weer op de corebusiness richten, kan ik me voorstellen dat ze stoppen met bezorgmaaltijden. Misschien is het voor een andere groep juist een nieuwe manier om extra omzet te genereren.”

Hoe heeft Thuisbezorgd.nl de afgelopen dagen beleefd?
“We werken met man en macht om de nieuwe restaurants op te tekenen. Dat duurt meestal een paar dagen. We moeten alle documenten controleren, van KVK- tot bankformuleren. De menukaarten moeten worden geüpload naar de website, we moeten een verbinding opzetten en eventueel een terminal opsturen. We zijn best gewend om met pieken te werken, maar deze hadden we niet kunnen voorzien. Wat het extra moeilijk maakt: net als veel andere bedrijven werkt bij Thuisbezorgd.nl bijna iedereen thuis. Normaal gesproken hebben we een heel groot callcenter. Met iedereen in één ruimte is het makkelijker om te schakelen met mensen, taken te verdelen en even langs te lopen. We zijn momenteel aan het opschalen en zoeken uit waar in de organisatie mensen minder te doen hebben zodat ze kunnen bijspringen.”

Wat betekenen de extra aanmeldingen voor Thuisbezorgd.nl?
“Het beeld is een beetje vertekend. Een aanzienlijk deel van de bestaande restaurants sluit tijdelijk de deuren. Het kan zijn dat ze naast een afhaalruimte een restaurant hebben, zoals een Chinees restaurant dat meestal heeft. Of ze zijn op een andere manier bang voor de gezondheidsrisico’s, waardoor ze besluiten tijdelijk te sluiten.”

Is er een beeld te geven van de verhouding?
“Nee, dat verandert elke dag. Maandag en dinsdag sluiten sowieso veel restaurants, want ze hebben hun piek gehad in het weekend. Maar het zijn aanzienlijke getallen. Het is natuurlijk voor iedereen uitdagend. Er is geen sector die hier niet de gevolgen van ondervindt. Met name voor restaurants is dat een drama.”

Welke rol ziet Thuisbezorgd.nl voor zichzelf weggelegd tijdens de coronacrisis?
“Onze rol is om de dienstverlening zo goed mogelijk uit te voeren. Daarmee kunnen we het verschil maken. Restaurants zijn nu afhankelijk van bezorging. Wij schalen onze teams op en doen wat we het beste kunnen: klanten naar de website toe halen en veel bestellingen en omzet te genereren voor de restaurants. Dat is op dit moment onze grootste toegevoegde waarde.”

Hoe faciliteert Thuisbezorgt restaurants nog meer?
“We hebben partnershops waar restaurants alles kunnen aanschaffen, van merchandise tot papieren tasjes en verpakkingsmateriaal. Daaronder vallen ook e-fietsen en e-scooters. Je kunt er zelfs auto’s leasen.”

Is de voorraad voor de partnershop op het moment toereikend?
“Jazeker. Sommige mensen denken dat ineens iedereen maaltijden laat thuisbezorgen. Het is nog te vroeg om conclusies te trekken en voor dat beeld wil ik waken. Wij zien ook bestellingen teruglopen sinds de aankondiging afgelopen weekend. Bezorgers hebben minder te doen. Het is te vroeg om te zeggen waar die ontwikkeling vandaan komt, maar ik kan me voorstellen dat mensen die eerst de supermarkt hebben leeg gekocht eerst door hun voorraad heen moeten voor ze weer aan sushi, Thais of pizza denken. Zo werkt het nu eenmaal. Op het moment dat de restaurants vol zitten hebben wij het meestal minder druk. Wanneer wij het druk hebben zitten de restaurants minder vol en dat geldt tot op zekere hoogte ook voor de supermarkt.”

Hoe gaat Takeaway.com om met de maatregelen op de Europese markt?
“Dat verschilt sterk per land. Heel globaal gezegd zijn in Italië, waar we niet direct actief zijn, de maatregelen het strengst, maar bezorging is er toegestaan. In Duitsland, waar we wel bezorgen, is het voorlopig nog iets flexibeler en mogen restaurants op bepaalde tijden openblijven. In alle landen is volgens mijn informatie bezorging toegestaan. Met de contactloze bezorging die we hebben ingesteld is dat een relatief veilige manier om aan je eten te komen. Zeker als je het vergelijkt met alle contactmomenten die je heb in de supermarkt. Mensen moeten toch blijven eten. Ik kan me goed voorstellen dat de overheid dat ook vindt.”

Bron: Out.of.Home Shops

 
scoober-gra15477-1418_nl.jpg