Hoe maak je het veilig én gezellig?

Tork deelt kennis en kunde met ondernemers

ZEIST - In een lastige tijd waarin horeca-ondernemers veel aan hun hoofd hebben, probeert Tork hen een helpende hand te bieden. Sonja van der Linden, regional marketing manager horeca bij Tork, praat met Out.of.Home Shops over de nieuwe ‘Reach For the stars’-campagne om horecaondernemers, geheel in stijl van hun ‘Think Ahead’-slogan, vooruit te laten denken.

Het is een bewogen tijd met weinig zekerheden. Ondernemers moeten zich veel en vaak aanpassen. Een beetje hulp is dan soms wel gewenst. Tork staat daarom klaar voor de horeca en wil graag haar kennis en kunde delen. Van der Linden: “Wij proberen horecaondernemers in deze situatie te helpen en goed voor te bereiden op de heropening. Speciaal voor de horeca hebben wij tips en informatie gebundeld om voor een goede hygiëne te zorgen. Niet alleen hygiëne is hierin een bespreekpunt, maar ook de iets algemenere informatie over hoe ondernemers goed om kunnen gaan met het nieuwe normaal.” Tork heeft hiervoor een aantal rapporten beschikbaar gesteld waarin ondernemers informatie kunnen vinden over hoe zij een veilige restaurantervaring kunnen creëren voor als gasten weer bij hen terechtkunnen in het restaurant. Een ander rapport is opgesteld om ondernemers te informeren hoe zij goed kunnen inspelen op het afhalen of bezorgen van maaltijden.

Tork Clean Care
Naast deze rapporten heeft Tork ook een ander platform waar zij advies geeft. Van der Linden: “Wij zijn een hygiëne- en gezondheidsbedrijf, dus wij geven ook advies op een hygiëneplatform genaamd Tork Clean Care. Per segment hebben wij hier tips verzameld. Hygiëne was natuurlijk al belangrijk in foodservice, maar door COVID-19 heeft het een extra lading gekregen.” Er zijn volgens Van der Linden verschillende factoren die hierin belangrijk zijn. Zoals: hoe zorg je dat het team op de hoogte is van alle regels en daarnaast goed getraind blijft?
Hiervoor heeft Tork trainingstools en vragenlijsten gemaakt die restaurants kunnen gebruiken om het personeel bewust te maken waarom het bijvoorbeeld belangrijk is om 20 tot 30 seconden je handen te wassen. Eenzelfde soort hulpmiddel is er voor oppervlaktereiniging beschikbaar.

Veilig én sfeervol
Volgens Van der Linden is het belangrijk voor restaurants om goed na te denken over hoe zij sfeer creëren in hun restaurant: “Veel restaurants hebben gekozen voor een doorzichtig scherm tussen tafels om zo de afstand te kunnen bewaren, maar dat creëert natuurlijk niet echt een gezellige sfeer.” Het kunnen bieden van een veilige en tegelijkertijd intieme plek voor je gasten is van groot belang, stelt de regional marketing manager horeca. “Gasten willen wel in een gezellig restaurant terechtkomen, dus je moet oppassen dat het niet een klinische uitstraling krijgt. Er is simpelweg een reële kans dat deze situatie voorlopig nog zal aanhouden. Het is daarom goed om over de lange termijn na te denken en met aanpassingen te komen die het besmettingsgevaar laag houden en de gezelligheid blijven garanderen.”

Communicatie
Veel restaurants hebben er al voor gekozen om een digitaal menu aan te bieden. Om ondernemers hiermee te helpen, heeft Tork downloads beschikbaar gemaakt waar gemakkelijk een unieke QR-code kan worden gedownload die naar hun menu linkt. “We proberen mee te denken met de ondernemers om hen zo goed mogelijk te helpen in deze situatie, ongeacht of dit binnen onze gewoonlijke aandachtspunten valt of niet.”
Er ligt, nu de restaurants tijdelijk gesloten zijn, veel meer focus op het afhalen en bezorgen. “Het is belangrijk om na te denken over hoe je je in deze situatie kan onderscheiden als restaurant. Bijvoorbeeld over de manier waarop zij naar hun klanten communiceren, maar ook hoe zij afhalen en bezorgen gescheiden kunnen houden met gasten die uit eten willen wanneer dit weer mag. Het is natuurlijk niet ideaal wanneer er om de haverklap mensen binnen komen om iets op te halen terwijl je gasten daar zitten te dineren.”

Kennis en kunde
Behulpzaamheid zit in het DNA van Tork. Van der Linden: “Wij hebben kennis en ervaring in huis over zaken zoals hygiëne en willen dat graag delen. We willen niet alleen een leverancier zijn, maar ook een businesspartner voor de restaurants.” Er zijn volgens haar nog meerdere aandachtspunten voor restaurants waarmee zij hun gasten een gerust gevoel kunnen geven.
“Het communiceren van de maatregelen die je zelf als restaurant treft kan het veiligheidsgevoel van je gasten bevorderen. Dit gaat verder dan alleen het pompje bij de deur.” Als voorbeeld geeft Van der Linden een servettendispenser. “Meestal zit hier een venster op dat gebruikt wordt voor een promotie. Als restaurant kan je er nu ook voor kiezen om hier bijvoorbeeld informatie te plaatsen over hoe je in deze tijd omgaat met de hygiëne. Je zou kunnen communiceren hoe en hoe vaak de tafels worden schoongemaakt.” Dit soort communicatie kan volgens haar het veiligheidsgevoel van gasten bevorderen, omdat zij op deze manier meer zicht hebben op hoe serieus je hun veiligheid neemt. “Transparantie in dit soort zaken kan voor het consumentenvertrouwen en hun veiligheidsgevoel hopelijk weer een goede stimulans zijn.”

Afhaal-en bezorgstrategie
Er zijn bedrijven die niet alleen kiezen voor kant-en-klare afhaalmaaltijden, maar ook voor maaltijdpakketten. Dit maakt het bereik en daarmee het potentieel volgens Van der Linden groter, omdat het eten niet warm hoeft aan te komen bij de klant thuis. “Dat zijn wel dingen waar de restaurants over kunnen nadenken om hun succes te vergroten. Wat we zien in de cijfers is dat bezorgen en afhalen een blijvende service is. Het is een snelgroeiende markt en veel consumenten geven aan dat zij ook na corona online blijven bestellen. De terughoudendheid van consumenten om naar restaurants te gaan zal misschien nog wel even aanhouden. Het is dus belangrijk om een goede strategie op te stellen voor het afhalen en bezorgen.”

Tork beschikt over een portfolio aan producten die qua hygiëne kunnen bijdragen aan een veilige omgeving. Zo zijn er apart verpakte servetten die makkelijk mee te geven zijn of dispensers die de juiste hoeveelheid servetten geven. “Dat zijn dingen waar wij als bedrijf natuurlijk ook bij kunnen helpen. Dit is een volgend hoofdstuk waar veel restaurants nu gedwongen of misschien vervroegd mee aan de slag moeten gaan. Er is heel veel groei en ontwikkeling en daar liggen op dit moment de mogelijkheden, helemaal omdat het nu niet mogelijk is om buiten de deur te eten”, aldus Van der Linden. Ze beschrijft het als aanpassingen die momenteel belangrijk zijn om het hoofd boven water te houden, maar ook voor de iets verdere toekomst: “Het is een groeiende markt en het is daarom dus niet verkeerd om daar goed en bewust over na te denken. Vooral de jongere generaties zijn veel sneller en gemakkelijker met het online bestellen van maaltijden en dat zal er niet minder op worden.”

Communiceren
Van der Linden zegt dat Tork de ondernemers op alle fronten wil helpen, zowel met informatie als concreet met producten. “Wij hebben een breed pakket aan producten om de hygiëne te verbeteren. Dit is voor front-en back-of-house natuurlijk belangrijk. Wij kunnen wat dat betreft concreet hulp bieden met producten die gebruikt kunnen worden in de keuken, op de tafels en de toiletten. Daarnaast willen we advies geven en kennis delen om zo het hygiënebewustzijn op peil te houden. Ik denk dat er vooral kansen liggen in het communiceren van het hygiënebeleid dat restaurants voeren.”

Dit artikel verscheen eerder in de papieren editie van Out.of.Home Shops. Abonneren? Klik hier.