'Bouwvakkers en vrachtwagenchauffeurs zijn niet de groepen die vegetarisch eten’

Vegetarische empanada’s in plaats van broodjes bal tijdens actieweek

[SPECIAL: WEEK ZONDER VLEES & ZUIVEL] NIEUWVEEN - De Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel wordt niet alleen in supermarkten actief opgepakt, ook bedrijven en ondernemers in andere sectoren doen mee. Tankshops maken momenteel een grote verandering door, waarbij een vegetarisch aanbod steeds belangrijker wordt is. Hoe vliegen zij deze week aan?

Inkooporganisatie SWO De Splinter heeft speciaal voor de actieweek een deal met De Vegetarische Slager gesloten. Hierdoor kunnen leden de producten voor een voordelige prijs in hun shop aanbieden. Volgens directeur Letteke van der Kruk is dit door enkele leden actief opgepakt. Hier zijn geen verplichtingen aan verbonden vanuit de organisatie.

Truckers en bouwvakkers
Een van die ondernemers is Jantine Weulen-Kranenbarg van Kuster Olie in Groenlo en Vorden. Zij vertelt dat ze normaliter geen vegetarische opties aanbieden in de tankshop. “We hebben wel een kaassoufflé, maar verder geen opties speciaal voor vegetariërs.” Maar in de week van 7 t/m 14 maart bieden ze in de shop vegetarische satébroodjes en empanadas aan. “Onze doelgroep zijn truckers en bouwvakkers, dit zijn niet de groepen die veel vegetarisch eten. Het leek ons leuk om dit toch eens te proberen. Voor hen zal het wennen zijn, dus we zijn benieuwd hoe deze producten worden ontvangen. Thuis eten wij al langere tijd vegetarisch, het spreekt mij dus aan”, aldus Weulen-Kranenbarg. De vegetarische opties worden op Facebook en in de winkel met het promotiemateriaal van De Vegetarische Slager gepromoot. “Op onze socialmediakanalen nemen we ook mee dat we nu de Magic Box van Too Good To Go gaan aanbieden.”

Thema’s
Na de actieweek gaat de ondernemer inzetten op uitbreiding van het vegetarische aanbod. Weulen-Kranenbarg: “Het volgende kwartaal hebben we ‘Amerika’ als thema in de shop. Tijdens deze periode bieden we naast een jalapeñoburger ook een vegaburger aan. Die zetten we overigens heel bewust onder de naam ‘Smokey burger’ op de menukaart, vanwege de smokey barbecuesaus. We vermijden het woord vegaburger, omdat men daar vaak negatieve associaties bij heeft.”

Partners
Niet alleen ondernemers pakken de actieweek op. Deli by Shell en TotalEnergies zijn aangesloten als partners bij de actieweek. Bij Shell is onder meer een vegetarisch broodje te vinden met avocado, tomaat en pestodressing, en het veganbroodje van TotalEnergies is volgens de keten ‘de lekkerste tot nu toe’, belegd met chili sin carne, salsa, rettich en tortilla chips. Andere on the move-locaties die meedoen aan de actieweek zijn Julia’s, Kiosk, Hema, Yoghurt Barn en New York Pizza.

Bron: Out.of.Home Shops

Dit artikel verscheen eerder in Out.of.Home Shops. Abonneren? Klik hier.