‘Smaak en structuur van green hero-producten is identiek aan het origineel’

Winnaar Beste Introductie 2021: Salomon Green Heroes

[BESTE INTRODUCTIES] BOXTEL - Gasten willen een plantaardig alternatief geserveerd krijgen dat gelijk is aan de kwaliteit van het originele vleesproduct, vertelt Remco Kerssens, head of market International bij Salomon FoodWorld. Met de introductie van de range Green Heroes speelt het foodservicebedrijf in op deze groeiende klantbehoefte. Het resultaat? Blije consumenten én een Beste Introductie-award.

Gefeliciteerd met de award. Hoe vieren jullie deze overwinning?
“Wij zijn erg blij met de prijs. Het is altijd fijn om ook dit jaar weer de waardering vanuit de markt te krijgen. Dus we gaan hier zeker een borrel op drinken met het marketing & sales team.”

Kun je wat meer vertellen over de weg naar deze introductie?
“Tijdens de ontwikkeling van dit concept hebben wij vooral gekeken waar de behoefte van de gast ligt. Daaruit bleek dat gasten vooral een plantaardig alternatief geserveerd willen krijgen dat gelijk is aan de kwaliteit van het originele vleesproduct. Vandaar dat wij onze ‘hero’-producten als uitgangspunt hebben genomen. De smaak en structuur van onze Green Hero-producten is identiek aan het originele product. Dat de producten zijn gemaakt van tarwe uit Duitsland en Nederland is een USP die zeer gewaardeerd wordt door onze klanten én gasten. Daarnaast is het voor de chefs heel fijn dat de producten op dezelfde manier bereid kunnen worden als het originele vleesproduct. Het past dus makkelijk in de dagelijkse operatie van de outlet. En dat het product alleen maar verkrijgbaar is in het foodservicekanaal geeft onze klanten een mooie kans om zich te differentiëren. De gast kan namelijk niet hetzelfde product kopen in de supermarkt.”

Welke rol speelt ondersteuning in het succes van een introductie?
“De introductie hebben wij groots aangepakt. Dit deden we met een conceptfolder en met veel online campagnes. Ook hebben wij afgelopen jaar de try ’n’ buy-box ingezet. Omdat er geen beurzen waren waar onze klanten de producten konden proeven, hebben wij ze proefpakketten met onze vriesverse producten gestuurd. Niet alleen in Nederland, maar door heel Europa. De vraag naar deze pakketten heeft onze verwachting ruimschoots overtroffen. Meer dan 8000 pakketten zijn er door heel Europa verstuurd, waarvan enkele honderden in Nederland.”

Hoe zorg je dat je over drie jaar nog steeds een hardlopend product hebt?
“Uiteraard moeten wij deze producten de juiste aandacht blijven geven. Dat de markt van plantbased producten alleen maar gaat groeien zal ons ook helpen. Daarnaast was de lancering van het Green Heroes-concept in 2021 pas het begin. Er zullen in de loop van de tijd zeker nog nieuwe producten aan worden toegevoegd. Sterker nog, dat is dit jaar al gebeurd. De Green Heroes plant chili nuggets smaken precies als de originele chili cheese nuggets, maar zijn gemaakt met een plantbased kaasvariant.”

Wat kunnen we dit jaar nog meer voor leuke innovaties verwachten?
“Dit jaar hebben wij verder ingezet op de veranderde vraag vanuit de consument naar meer vegetarische en vegan fingerfoodproducten. Naast de zojuist genoemde Green Heroes plant chili nuggets hebben wij ook nieuwe vegetarische en vegan fingerfooditems geïntroduceerd onder het concept Green. Dit bestaat uit cauli wings, funky falafel balls (driekleurige falafelballetjes met een korst van groenten) en pickle & cheese bites: knapperige augurkenblokjes gecombineerd met een romige kaasvulling in een krokante, pittige nachocoating. Onze variant op dé trend in de US; fried pickles.”

Juryrapport:

”Leuk, deze range! De chick’n nuggets zijn een goed alternatief voor kipnuggets; duurzaam en heel smakelijk.”

Bron: Out.of.Home Shops