Tankshop focust op vers

NIEUWVEEN - Steeds meer tankstations gaan aan de haal met verse producten en implementeren een bakery of snackcorner in hun shop. Inmiddels verkoopt ruim een derde (35 procent) van alle station in Nederland - in totaal bijna 3.800 - vers belegde broodjes, smoothies of snacks. Een groei van enkele procenten ten opzichte van vorig jaar.

Dit blijkt uit de nieuwste cijfers van de Tankshop Gids, een product van uitgeverij Ondernemers Pers Nederland. Esso is absolute koplo-per als het gaat om de verkoop van broodjes en snacks. Ruim 80 procent van alle stations van deze oliemaatschappij heeft een bakery of snackcorner. BP en Texaco volgen op gepaste afstand. Beide verkopen in zo’n 50 procent van de shops verse broodjes of warme snacks. Overigens groeien de aantallen vooral bij BP erg hard. Had deze oliemaatschappij in 2007 nog slechts een kleine 30 procent van de stations voorzien van een snackcorner, nu is dat al bijna 36 procent.

Smoothies
Voor het aantal bakeries is een soortgelijke ontwikkeling zichtbaar, in 2007 verkocht 10,6 procent van de BP-stations vers belegde broodjes, smoothies en fruit, nu is dat al 15,3 procent. Marktleider Shell heeft een kwart van al haar stations voorzien van een snackcorner, slechts 10 procent heeft een bakery. Dit laatste aantal zal hoogstwaarschijnlijk groeien, de marktleider test momenteel met verschillende nieuwe bakeryconcepten voor de eigen stations. Dat de stations massaal kiezen voor de implementatie van dergelijke concepten, is logisch volgens Rien de Koning, onderzoeksdirecteur bij Foodstep.
“De bezoekersaantallen en de gemiddelde besteding staan onder druk. Het is dan ook tijd voor actie en meer dan ooit nodig dat de stationsondernemer kansen in zijn lokale marktgebied benut. Bakery- en koffieconcepten bieden hierbij uitkomst.”

Bron: Shops out.of.home