ProFri - Gesloten poorten na faillisement van Hagu.jpg Gesloten poorten na faillissement Hagu Foto: ProFri

Groothandels

ProFri ondersteunt gedupeerde leden in faillissement Hagu

VELDHOVEN – Vakvereniging ProFri vraagt haar leden die gedupeerd zijn door het faillissement van horecagroothandel Hagu zich te melden. Vorige week werd het faillissement over het bedrijf uitgesproken door de rechtbank. Hierdoor kwamen meerdere ondernemers in de problemen met leveringen van producten voor hun snackbar of cafetaria.

Redactie |

De vereniging voor professionele frituurders heeft hierna diverse leden aan de lijn gehad. “Een aantal leden vertelde dat ze bij Hagu voor een heel jaar frituurvet, friet of andere producten hadden ingekocht én betaald. Deze producten zouden door Hagu op afroep worden afgeleverd. Het gaat om enkele duizenden tot tienduizenden euro’s per zaak. Wat de gevolgen zijn voor sommige gedupeerde ondernemers is moeilijk in te schatten, want dit is niet het enige probleem waar ze de laatste tijd mee geconfronteerd worden”, vertelt Frans de Rooij van ProFri.

Lege handen
ProFri adviseert gedupeerde bedrijven zich direct te melden bij de curator. “Het vermeend eigendom moet wel goed onderbouwd worden. Leden kunnen bij ons terecht voor advies. Ondernemers die nu niet in actie komen staan sowieso met lege handen", aldus Van Rooij. De vakvereniging probeert zelf ook een beeld te rijgen van de omvang van de problemen en vraag daarom aan de leden zich ook te melden bij het secretariaat van de vereniging. Het enkele jaren geleden overgenomen Leijtens Horecagrootverbruik wordt nu meegesleept in het faillissement.

Het faillissement van Hagu heeft ook zijn weerslag op prijsafspraken met ondernemers. ProFri voorziet dat die ook bij een eventuele doorstart niet meer nagekomen kunnen worden. Er zouden zich wel al meerdere overnamekandidaten bij de curator gemeld hebben. “Of het daadwerkelijk tot een doorstart komt is moeilijk te voorspellen, want er is veel concurrentie onder de groothandels en horecaondernemers hebben snel een nieuwe leverancier nodig. We hebben contact gezocht met de curator en we gaan proberen om onze leden zo goed mogelijk te helpen”, besluit Van Rooij.

Bron: Out.of.Home Shops