venetie.jpg Foto's: Roberto Fava

Roberto Fava keert terug naar zijn roots

AMSTERDAM – Met de overname van de iconische ijssalon Venetië in de Scheldestraat in Amsterdam, keert Roberto Fava terug naar zijn roots. Zijn ouders hadden in zijn jeugd een eigen ijssalon, Gamba, in de Amsterdamse Reguliersbreestraat. Venetië is de oudste ijssalon die nog steeds op dezelfde plek zit, intussen al negentig jaar.

Gerard van Oosbree |

Fava neemt de ijssalon over van zijn jeugdvriend Roberto Da-Rin en zijn vrouw Allessandra. De ijssalon werd in 1935 door de grootouders van Da-Rin geopend nadat zij eerst twee jaar ijsjes vanuit karretjes hadden verkocht op de Nieuwendijk. Zoals het een originele Italiaanse ijssalon betaamt, was Venetië alleen in de zomer ongeveer zes maanden open. De familie verhuisde in de winter weer terug naar Italië. Dat was met jonge kinderen niet meer vol te houden.

Familie
“Roberto en ik zijn bijna als familie. We zijn samen opgegroeid, hebben samen geknikkerd. Die band is door het ijs altijd gebleven. Met de overname gaan we wel wat aanpassen. Als eerste blijven we het hele jaar open”, vertelt Fava als Out.of.Home Shops hem spreekt. “Daarnaast knappen we de winkel op en brengen we hem terug in de oude staat, als een echte authentieke Italiaanse ijssalon. Ook de ijsbereidingskeuken krijgt een opknapbeurt en brengen we de oude ijssmaken terug. Natuurlijk gaan we ook mee met de trends van nieuwe smaken”, aldus Fava.

De locatie aan de Scheldestraat, vlak bij de RAI en ver van de toeristische binnenstad, is niet in trek bij toeristen. “Onze klanten zijn voornamelijk Amsterdammers en bezoekers van de RAI als daar een beurs is”, legt Fava uit. “De oudere generaties komen hier al vanaf hun jeugd en blijven terugkomen. Ook de jongere generaties komen hier nu. Die maken hier kennis met een ijssalon van vroeger, waar je rustig kunt zitten om te genieten van je ijscoupe en dus niet met een bakje of hoorntje meteen weer buiten staat. Uiteraard kan dat ook, maar waarom zou je.”

venetie2.jpg

Ouderwets genieten
Om de oude tijden te laten herleven en gasten echt te laten genieten van Italiaans ijs heeft Fava zelfs ouderwetse metalen ijscoupes op de kop weten te tikken. “En dat kan natuurlijk gecombineerd worden met een mooi kopje koffie aan de toonbank, zoals dat in Italië gewoon is. En voor Italiaanse prijzen, 1,50 voor een espresso en 1,95 voor een cappuccino”, zegt Fava lachend. Hij gaat echt voor nostalgie en beleving.

Zelf heeft de ondernemer, voorheen bekend als masterfranchiser van de Amerikaanse donutketen Dunkin’, sinds de overname elke dag in de zaak gestaan. “Ik heb nu ook een ijsbereider opgeleid, dus dat geeft mij wat rust. Mijn partner helpt met het ontwikkelen van nieuwe smaken en het vormgeven van het drankenconcept. Ook doet ze het design, maakt ze ijs en helpt ze waar nodig, dus ook gewoon achter de counter. Mijn nog studerende dochter is de sociale media-kanalen aan het opzetten, zoals Instagram en TikTok. Zij ondersteunt daarbij een jong socialmediatalent. Zij gaat ook over de uitstraling en het concept. We zien dit jaar echt als een leerjaar en volgend jaar gaan we vlammen”, vertelt Fava enthousiast. “We willen graag ijstaarten gaan leveren, maar dan moeten we er wel klaar voor zijn en dat is nu nog niet.”

Bron: Out.of.Home Shops