Sligro wegtrein, Gracht Amsterdam.jpg

Groothandels

Sligro en Trens testen Solar Train in Amsterdam

AMSTERDAM – Onlangs hebben groothandel Sligro en de fabrikant van de Solar Train, Trens, een technische test uitgevoerd in de Amsterdamse binnenstad. Sligro bezorgt in Den Bosch en Vlissingen al met deze bijzondere verschijning.

Gerard van Oosbree |

“Wij wilden weten hoe het voertuig het er in de bijzondere infrastructuur van Amsterdam af zou brengen”, zegt Sligro-woordvoerder Wilco Jansen aan Out.of.Home Shops. “De smalle wegen langs de grachten en steile bruggen zijn met de kleine straatjes en krappe bochten een uitdaging. En we hebben in de binnenstad van Amsterdam heel veel bezorgadressen. We hebben getest of de Solar Train hier uit de voeten kon en dat was zeker zo. We hebben echter geen concrete plannen om het voertuig op korte termijn in Amsterdam in te zetten”, aldus Jansen.

Bij Sligro zijn ze wel bezig met elektrificatie van het bezorgen. Bij de vestiging in Amsterdam komen 25 nieuwe elektrische trucks. “Maar dat zijn wel klassieke bakwagens, dus even groot en even zwaar als de wagens op brandstof die we nu hebben”, verklaart Jansen. “Bij de vestiging hebben we  een aparte laadinfrastructuur aangelegd om de wagen op te laden”.

Stadsdistributie
“Daarnaast kijken we naar de stadsdistributie van de toekomst. Zeker de oude binnensteden vormen een uitdaging. Die zijn nog gebouwd voor paard en wagen en zeker niet voor vrachtwagens”, legt Jansen uit. “Om daar de leefbaarheid in takt te houden moet in steden als Amsterdam en Utrecht de asdruk van de voertuigen omlaag. Dat kan door minder vracht mee te nemen of, zoals met de Solar Train, meer assen onder de voertuigen te hebben. Jaren geleden zijn we met Trens gaan kijken naar een oplossing. Nadeel is dat dit voertuig, net als elk elektrisch voertuig, nog heel duur is”.

“Belangrijk is dat de Solar Train de standaard rolcontainers kan meenemen. Het hele logistieke systeem in de foodservice en foodretail is afgestemd op de rolcontainers. Andere elektrische voertuigen voor de bezorging zijn vaak kleiner en maken gebruik van kratten. Dat zou een extra overslag betekenen en dat is heel inefficiënt. De Solar Train heeft zelfs een liftplateau aan de zijkant zodat vanaf de stoep gelost en geladen kan worden”, vertelt Jansen.

Sligro houdt nog alle opties open. De test in Amsterdam heeft aangetoond dat de Solar Train de lastige binnenstad van onze hoofdstad aankan. “Maar we gaan nog van alles proberen met allerlei voertuigen”, sluit Jansen af.

Bron: Out.of.Home Shops