Bart Severs.jpg Stationsmanager Bart Severs bij zijn locatie in Meerkerk.

Stationsmanager Bart Severs over voedselverspilling

MEERKERK – “We behoren zeker niet tot de meest duurzame branches”, zegt Bart Severs, stationsmanager bij Lukoil Meerkerk. Toch doet het team bij Zuijl en Weerd tankstations, waar Lukoil Meerkerk deel van uitmaakt, er alles aan om voedselverspilling te minimaliseren. Hiervoor werken ze hoofdzakelijk samen met Too Good To Go.

Rosanne Wormgoor |

Zuijl en Weerd tankstations heeft drie verschillende locaties: Lukoil Geldermalsen, Lukoil Meerkerk en BP Harmelen. Severs is verantwoordelijk voor de vestiging in Meerkerk. “Ik werk al meer dan twintig jaar bij Zuijl en Weerd tankstations.” Alle locaties zijn uitgerust met een Perszè bakery, waar klanten vers belegde broodjes en hartige snacks kunnen kopen. “We proberen zo min mogelijk derving te hebben, zowel uit economisch als duurzaam oogpunt. Bij de bakery is het belangrijk om goed in te schatten wat er nodig is op een dag en om alles op te maken”, legt Severs uit.

Too Good To Go
Over het algemeen is er weinig voedselverspilling, aldus de stationsmanager. “De locatie in Meerkerk loopt erg goed, daar maken we eerder alles op dan dat we iets overhouden. Mocht er toch iets overblijven, dan werken we samen met Too Good To Go. We bieden verrassingspakketten aan, die tegen een gereduceerd tarief kunnen worden gekocht. Negen van de tien keer worden deze pakketten dan verkocht, waardoor we nauwelijks verspilling hebben. Op zoetwaren en frisdranken hebben we überhaupt geen derving. Als je als tankstation die producten goed bestelt en niet te vroeg, kom je nooit in de problemen met de houdbaarheidsdatum.”

Het tegengaan van voedselverspilling is echter lastiger voor verse producten. “Brood blijft bijna altijd over. Dat komt vaak terecht in de Too Good To Go-pakketten. Je wilt niet te weinig voorraad hebben, dus je zet altijd iets ruimer in. Alleen aan het einde van de dag bakken we minder af. Dan kunnen klanten niet meer kiezen uit alle broodsoorten, maar bijvoorbeeld alleen nog uit bruin of wit. Het blijft een inschatting, dus doorgaans houden we altijd wel iets over. Als je helemaal niets over hebt, betekent dat vaak dat je meer had kunnen verkopen. Dat willen we vermijden, dus Too Good To Go is dan een goede oplossing”, vertelt de stationsmanager.

"Too Good To Go werkt prima, maar is eigenlijk noodoplossing"

Verschillen tussen locaties
Hoewel Zuijl en Weerd tankstations weinig tot geen voedsel verspilt, zijn er wel locaties die meer moeten opletten dan andere. “In Harmelen is de vestiging kleiner en de omzet lager. Het is daar cruciaal om extra goed te letten op de hoeveelheid die je maakt en bijvoorbeeld niet te veel producten open te maken aan het einde van de dag. In Geldermalsen en Meerkerk is dat probleem minder aanwezig; die locaties lopen de hele dag goed, daar hoef je minder voorzichtig te zijn”, zegt Severs.

Of hij denkt dat er veel voedselverspilling is in de petrolbranche? “Ja, dat denk ik wel”, beaamt Severs. “We behoren zeker niet tot de meest duurzame branches. Er zijn waarschijnlijk genoeg tankstations die helemaal niets tegen voedselverspilling doen. Ik geloof niet dat iedereen gebruikmaakt van Too Good To Go. Wij waren ook niet de eersten die hiermee begonnen. We doen het nu twee jaar, terwijl Too Good To Go natuurlijk al veel langer bestaat. Voor die tijd hadden we ook verspilling. Wij doen heel erg ons best om dat te verbeteren. Too Good To Go is eigenlijk een noodoplossing. Het liefst zouden we helemaal geen voedsel overhouden, maar dat is simpelweg niet haalbaar. Dan zou je alles op bestelling moeten doen. Toch denk ik dat we al goed bezig zijn. Voedselverspilling tegengaan kost tijd, maar we hebben het ervoor over.”

Verrassingspakketten
De pakketten die Zuijl en Weerd tankstations via Too Good To Go aanbiedt, zijn verrassingspakketten. Elke dag blijven er andere producten over, dus de inhoud is altijd verschillend. De ene dag is er misschien niets beschikbaar, de andere dag één pakket, en soms wel acht. De pakketten hebben een oorspronkelijke waarde van 15 euro en worden verkocht voor 5 euro. Van dit bedrag moet een aanzienlijk deel aan Too Good To Go worden afgedragen. “Je moet het niet voor het geld doen, maar echt voor je duurzaamheidsgevoel. Je wilt voorkomen dat je eten weggooit en je hoopt iemand er blij mee te maken. Voor die 5 euro krijgen klanten echt wel waarde. Elke dag rond twee uur kijken we hoeveel we over hebben, en vanaf vijf uur kunnen klanten de pakketten dan ophalen”, aldus de stationsmanager.

Dit artikel verscheen eerder in Out.of.Home Shops. Abonneren? Klik hier.