Subway: ‘We proberen er samen goed uit te komen’

(CORONANIEUWS) AMSTERDAM – Voor de normaal zo drukbezochte lunchconcepten is alles veranderd sinds de maatregelen rondom COVID-19. Hoe gaan de mensen achter de formules daarmee om? Out.of.Home Shops vraagt het een aantal grote partijen. Vandaag: Subway.

Hoe is de toestroom naar de drive-thru’s op het moment? 
Menno van der Hoeven, country director Ned-Nordics: “Vanuit de franchisenemers van drive thru’s kunnen we melden dat het druk is. Ongeveer 90 Subway-restaurants verzorgen drive-thru, afhaal- en/of thuisbezorgservice. Voor de bezorging geldt dat dit via apps van UberEats, Deliveroo en Thuisbezorgd gaat. Voor al deze services geldt dat de richtlijnen voor minimaal contact uiteraard zorgvuldig worden nageleefd.”

In hoeverre houden de bezorgbestellingen de omzet op peil?
Minder dan de helft van de 215 Subway restaurants in Nederland doen op dit moment bezorging. Dit zal de omzet zeker niet op peil houden, maar het draagt wel bij.”

Zijn er ondanks de uitgebreide ervaring op gebied van bezorging nog belangrijke aanpassingen geweest in de bedrijfsvoering?
“De manier van werken binnen Subway is altijd al sterk gericht op hygiëne met regelmatig handenwassen en altijd handschoenen dragen en wisselen bij het maken van Subs, salades en wraps. De situatie van nu vereist dat onze franchisenemers en hun Sandwich Artists daar nog alerter op zijn. Daarbij komt dat we nu alleen contactloos betalen accepteren. We merken dat gasten dit zeer waarderen.”

Zijn er nog opvallende veranderingen geweest in de vraag naar producten, door gasten?
“Er zijn geen opvallende veranderingen geweest in de vraag naar producten. Wel kan het zijn dat sommige restaurants het assortiment iets hebben aangepast, omdat er naar sommige producten te weinig vraag is.”

Hoe ziet Subway de komende tijd tegemoet?
“Subway Nederland ondersteunt haar franchisenemers in deze moeilijke periode met een aanvullend pakket maatregelen, naast de financiële ondersteuning die de overheid biedt. Wij zitten met elkaar in deze situatie en proberen er samen goed uit te komen. De gezondheid van onze gasten, franchisenemers en medewerkers staat hierbij voorop. Wij respecteren de maatregelen in verband met het coronavirus en volgen deze strikt op.

“Subway blijft de ontwikkelingen rond het coronavirus op de voet volgen. Net als iedereen, hopen we dat de situatie straks weer normaal wordt en wij onze gasten weer kunnen ontvangen in onze Subway-restaurants. In de tussentijd staat op besteljesub.nl welke restaurants aan afhaalservice dan wel thuisbezorging doen.”

Hoe beleven ondernemers deze tijd?
Het is een moeilijke periode waar we met elkaar doorheen moeten en elkaar moeten ondersteunen. We zien tegelijk de gedrevenheid en creativiteit van onze ondernemers en hun mensen om onder deze omstandigheden er toch het beste van te maken en hun gasten zo goed mogelijk van dienst te zijn. Hieruit blijkt de kracht van het lokale ondernemerschap en de verbinding met de lokale gemeenschap.”

Bron: Out.of.Home Shops

subway-drive-thru-alkmaar-1.jpg